همکاری بسیج اساتید دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه افزایش می یابد

رییس سازمان بسیج اساتید گفت: بسیج اساتید دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی کشور با هم فکری و هم اندیشی اراده کرده‌اند وحدت حوزه و دانشگاه را پیش ببرند.

به نقل از سازمان بسیج اساتید کشور، نشست هم اندیشی تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه با حضور مسئولین و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد رضا مردانی رییس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه‌ و دانشگاه را گرامی داشت.

وی عنوان کرد: این جلسه هم اندیشی تحت عنوان نشست هم اندیشی تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه با مشارکت و همراهی بسیج اساتید و طلاب حوزه های علمیه و بسیج اساتید کشور تشکیل شده است.

مردانی برگزاری این نشست را با رویکرد بررسی راهکارها و راهبردها و برنامه های مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرده و ضمن اشاره به شرایط و سختی‌هایی که امروز بر مردم غزه می‌گذرد بر شهدای مظلوم فلسطین درود فرستاده و سربلندی آنها و پیروزی اسلام و مسلمین و نابودی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل را از درگاه پرودگار مسألت داشت.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با اشاره به درایت کم نظیر شهید مفتح، گفت: این شهید بزرگوار خودش را وقف تقویت پیوند علم و اعتقاد در ساختار نظام آموزش عالی کشور کرد. شهادت این شهید بزرگوار در ورودی دانشکده الهیات دانشگاه تهران نام او را جاودانه کرد و به مناسبت شهادت ایشان است که این روز به وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

مردانی افزود: شهید مفتح لزوم تقویت ارتباط علم با تدین را این چنین شرح می‌دهند؛ بشریت وقتی می‌تواند از نیروهای علم برخوردار گردد که به موازات پیشرفت علم در نیروی دین و اخلاق نیز خود را تقویت نماید. همانطور که دینداری توام با جهل و نادانی ضررهای فراوانی دارد، خطر قدرت‌های علمی تهی از ایمان و اعتقاد به خدا به مراتب بالاتر است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین دکتر مفتح در باب لزوم تحکیم ارتباط اندیشه و معنویت می‌فرمایند؛ مسیر پیشرفت جامعه را مغزهای اندیشمند و متفکر تعیین می کنند. این مغزهای اندیشمند خواه آگاه در علوم معنوی و مذهب و خواه اندیشمند در علوم مادی و رشته‌های دیگر، اگر با هم باشند جامعه را جلو می برند.

مردانی همچنین در خصوص جایگاه شهید مفتح گفت: ما نقش این شهید عزیز را در دانشگاه تهران و روشنگری هایشان دیده ایم. امام عزیز ما به مناسبت شهادت دکتر مفتح بیان بسیار زیبایی دارند که می‌فرمایند شهید مفتح حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته تر ساختند و جنبش و قیام ملت را متحرک تر کردند.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مواردی است که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری نیز بوده است، چنانچه ایشان تاکید کرده اند؛ در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا باید حرکت کند؛ وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. معنای وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حتماً تخصص های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه بایستی دنبال به شود؛ نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم خوش‌بین باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم کمک بکنند و همکاری بکنند، دو شعبه هستند از یک موسسه؛ موسسه‌ علم و دین.

وی ادامه داد: موسسه‌ علم و دین یک موسسه است و علم و دین با همند؛ این موسسه دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه‌های علمیه هستند؛ یک شعبه، دانشگاه‌ها هستند؛ اما اید با هم مرتبط باشند، با هم کار کنند، به هم خوش‌بین باشند، از هم جدا نشوند، از هم استفاده کنند: علومی را که امروز حوزه‌های علمیه می خواهند فرابگیرند، دانشگاهی‌ها به آنها تعلیم بدهند؛ دین را و معرفت دینی را که دانشگاهی‌ها احتیاج دارند، علمای حوزه به آنها تعلیم بدهند. و سرّ حضور نمایندگان روحانی در دانشگاه‌ها همین است و چقدر خوب است این ارتباط‌ها برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌دهی‌شده بشود؛ و این یکی از بهترین وحدتها و طبیعی‌ترین وحدت‌ها است.

مردانی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین می‌فرمایند روحانیون در دانشگاه‌ها کوشش کنند نمونه‌های کامل عالم دین و طلبه‌ علوم دین را عملاً به دانشجویان و دانشگاهیان ارائه بدهند و نشان بدهند؛ هر دو نسبت به یکدیگر با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری کنند. این همکاری حوزه و دانشگاه و وحدت حوزه و دانشگاه است. البته باید برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی بشود.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین خاطرنشان کرد: اگر قائل باشیم به این مساله باید بدانیم حوزه در کنار دانشگاه و دانشگاه در کنار حوزه می توانند به تعالی برسند. در این جلسه قرار است اساتید، اهداف و منظورها و راهبردها را بیان کنند. بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در کنار بسیج اساتید حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی کشور با هم فکری و هم اندیشی اراده کرده‌اند وحدت حوزه و دانشگاه را پیش ببرند و امیدواریم که این امر بستری برای وحدت حوزه و دانشگاه از طریق مقامات آموزش عالی و مسئولان عالی حوزه های علمیه را فراهم کند.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: این اولین جلسه با این عنوان است و البته در کشور نشست‌هایی در این خصوص قبلا انجام شده است و نتایجی بدست آمده و هر اقدام در زمان خود موثر بوده است. باید برای تحقق این رسالت بزرگ از ظرفیت حوزه و دانشگاه استفاده کرده و آرمان بلند امام و انقلاب اسلامی را در خصوص تحقق علم و ایمان و علم و دین شکل داد.

مردانی همچنین به پیام مقام معظم رهبری در خرداد سال ۱۴۰۲ به بسیج اساتید مبنی بر یادگیری علم در کنار اخلاق و تربیت نفسانی اشاره کرده و آن را از جمله اولویت‌های بسیج اساتید دانست.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=9918

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان