برنامه‌ریزی اقتصادی باید مبتنی بر زیست بوم فرهنگی باشد

اصفهان -جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برنامه‌ریزی اقتصادی و توسعه محور باید مبتنی بر زیست بوم فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد هاشمی بعدازظهر پنجشنبه در آئین بزرگداشت روز گل محمدی و گلاب و رونمایی از نخستین عطر ایرانی بر پایه رایحه گل محمدی اظهار کرد: نام‌گذاری روزها فقط هدف فرهنگی ندارد بلکه بر این باوریم که این اقدام در مناطق مختلف کشور و به ویژه کاشان در خصوص گل محمدی و بازتولید فرآورده‌های این محصول با استفاده از فناوری می‌تواند نسبت به حل مشکلات تولید و اشتغال کمک کند.

وی افزود: حتماً ما با سنت و داشته‌هایمان می‌توانیم فقر را ریشه کن کنیم، این مسأله همان تحقق ماهیت عدالت فرهنگی و به نوعی برنامه‌ریزی اقتصادی مبتنی بر زیست بوم فرهنگی است.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر همین داشته‌ها را تبدیل به برنامه‌ها و راهبردهای توسعه و رشد می‌کردیم و نه مشکلات زیست محیطی فعلی را داشتیم و نه این میزان مهاجرت از روستاها به شهرها را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مردم کاشان در گذشته با استفاده از ظرفیت باغات و پارچه بافی روزگار می‌گذراندند، ادامه داد: ریشه فقر، تورم، مهاجرت و … را باید در برنامه ریزی توسعه جست‌وجو کرد و نباید آدرس غلط دهیم.

هاشمی تصریح کرد: اگر الگوی برنامه ریزی توسعه فرهنگ پایه بود، اگر شهرداری، استانداری، فرمانداری و نظام صنعتی بر پایه فرهنگ بود ما مشکلات امروز را نداشتیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به صنایع دستی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی گفت: برای مثال زری دوزی کاشان علاوه بر اشتغالزایی خوب، درآمدزایی بالایی دارد به گونه‌ای که هر متر آن در کاشان ۲۵۰ میلیون تومان، در تهران ۴۰۰ میلیون تومان و در خارج از کشور هزاران دلار به فروش می‌رسد.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ عامل تحولات بزرگ در همه زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی است، ابراز کرد: ما این رسالت را در شورای فرهنگ عمومی دنبال خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده آئین گلابگیری کاشان به عنوان میراث ناملموس جهانی ثبت شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=31964

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان