برج خلیفه؛ نگاهی به درون بلندترین برج جهان + عکس

به نقل لست‌سکند :

درون بلندترین برج جهان چه خبر است؟ + فیلم

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که بلند‌ترین ساختمان جهان را نشناسد. در میان تمامی سازه‌های بی‌بدیل شهر دبی، برج خلیفه را می‌توان نماد اصلی دبی و حتی امارات دانست و معمولاً افراد در سفرشان به دبی از آن بازدید می‌کنند، زیرا برج خلیفه از اولین اقدامات چشمگیر دبی در راستای تغییرات شگرف شهری و توسعه صنعت گردشگری محسوب می‌شود.

در این مطلب از لست‌سکند قرار است ابتدا ماجرای ساخته شدن برج خلیفه را شرح دهیم و از دانستنی‌های جالب این برج برایتان بنویسیم. همچنین اطلاعات کاربردی بسیاری در مورد بخش‌های مختلف این برج ارائه دهیم تا اگر قصد سفر به دبی را دارید، به کارتان بیاید. پس در پایان این متن، می‌دانید که برج خلیفه چند طبقه است، امکانات برج خلیفه چیست، داخل برج خلیفه چه خواهید دید و ارتفاع برج خلیفه چند متر است.

 

تاریخچه برج خلیفه

تاریخچه برج خلیفه در عبارت «توسعه صنعت توریسم» خلاصه می‌شود. ماجرا از این قرار است که در دهه ۱۹۶۰ فرمانروای دبی به نیویورک سفر می‌کند و به‌شدت تحت‌تأثیر ساختمان امپایر استیت، بلندترین ساختمان آن دوران، قرار می‌گیرد. سال‌ها بعد، دولت دبی تصمیم گرفت بلندترین ساختمان دنیا را بسازد تا هر سال بر جمعیت گردشگران خارجی این شهر افزوده شود و در پی آن‌، وابستگی اقتصاد امارات به منابع طبیعی کمتر شود. هر چند، ساختن بناهای بزرگ اهداف دیگری هم دارد.

همان‌طور که می‌دانید، بنا کردن ساختمان‌های غول‌پیکر، عادت همیشگی تمدن‌های بزرگ و قدرتمند بوده است. ازاین‌رو، قطعاً یکی دیگر از اهداف مهم افزایش ارتفاع برج خلیفه تا ابرها، جاودانه شدن در تاریخ است. به هر حال، در سال ۲۰۰۴ ساخت برج خلیفه شروع شد و هر چه به طبقات بالاتر می‌رسیدند، سرعت پیش‌روی کار بیشتر می‌شد. در سال ۲۰۰۷ برج خلیفه با اینکه هنوز کامل نشده بود، عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داد و سرانجام در سال ۲۰۰۹ تمام مراحل ساخت آن به پایان رسید. ارتفاع برج خلیفه، بیش از ۳ برابر برج ایفل و همچنین ۱.۵ برابر ساختمان امپایر استیت آمریکاست که در حال حاضر، بلندترین ارتفاعی در دنیاست که سکونت در آن امکان‌پذیر است.

How-tall-is-Burj-Khalifa.jpg
نمایی از برج خلیفه

نام برج خلیفه از کجا آمده؟

بد نیست بدانید که نام برج خلیفه در ابتدا قرار بود «برج دبی» باشد. شیخ محمدبن‌رشید که ساخت این برج را آغاز کرده بود در تأمین هزینه‌های ساخت برج به مشکل خورد و از کمک‌های مالی قابل توجه حاکم ابوظبی و رئیس امارات متحده عربی، خلیفه بن‌زایدآل‌نهیان استفاده کرد. حتی پس از افتتاح برج خلیفه، ۸ چترباز که پرچم امارات و تصاویر شیخ محمد و شیخ خلیفه را حمل می‌کردند، در جلوی شیخ محمد فرود آمدند. به همین دلیل به احترام رئیس امارات متحده عربی، نام برج دبی را به برج خلیفه تغییر دادند.

برج خلیف
عکس برج خلیفه؛ بلندترین برج جهان

بخش‌های مختلف برج خلیفه

شاید برایتان سؤال باشد که برج خلیفه چند طبقه است؟ این آسمان‌خراش ۱۶۳ طبقه دارد و سؤال بعدی اینجا پیش می‌آید که آیا برج خلیفه صرفاً به خاطر بلند بودنش شهرت دارد؟ قطعا خیر. با ساخت برج خلیفه، رکوردهای بسیاری جابه‌جا شد که حتما در ادامه همین مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برخی، برج خلیفه را با عنوان یک هتل ۷ ستاره می‌شناسند. ارتفاع برج خلیفه ۸۲۸ متر است و تقریباً ١٠ هزار نفر در آن، زندگی و کار می‌کنند؛ گرچه هنوز هم تکمیل نشده و تا ٣۵ هزار نفر ظرفیت سکونت دارد. به جز هتل، امکانات برج خلیفه شامل کاربرد اداری، تجاری و مسکونی‌ هم می‌شوند. قبل از صحبت از واحد‌های مسکونی و تجاری‌اداری برج خلیفه، از قیمت رزرو هتل برج خلیفه می‌گوییم.

هتل‌‌های برج خلیفه

هر کسی که به سازه‌های خاص و عجیب دنیا علاقه داشته باشد، حتما رویای سپری کردن یک شب در آن‌ها را در سر پرورانده است. ازاین‌رو، قبل از هر چیز، از قیمت رزرو هتل برج خلیفه می‌گوییم. در بلندترین ساختمان دنیا ۳۰۴ اتاق برای رزرو وجود دارد که تحت برند آرمانی مدیریت می‌شوند. قیمت رزرو هتل برج خلیفه از شبی ۳ هزار درهم امارات شروع می‌شود.

واحدهای مسکونی برج خلیفه

داخل برج خلیفه، از طبقات ۱۹ تا ۱۰۸، آپارتمان‌های مسکونی متعددی ساخته شده‌اند که هم به فروش می‌روند و هم اجاره داده می‌شوند. قیمت خانه‌های این برج‌، بسیار نجومی است و هر شخصی قادر به خریدش نیست. برای مثال، درحال‌حاضر، یک واحد آپارتمان ۱ خوابه با متراژ ۵۱ متر مربع در این برج به قیمت ۴۹۰ هزار دلار آمریکا به فروش می‌رسد. اما در داخل برج خلیفه، سوئیت‌های ارزان‌تری هم دیده می‌شود که قیمتشان از ۲۴۰ هزار دلار شروع می‌شود. در برج خلیفه مجموعاً ۹۰۰ واحد مسکونی امکان خرید یا رهن کردن دارد.

البته به غیر از آپارتمان‌های مسکونی، گفته شده برند جورجیو آرمانی در طبقات ۹ تا ۱۶ این برج مالک واحدهای مسکونی جداگانه‌ای است که طراحی آن‌ها زیر نظر این برند انجام گرفته است. کمپانی آرمانی همچنین در طبقه هشتم و در طبقات ۳۸ تا ۳۹ هتلی دارد که با نام «هتل آرمانی دبی» شناخته می‌شود.

داخل برج خلیفه
واحد مسکونی داخل برج خلیفه

واحدهای تجاری و اداری برج خلیفه

در تیترهای قبل گفتیم که برج خلیفه صرفاً یک هتل نیست و چندین نوع کاربری دارد. برای درک بهتر این موضوع، از دفاتر اداری این مجموعه می‌گوییم. واحدهای اداری برج خلیفه در ۳۷ طبقه از برج (۱۱۲ تا ۱۵۴) قرار گرفته‌اند و میزبان شرکت‌های داخلی و بین‌المللی هستند. همچنین طبقه ۱۲۲ به طور کامل به رستوران Atmosphere (اتمسفر) اختصاص داده شده است. رستورانی که قطعا نیازی به تعریف و تمجید ندارد و تنها موضوعی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، هزینه آن خواهد بود!

به غیر از رستوران اتمسفر، مرتفع‌ترین لانژ جهان هم در برج خلیفه قرار گرفته؛ لانژی که در ارتفاع ۵۸۵ متری و طبقات ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ و بالاتر از همه هتل‌ها، دفاتر اداری، آپارتمان‌های مسکونی و… برج خلیفه است. در واقع آخرین طبقاتی که گردشگران و افراد به طور عادی می‌توانند در برج خلیفه حضور پیدا کنند، به همین لانژ برج خلیفه اختصاص داده شده است. این در حالی‌ست که بسیاری فکر می‌کنند سکوی بازدید (observation deck) آخرین طبقه برج خلیفه است، اما این بخش توریستی در طبقه ۱۲۴ قرار گرفته است.

رستوران اتمسفر برج خلیفه
رستوران اتمسفر در برج خلیفه

بهترین زمان برای بازدید از برج خلیفه

بدیهی است که فصل زمستان بهترین فرصت برای سفر به دبی است و بیشترین آمار گردشگران مربوط به ماه‌های دی تا فروردین است. اگرچه سیستم خنک‌کننده برج خلیفه در تمام فصول جواب‌گوی ساکنان آن است؛ اما اگر بخواهید به سایر جاهای دیدنی دبی در اطراف برج خلیفه سر بزنید، بهترین زمان بازدید زمستان است. از آن‌جایی که برج خلیفه در بیشتر روزها شلوغ است، در انتخاب روز و ساعت بازدید نیز دقت ویژه‌ای داشته باشید. فواره های برج خلیفه یکی از محبوب‌ترین دیدنی های برج خلیفه است.

این برج همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲:۰۰ باز است و اگر می‌خواهید گرفتار شلوغی نشوید، بهتر است بین ساعت‌های ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ از آن دیدن کنید. لازم به ذکر است که در ساعات غروب آفتاب، این برج بسیار شلوغ می‌شود. اگر بخواهید طلوع خورشید را از بلندترین برج جهان ببینید نیز می‌توانید در تورهای طلوع خورشید برج خلیفه شرکت کنید. ویژگی تور دبی ۷ شب و ۸ روز این است که شما فرصت کافی دارید در زمان‌های مختلف به برج خلیفه سر بزنید.

برج خلیفه
نمای بیرونی از برج خلیفه

حقایقی جالب از برج خلیفه

اکنون کمی از واحد تجاری، مسکونی و هتل برج خلیفه فاصله می‌گیریم و به آمار و حقایق جالبی می‌پردازیم که برج خلیفه از خود به جا گذاشته است. شاید حدس شما این باشد که ارتفاع برج خلیفه، همه آمارها، رکورد‌ها و حقایق جالب برج خلیفه را به خود اختصاص داده باشد؛ اما اشتباه نکنید، زیرا چیزهای عجیبی در مورد این برج هست که حتی فکرش را هم نمی‌کنید.

شکل برج خلیفه

شاید اولین باری که عکس برج خلیفه را دیده‌اید، متوجه هیچ شباهتی بین شکل این ابرسازه و عناصر طبیعی نیافته باشید. اما اگر درست، بر فراز این برج پرواز کنید و از بالا آن را تماشا کنید، ماجرا به کلی عوض می‌شود و شکلی شبیه به آرم بنز می‌بینید. این طراحی جالب از یک گل محلی به نام لیلی عنکبوتی الهام گرفته است که در مناطق بیابانی رشد می‌کند. بعضی‌ها هم شکل برج خلیفه را به برخی از عناصر معماری اسلامی، مثل معماری مناره‌ها، شبیه می‌دانند. البته نکته مهم این است که به دلیل بلندی بیش از حد برج خلیفه، قطعا در طبقات بالاتر سرعت باد بیشتر می‌شود، در نتیجه، احتمال دارد تعادل ساختمان به‌هم‌بریزد. به همین دلیل، برج خلیفه از یک پلان به شکل «Y» استفاده می‌کند تا سرعت و قدرت بادِ وارد بر سازه را کنترل کند و کاهش دهد.

history-dubai-architecture-4.jpg
عکس گلی که الهام‌بخش طرح برج خلیفه شد

اختلاف دما در اولین و آخرین طبقه برج خلیفه

قبل‌تر اشاره کردیم که برج خلیفه چند متر است و با یک محاسبه ساده، کاهش دما در آخرین طبقه برج خلیفه بر ما روشن می‌شود. در بالای برج خلیفه، دمای هوا حدود ۶ درجه سانتی‌گراد نسبت به طبقه همکف آن کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر با تورهای زمستان دبی به این شهر سفر می‌کنید و در این روزها قصد دارید از طبقات بالای برج خلیفه دیدن کنید، بهتر است مختصر لباس گرمی همراه خود ببرید.

اما در تابستان اوضاع چطور است؟ از آن‌جایی که امارات متحده عربی جزو کشورهای گرم و بیابانی محسوب می‌شود، بدون‌شک برای بلندترین برج جهان اقدامات ویژه‌ای تدارک دیده‌اند. برج خلیفه، یک روکش نقره‌ای رنگِ براق دارد. طراحان این روکش را برای جلوگیری از ورود گرما به برج طراحی کرده‌اند؛ بدین صورت که با منعکس‌شدن نور و گرمای خورشید، از داغ‌شدن سازه جلوگیری می‌کند. بنابراین، اگر قرار باشد فصل تابستان را برای بازدید برج خلیفه انتخاب کنید، احتمالا خنکی آن بالا، دمای متفاوتی با گرمای سطح زمین دارد!

تازه‌ترین قیمت تورهای دبی مرداد

برج خلیفه
برج خلیفه، بلندترین ساختمان دنیا

نظافت برج خلیفه

اینجاست که باید به ضرب‌المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» اشاره کنیم. تمیز کردن تمام پنجره‌های برج خلیفه دبی برای کارکنان نظافتی این سازه دست‌کم ۳ ماه طول می‌کشد و به‌محض تمام شدن این مأموریت نظافتی طولانی، کارگران مجدداً نظافت پنجره‌ها را از اول شروع می‌کنند. به صورت میانگین، هر سال حداقل ۴ بار شیشه‌های برج تمیز می‌شوند؛ با وجود اینکه، جنس شیشه‌های موجود در برج به‌گونه‌ای‌ است که تا حد ممکن تمیز می‌مانند و به‌سختی کثیف می‌شوند! بد نیست این را هم بگوییم که نظافتچیان نمای برج (نه داخل برج خلیفه)، حدود ۱۲۰ نفر هستند که یک تیم ۳۶ نفره از آن‌ها همیشه در حال انجام این کار است. وزش باد در طبقات آخر برج، کار نظافتچیان را دشوار می‌کند. در عوض، کارگرانی که این وظیفه را دارند، دستمزد خوبی دریافت می‌کنند.

شکست احتمالی رکورد برج خلیفه

هرچند بیش از ۱۰ سال است که هیچ ساختمانی ارتفاع برج خلیفه را فتح نکرده؛ اما پروژه‌های عظیم ساختمانی در دست ساخت هستند که احتمال می‌رود همین دهه، رکورد برج خلیفه را بشکنند. یکی از آن‌ها برج الخور دبی است. اما اصلی‌ترین رقیبی که انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور، رکورد ارتفاع برج خلیفه را بزند، برج جده است که قرار است ارتفاعش به بیش از ۱۰۰۰ متر برسد.

عکس برج خلیفه
عکس برج خلیفه

ارتفاع محرمانه برج خلیفه دبی

قبل از اینکه برج خلیفه تأسیس شود، هیچ کس نمی‌دانست که این سازه دقیقاً چند متر است. شاید دلیل اصلی فاش نشدن ارتفاع این برج، دیرتر شکسته‌شدن رکوردش باشد. همچنین معماران بیم آن را داشتند که قبل از اعلانیه‌های رسمی، درباره ارتفاع برج شایعه‌پراکنی شود. البته از طریق اندازه‌گیری سایه، محاسبه ارتفاع برج خلیفه بسیار آسان بود، اما هیچ یک از کسانی که در مورد اینکه «برج خلیفه چند متر است» کنجکاو بودند، این زحمت را به‌خود ندادند.

بیشتر بخوانید:

سنگینی برج خلیفه

اگر تمام وسایل و اشیای داخل برج خلیفه را بیرون بریزیم، سنگینی این بنا به بیش از ۵۰۰ هزارتن می‌رسد که این مقدار با وزن بیش از ۱۰۰ هزار فیل برابری می‌کند. وزن آلومینیوم استفاده شده در برج خلیفه برای ساخت ۵ هواپیمای ایرباس A380 کافی است. جالب است بدانید که برای جاودانه شدن برج خلیفه در تاریخ، بیش از ۱۲ هزار کارگر با ملیت‌های مختلف در تمام ساعات شبانه‌روز در تکاپو بوده‌اند.

ساخت برج خلیفه دبی، چیزی حدود ۶ سال زمان برد و ۴ میلیارد دلار هم هزینه برداشت. کل هزینه پروژه، یعنی همراه با محوطه و آب‌نما و…، ۲۰ میلیارد دلار برآورد شد. از پایین تا طبقه آخر برج خلیفه هم از ٣٣٠ هزار مترمربع بتن، تقریباً ١٠ کیلومتر میله فولادی و ٣ هزارتن آلومینیوم استفاده شده است. مالک برج خلیفه، یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور امارات یعنی اعمار است که در زمینه توسعه املاک و مستغلات، ساخت‌وساز برج و مراکز خرید و غیره فعالیت دارد.

آسانسورهای برج خلیفه

برج خلیفه دبی به ۵۷ آسانسور مجهز است که می‌توانیم نامشان را در لیست طولانی‌ترین، مرتفع‌ترین و پرسرعت‌ترین آسانسورهای دنیا در کنار سایر برج‌های معروف قرار دهیم. آسانسورهای برج خلیفه با ظرفیت ۳۰ نفر، می‌توانند تقریبا ۱۰ متر را در ۱ ثانیه طی کنند و در ۱ دقیقه هم قادرند از طبقه همکف به طبقه ۱۲۴ برج برسند. این آسانسورها به‌ازای طی‌کردن هر ۳ طبقه، می‌توانند توقف کنند.

در واقع، امروزه طولانی‌ترین مسیری که یک آسانسور می‌تواند طی کند، همین آسانسور برج خلیفه با مسافت ۵۰۴ متر است. همچنین بالاترین ارتفاع نصب آسانسوری که در دنیا صورت‌گرفته برای همین مکان است که داخل میله بالای برج قرار گرفته است. در صورت خرابی آسانسور هم نگران نباشید! چون کارگران و کارمندان برج، آموزش‌هایی را برای استفاده از پله‌های اضطراری در صورت خرابی آسانسور‌ها یاد گرفته‌اند که می‌توانند به بازدیدکنندگان منتقل کنند.

نمای برج خلیفه دبی

نمای برج خلیفه از حدود ۲۶ هزار صفحه شیشه‌ای پوشیده شده است که همگی با زحمت‌ دست کارگران، ساخته و نصب شده‌اند. این شیشه‌ها در برابر عوامل طبیعی کاملاً مقاوم هستند و عملکرد خوبی در حفظ دمای داخل برج دارند. مساحت این شیشه‌ها در مجموع ۱۷۴ هزار متر است که با مساحت حدود ۲۴ زمین فوتبال برابر است.

نمایی از داخل برج خلیفه.jpg
نمایی از بالای برج خلیفه

دوستی برج خلیفه با محیط‌زیست

استفاده از منابع تجدیدناپذیر در داخل برج خلیفه به حداقل رسیده است. خوب است بدانید که پنل‌های خورشیدی این برج، توانایی گرم کردن ۱۴۰ هزار گالن آب در هر ۲۴ ساعت را دارند. باید گفت که در این ساختمان، روزانه ۱ میلیون لیتر آب مصرف می‌شود که این مورد می‌تواند از میزان دوستی‌اش با محیط‌زیست بکاهد. اما از طرفی، از آب اضافی سیستم‌های خنک‌کننده این ساختمان برای آبیاری گیاهان فضای سبز برج استفاده می‌شود.

همچنین پایین برج خلیفه دبی پارکی عظیم با مساحت ۱۱ هکتار قرار گرفته است. پارکی شامل درختان، دریاچه، شهربازی و فضاهای غذاخوری. نکته جالب، پوشش گیاهی پارک است که با تحقیقات فراوانی توسط طراحان SWA انتخاب شده است. پوشش گیاهی این پارک متشکل از گیاهان بومی مانند نخل، ساکولنت و درختچه‌های خاردار است.

دو غروب در برج خلیفه

جالب است بدانید که در برج خلیفه طی یک روز، ۲ بار می‌توانید غروب آفتاب را تماشا کنید؛ یکبار زمانی که در طبقه اول هستید و بار دوم در زمانی که در طبقه آخر برج خلیفه باشید؛ زیرا آفتاب در این نقطه ۳ دقیقه دیرتر از طبقات پایین غروب می‌کند. به همین علت هم در ماه رمضان، ساکنین بالای برج نسبت به همسایگان طبقات پایین‌شان دیرتر افطار می‌کنند و از طرفی هم زودتر سحری می‌خورند. برای درک ارتفاع برج خلیفه باید به این نکته اشاره کنیم که طبقات بالای این برج از فاصله ۱۰۰ کیلومتری هم دیده می‌شوند، البته با این شرط که هوا تمیز باشد. زمانی هم که دریا آرام و هوا خوب باشد، احتمال دارد از بالای برج خلیفه بتوانید سواحل ایران را ببینید. ضمن اینکه اگر یک انسان از آخرین طبقه برج خلیفه سقوط کند، حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسد.

بازپس‌گیری رکورد بلندترین ساختمان

قبل از اینکه غربی‌ها حتی فکر ساختن آسمان‌خراش‌ها را در سر داشته باشند، هرم بزرگ مصر بلندترین سازه جهان بود که میراثی عظیم در خاورمیانه به شمار می‌رفت. پس از آن، ساختمان‌های بلند جهان یکی پس از دیگری در شهرهایی مثل نیویورک و شیکاگو ساخته شدند و خاورمیانه هیچ سهمی از این رکوردها نداشت تا اینکه سرانجام برج خلیفه، عنوان بزرگ‌ترین ساختمان جهان را دوباره به خاورمیانه بازگرداند.

بازخوردها درباره برج خلیفه

نظرهای کارشناسان و منتقدان معماری و برج‌سازی درباره برج خلیفه دبی بیشتر مثبت بوده است. در ضمن این آسمان‌خراش با کسب حدود ۳۰ جایزه، از جمله جایزه بهترین ساختمان بلند خاورمیانه و آفریقا، توانسته بیش‌ازپیش نظرات مثبت را در امور گردشگری، ساختمان‌سازی و… به خود جلب کند.

گرچه روی تاریک ماجرا اینجاست که شکایات متعددی از سوی نیروی کار ساخت‌وساز برج خلیفه مطرح شده که بیشترشان از مهاجران جنوب آسیا بوده‌اند؛ شکایاتی اعم از دستمزدهای پایین و مصادره گذرنامه کارگران تا زمان تکمیل ساختمان.

خرید تور دبی مناسب

با این توصیف‌ها، هیچ‌جوره نباید دیدن این برج معروف را از دست بدهید. بهترین راهکار این است که تور مناسبی تهیه کنید که هم قیمتش مناسب باشد و هم امکان برنامه‌ریزی به شما دهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به دبی دارید، سری به صفحه تور دبی لست‌سکند بزنید تا با قیمت‌های متنوع و روزهای برگزاری مختلف، بتوانید تور مدنظرتان را پیدا کنید. مهم‌تر از همه اینکه، خیالتان راحت است تور را از آژانس معتبری تهیه می‌کنید.

 سخن آخر

در این مطلب مشخص کردیم برج خلیفه چند متر است، چه ویژگی‌های خاصی دارد و چه رکوردهایی را جابه‌جا کرده است. برج خلیفه در سال‌های اخیر به عنوان یکی از لوکس‌ترین برج‎‌های جهان، میزبان سلبریتی‌ها و اشخاص سرشناس بسیاری است و طبعا تفریحات، رستوران، خرید آپارتمان و قیمت رزرو هتل برج خلیفه هزینه سرسام‌آوری دارد. پیشنهاد ما این است هر طور شده، بازدید از این برج را از دست ندهید؛ حتی اگر نیاز به مدیریت بودجه سفرتان دارید، بهتر است تور اقساطی دبی را انتخاب کنید تا هم لذت بیشتری از سفرتان ببرید و هم جاذبه‌های شاخصی چون برج خلیفه را به دلیل کمبود بودجه، از دست ندهید.

در آخر، اگر از تماشای آسمان‌خراش‌های بسیار مرتفعی چون برج خلیفه لذت می‌برید، مطلب بلند‌ترین آسمان خراش‌های جهان را هم بخوانید. اگر هم در سفرتان بازدید از برج خلیفه را تجربه کرده‌اید، خوشحال می‌شویم حس و نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=12911

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان