اعلام نگرانی انجمن نویسندگان کودک از وضعیت کانون پرورش فکری

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نامه‌ای خطاب به علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش از وضعیت کانون پرورش فکری ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نامه‌ای خطاب به علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش از وضعیت کانون پرورش فکری ابراز نگرانی کردند.

مشروح متن این نامه به این ترتیب است؛

«اهل قلم را با کلام عهد و پیمانی است که اگرچه چنان قسم بقراط بر زبان نمی‌آید، اما بر همان سیاق، استوار و پابرجاست. اینکه با قلم جز راست نگویند؛ جز حق ننویسند؛ جز عدل نجویند و جز بر مهر و درستی نروند. این قول، آنجا که کنار نام کودکان می‌نشیند، عهدی مضاعف است و رنجی مشَرَّف.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بنا بر این عهد، همیشه دغدغه کودکان و نوجوانان را دارد و از این‌رو به سرنوشت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اهمیت می‌دهد که علاوه بر قدمت، مهم‌ترین و گسترده‌ترین نهاد فرهنگی این حوزه است. نهادی که به صراحت در اساسنامه‌اش، «ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهایشان بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی» را هدف خود اعلام، و وظایفش را در حیطه‌ی تأسیس مراکز، ترویج کتاب و کتابخوانی، تولید و عرضه‌ی محصولات و آموزش‌های فرهنگی- هنری، کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان و همکاری با مؤسسات ایرانی و غیر ایرانیِ با اهداف مشابه تعریف کرده است.

دور شدن تدریجی این نهاد از اهداف و وظایف ذاتی خود، به ویژه در چند سال گذشته، نویسندگان کودک و نوجوان را نگران کرده است. کانون اگرچه در چند دهه گذشته، فراز و فرودهای زیادی داشته، اما گَرد هیچ مشکلی، چهره زیبای آن را مکدّر نکرده بود؛ چرا که اولویت متولیان کانون در آن دهه‌ها، با هر گرایش و سلیقه‌ای، همواره کودکان بوده‌اند و بس. کانون پرورش فکری متعلق به کودکان و نوجوانان ایران است و شاید با همین نگاه و رویکرد، هرگز سیاسی نبوده؛ هرچند حفظ ارزش‌ها و آئین‌ها و سنت‌های فرهنگی و دینی، همیشه در آن مورد توجه بوده است.

این سال‌ها با انتصاب مدیران ناآشنا با فرهنگ، هنر و ادبیات کودک و نوجوان، هدف، وظایف اصلی و جایگاه و پیشینه کانون پرورش فکری و غلبه‌ی گرایش‌های حزبی و سیاسی یا سلیقه‌های شخصی، نفس‌های این نهاد ارزشمند و پرتوان به شماره افتاده است. حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیلی بسیاری از کتابخانه‌های (مراکز) کانون و فعالیت‌های پژوهشی آن؛ انتقال، بازنشستگی زودهنگام و تعدیل بسیاری از کارشناسان و مربیان مجرب و کارآمد، ناکارآمدی انتشارات و نیمه‌جان شدن جشنواره‌ها، جذب افراد بدون سنخیت با کانون و کار با کودکان، تعطیلی بسیاری از برنامه‌های پرمخاطب، رواج فعالیت‌های غیرمرتبط با ماهیت این نهاد، عدم پویایی و قطع ارتباط با خالقان آثار ادبی و هنری، بی‌انگیزگی و دلمردگی مربیان و…، زنگ خطر اضمحلال و بی‌اثر شدن این نهاد بزرگ، پراهمیت و دیرین را به صدا درآورده است.

ما نگرانیم، برای نهادی که با بیش از هزار کتابخانه، بالاترین رقم کتابخانه‌ی تخصصی کودک و نوجوان در دنیا را دارد و در چند دهه بیشتر چهره‌های ادبی و هنری کشور را درون خود پرورش داده است. نگرانیم برای کانونی که مرغکش، با اعتباری جهانی، شکل‌دهنده‌ی خاطره‌های جمعی چند نسل از ایرانیان است و نقش کتاب‌ها و مربیان و مراکزش هرگز از خاطر مردم رنگ نمی‌بازد. نگرانیم برای نهادی که خانه مخاطبانش محسوب می‌شود و سرمایه اصلی‌اش، مربیان هنرمند، باذوق و دلسوزند که با حداقل دستمزد، کارهایی بزرگ و شگرف می‌آفرینند. نگرانیم برای نهادی که روزگاری نه چندان دور، با آثار و تولیدات ادبی- هنری باکیفیت و دریافت جوایز متعدد بین‌المللی، نام ایران را در جهان بلندآوازه کرده بود.

در دوره‌ای که مسئولان عالی کشور بر اهمیت کارِ کارشناسی و خردمندانه تأکید می‌کنند؛ در روزگاری که کودکی از مفاهیم پرچالش دنیاست و شکاف نسلی همه را نگران کرده است؛ در جامعه‌ای که نوجوانان حرف‌های تازه ای دارند و می‌خواهند شنیده شوند؛ همه ناگزیریم تمام توان خود را صرف تقویت این نهاد پیشرو و بازگرداندن آن به مسیری کنیم که هدف و وظایف اصلی‌اش بر هر چیز دیگری اولویت بیابد تا به عنوان نهادی مستقل، باز هم بتواند در آموزش غیررسمی و پرورش فکر و ذوق کودکان و نوجوانان نقش‌آفرینی کند و خانه‌ی دوست‌داشتنی کودکان ایران بماند. از این‌رو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انتظار دارد وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضای هیئت امنای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همچون رئیس‌جمهور محترم از هم‌فکری و مشورت تشکل‌های مرتبط و کارشناسان و متخصصان خوش‌نام و با تجربه استفاده کنند و با انتخاب فردی کاردان و باتجربه در حوزه‌ی فرهنگ و ادبیات کودک و نوجوان، آگاه از وضعیت آموزشی، فرهنگی و اجتماعی این نسل، آشنا با دنیای کودکی و زبان، سلیقه‌ها و خواسته‌های نسل امروز و مورد پذیرش از سوی طیف وسیع خانواده ادبیات و هنر کودکان و نوجوان برای مدیریت این نهاد و برگزیدن افرادی توانمند، باتجربه و مسلط در این حوزه به عضویت هیئت مدیره‌، احیای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بازگرداندن آن به جایگاه تأثیرگذار و خاطره‌سازش را کلید بزنند.»

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=48619

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان