پی آرپی؛ درمان موثر ریزش مو

به نقل از مجله پزشکی:

درمان ریزش‌مو در خون شما است. تصور کنید که مواد مغذی موجود در خون، مستقیما ریشه موی شما را تغذیه کنند. این دقیقا همان چیزی است که در روش پی‌آرپی (PRP) اتفاق می‌افتد و مشکل ریزش مو را از بین می‌برد.

موضوع مهم، آگاهی از جنبه های مختلف روش درمانی پی‌‌‌آر‌پی مو است. زیرا از این طریق می توانید بفهمید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. ممکن است موضوعاتی مثل هزینه درمان و عوارض پی‌‌‌آر‌پی در انتخاب شما تعیین کننده باشد.

بنابراین خواندن اطلاعات این مقاله اولین قدم برای تصمیم گیری در این باره است. زیرا هر آنچه درباره پی‌‌‌آر‌پی باید بدانید به طور کامل پاسخ داده شده است. در پایان با آگاهی کامل درباره انجام پی‌‌‌آر‌پی مو تصمیم خواهید گرفت.

پی‌آر‌پی‌ مو (PRP)  چیست؟

پی‌آرپی به معنی پلاسمای غنی شده از پلاکت است. براساس مطالعات انجام شده، این روش یکی از موثر ترین روش های درمانی برای ریزش‌مو یا کم‌مویی شناخته می‌شود. روش پی‌آرپی یک روش کاملا طبیعی است. زیرا از پلاسمای غنی از پلاکت که از خون فرد گرفته شده برای درمان ریزش و رشد مجدد موها استفاده می‌شود.

پی‌آر‌پی‌ مو چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام پی‌آر‌پی‌ مو ابتدا به مقدار مورد نیاز از بازوی فرد خون گرفته می‌شود. پلاکت این خون را با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ جدا می‌کنند. سپس تغییراتی روی پلاکت انجام می‌گیرد تا حاوی فاکتور‌های ضروری برای رشد مو گردد.

پی آر پی چگونه تزریق می شود؟

در نهایت پلاسمای غنی شده از پلاکت به وسیله سوزن های بسیار ظریف پزشکی به لایه های زیرین پوستی، تزریق می‌شود. این سوزن ها معمولا تا عمق ۲ میلیمتری پوست سر، درست جایی که بیشترین تأثیرگذاری را دارد، تزریق می‌شوند.

آیا پی‌آر‌پی‌ مو درد دارد؟

در انجام روش پی‌آرپی مو از بی حسی موضعی استفاده می‌شود. بنابراین پی‌آرپی مو یک روش با درد قابل تحمل است. توصیه می‌شود برای آرامش بیشتر، فرد با مشورت پزشک، از آرامبخش‌های خوراکی پیش از شروع درمان استفاده کند. پس از اینکه تاثیر داروهای بی حسی از بین برود پوست سر ممکن است تا ۴۸ ساعت دردناک باشد.

آیا پی آر پی برای درمان ریزش مو درد دارد؟

بهترین زمان انجام پی‌آر‌پی‌ مو چه موقع است؟

درمان به روش پی‌آرپی مو، قبل از زیاد شدن ریزش، نتیجه بهتری بدست می‌دهد. بنابراین بهترین زمان درمان، هنگام مشاهده اولین نشانه های ریزش مو است. اگر هدف پیشگیری باشد زمان مناسب، قبل از شروع ریزش مو خواهد بودهمچنین انجام پی‌آرپی مو هیچ محدودیت سنی ندارد.

بهترین زمان انجام پی آر پی برای رویش مجدد مو و درمان ریزش مو

پی‌آر‌پی‌ مو چند جلسه است؟

با توجه به علت تجویز درمان پی‌آرپی مو، تعداد جلسات درمانی متفاوت است. معمولا برای انجام این روش دو یا سه جلسه در فواصل زمانی ۶ ماهه در نظر گرفته می شود. همچنین ممکن است برای برخورداری از نتایج بهتر درمان تا ۵ جلسه نیز افزایش یابد.

چند جلسه پی آر پی لازم است؟

درصورتی که فرد نتیجه خوبی از این روش درمانی دریافت کند. توصیه می شود که با صلاح دید پزشک، پی آر پی مو را دو جلسه در سال انجام دهد.

پی‌آر‌پی‌ مو برای چه کسانی مناسب است؟

بطور کلی روش درمانی پی‌آرپی برای کسانی که مشکلات زیر را دارند مناسب است و در صورت صلاح دید پزشک، پی آر پی برای فرد تجویز و انجام می شود.

  • وجود مشکل ریزش موی مزمن
  • ریزش‌موی شدید بخصوص ریزش‌ مو در مواقع  خاص مثلا پس از زایمان
  • نازکی تارهای مو یا وجود موهای کرکی
  • بروز حساسیت فرد به درمان های هورمونی
  • عدم تمایل به استفاده روزانه از محلولها و سایر داروهای خوراکی
  • وجود بیماریهای پوست سر، مثل ریزش موی سکه‌ای
پی آر پی برای درمان ریزش مو چه کسانی موثر است؟

 نکته دیگر اینکه، استفاده از روش درمانی پی آر پی مو با هدف پیشگیری نیز کاربرد دارد. یعنی فرد با مشکلی مواجه نیست و صرفا برای پیشگیری از این روش استفاده می‌کند.

آیا پی‌آر‌پی برای ریزش موی ارثی و هورمونی هم مؤثر است؟

شاید از دست دادن موها به صورت ژنتیکی نگران کننده باشد. اما نکته مثبت این موضوع قابل پیش بینی بودن ریزش مو و کم مویی است. بنابراین با آگاهی از ارثی بودن این مشکل به راحتی قبل از رو به رو شدن با ریزش مو می توانید اقدامات پیشگیرانه را شروع کنید.

یکی از این اقدامات می‌تواند انجام پی‌آر‌پی باشد. زیرا پی‌آر‌پی مو برای جلو‌گیری از ریزش موهای ارثی، یک روش ایمن و موثر محسوب می‌شود. پس اگر سابقه ریزش مو ارثی در خانواده شما وجود دارد، زمان را از دست ندهید. با مشورت با پزشک و در صورت تجویز، پیشگیری لازم را انجام دهید.

تاثیر پی آر پی بر ریزش موی ارثی

روش پی‌آر‌پی مو می‌تواند از ریزش موی افرادی که دچار مشکلات هورمونی هستند، نیز جلوگیری کند. زیرا این مشکلات معمولا با ریزش موها، نگران کننده تر می‌ شوند. حتی می‌توان گفت این روش موثرترین روش درمانی در ریزش موی هورمونی (آندروژنیک آلوپسی) در زنان است. بنابر این روش پی‌آر‌پی با نظر پزشک می‌تواند درمان خوبی برای ریزش موی هورمونی نیز باشد.

پی‌آر‌پی‌ مو به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر فرد دچار مشکلاتی مانند: عفونت های حاد یا اعتیاد باشد، نمی تواند از روش پی‌آرپی مو استفاده کند. در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد خون یا کاهنده عملکرد سیستم ایمنی نیز این روش درمانی توصیه نمی‌شود. اما علاوه بر اینها، باید به وجود بیماریهای زمینه ای نیز توجه کرد. زیرا استفاده از روش پی‌آر‌پی در صورت وجود بیماری های زیر، برای فرد توصیه نمی‌شود:

  • دیابت یا سرطان
  • وجود بیماری های پوستی
  • طاسی کامل یا تقریبی سر
  • سپسیس
  • اختلال متابولیک : اختلال در سوخت و ساز بدن
  • اختلال سیستمی در بدن
  • عدم تعادل مایعات بدن
  • بیماری کبدی مزمن
  • سندرم‌های مختل‌کننده عملکرد پلاکت‌ها
  • بیماری های نقص ایمنی
پی آر پی برای چه کسانی خطرناک است؟

آیا پی‌آرپی در بارداری، شیردهی و قاعدگی توصیه می‌شود؟

مانند بسیاری از روش های درمانی دیگر، انجام پی‌آرپی مو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. زیرا سوزن‌های ریز تزریق، بافت پوست سر را تخریب می‌کنند. بنابراین بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز جنین را صرف ترمیم جراحت‌ها می‌کند.

در دوران شیردهی، برای درمان به روش پی‌آرپی مو بطور کلی منعی وجود ندارد. با این وجود، بهتر است این روش را به زمان دیگری موکول کرد. اما برای انجام روش پی‌آر‌پی در دوران قاعدگی هیچ منعی وجود ندارد.

درمان ریزش مو در بارداری و شیردهی با پی آر پی (PRP)

هزینه پی‌آر‌پی‌ مو چقدر است؟

هزینه پی‌آرپی در مراکز درمانی مختلف متفاوت است و براساس  وسعت ناحیه و تعداد کیت مصرفی متغیر است. منظور از کیت لوله های مخصوصی است که خون فرد در آن ریخته می‌شود. معمولا جلسات پی‌آرپی بین ۹۰۰ هزار تا ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد. همچنین این روش تحت خدمات درمانی بیمه قرار نمی‌گیرد.

قیمت پی آر پی برای درمان ریزش مو چقدر ایت؟

تاثیر پی‌آر‌پی‌ مو بعد از چه مدت دیده می‌شود؟

نتایج اولیه پی‌آرپی مو معمولا بعد از گذشت ۳ الی ۴ ماه شروع به نمایان شدن می‌کند. اما برای دیدن نتایج نهایی باید صبور بود. زیرا ظاهر شدن تاثیرات نهایی این روش، مدت زمان بیشتری طول می کشد. معمولا مشاهده نتایج نهایی درمان، شامل قطع ریزش مو، زخیم تر شدن موها، پرپشتی و رشد مجدد موها تا یک سال طول می‌کشد.

تاثیر پی آر پی؛ قبل و بعد از پی آر پی برای ریزش مو

فواید پی‌آر‌پی‌ مو چیست؟

شاید تاثیرات و نتایج حاصل از روش درمانی پی‌آرپی مو ،مهمترین فواید انجام آن باشد. اما بجز این موارد، این روش مزایای دیگری نیز دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • عدم استفاده از مواد شیمیایی
  • بدون نیاز به بستری و استراحت
  • نتیجه بخش بودن در مدت زمان کم
  • برخورداری از ایمنی بالا
  • داشتن عوارض کم
  • زیبا و طبیعی بودن نتایج نهایی

عوارض پی‌آر‌پی‌ مو (PRP) چیست؟

روش پی‌آر‌پی‌ مو یک روش طبیعی، با ایمنی بالا است. بنابراین اگر وسائل و محیطی که درمان در آن انجام می‌شود، استریل باشد، عوارض بسیار ناچیز خواهد داشت. یعنی در این روش درمانی، فرد ممکن است فقط چند عارضه موقتی را تجربه کند. از جمله مهمترین عوارض پی‌آر‌پی‌ مو به شرح زیر است:

  • خونریزی موقتی و درد خفیف در محل تزریق
  • حساسیت پوست سر
  • سردرد، خارش و تورم

قبل از اقدام به پی‌آر‌پی‌ مو چه باید کرد؟

در صورتی که فرد در حال مصرف هرگونه دارویی است لازم است یک ماه پیش از درمان، به پزشک اطلاع دهد. همچنین پیش از اقدام به انجام پی‌آر‌پی مو، موارد زیر را باید مورد توجه قرار داد:

  • اجتناب از مصرف ترکیبات و داروهای  رقیق کننده خون
  • قطع مصرف داروهای ضد التهابی حداقل هفت روز پیش از شروع درمان
  • عدم قرار گیری در معرض نورآفتاب یا گرمای شدید پیش از شروع درمان

بعد از  انجام پی‌آر‌پی‌ مو چه باید کرد؟

پس از انجام درمان ریزش موها به روش پی‌آرپی، موارد زیر رعایت شود:

  • عدم استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی مو تا حداقل ۶ ساعت
  • خشک نگه داشتن موها و پوست سر حداقل تا سه ساعت
  • اجتناب از کمپرس یخ در نواحی تزریق، بدون تجویز پزشک
  • اجتناب از رفتن به سونا و استخر به مدت ۲ روز
  • اجتناب از انجام فعالیت های فیزیکی سخت و ورزش های سنگین
  • خودداری از قرارگیری در معرض نورآفتاب یا گرمای شدید

پی‌آر‌پی‌ مو توسط چه مراکزی انجام می‌شود؟

مراکز درمانی معتبر و کلینیک های تخصصی پوست و موی زیادی برای انجام پی آرپی مو وجود دارد. دقت شود که برای انجام این درمان حتما به این مراکز مراجعه شود.

همچنین لازم است فرد از انجام پی‌آرپی توسط پزشک عمومی اجتناب کند. زیرا براساس قانون، تاکنون به پزشکان عمومی مجوز انجام پی‌آر‌پی‌ مو داده نشده است. بدیهی است که مراکز زیبایی نیز، گزینه مناسبی برای انجام درمان های تخصصی مانند پی آر پی نیستند.

آیا نتایج پی‌آر‌پی‌ مو دائمی است؟

ماندگاری نتایج حاصل از پی‌آر‌پی‌ مو به وضعیت جسمانی و الگوی ریزش مو فرد وابسته است. میزان ماندگاری اثرات این روش ممکن است از چند ماه تا چند سال متغییر باشد. حتی گاهی برای باقی ماندن نتیجه حاصل از پی‌آر‌پی‌ نیاز به انجام مجدد این روش نیست. به هر حال در صورت  نیاز به تکرار روند درمان، پزشک این موضوع را به فرد اطلاع می دهد.

آیا پی‌آر‌پی‌ مو سرطان زاست؟

گاهی روش پی‌آر‌پی‌ مو با کشت سلولی اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل شایعه سرطان زا بودن آن مطرح می‌شود. اما حقیقت این است که تاکنون مشاهداتی مبنی بر سرطان زا بودن روش درمانی پی‌آرپی گزارش نشده است. البته لازم به ذکر است که افراد با سابقه سرطان از انجام پی‌آرپی منع شده اند.

ایا پی‌آرپی باعث رویش مجدد مو می‌شود؟

باید به این نکته توجه داشت که روش پی‌آرپی زمانی موثر است که ریشه موها از بین نرفته باشد. در بسیاری از مطالعات معتبر در این خصوص، گزارش شده است که پی‌آرپی می تواند باعث ضخامت موها و رشد مجدد آن ها شود. اما تاثیری در رویش در نواحی طاس سر ندارد. در خصوص تاثیر صد در صدی و قطعی این روش تاکنون بررسی های کافی انجام نشده است. بنابر این نمی توان با قطعیت رویش مجدد مو با استفاده از روش پی‌آرپی را تضمین کرد.

آیا پی‌آرپی برای مو خوب است؟

بطور کلی هنوز نمی‌توان گفت که پی‌آرپی مو، یک روش درمانی موثر است. زیرا در حال حاضر منابع و ارزیابی ها علمی کافی در مورد این روش انجام نشده است. بنابراین نمی‌توان با قطعیت نتایج مثبت پی‌آرپی مو را تایید کرد.

با این حال، نتایج مطالعات پزشکی به موفق بودن این روش در آینده، بسیار خوشبین است. زیرا با تمام کمبود‌ها، نمونه های زیادی در خصوص تاثیر پی‌آر‌پی‌ در سلامت موها دیده شده است.

آیا شما روش درمانی پی‌آرپی مو، را یک انتخاب خوب و یک روش درمانی موثر ارزیابی می کنید؟

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=20280

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان