خطرات خوردن وایتکس و اقدامات ضروری پس از آن

به نقل از مجله پزشکی:

خوردن وایتکس در کودکان و بزرگسالان به اشتباه یا با هدف خودکشی
عملکرد مناسب بعد از خوردن وایتکس آثار کشندگی این ماده را از بین می‌برد. در حالی که اقدامات اشتباه و دیر هنگام عوارض این مادۀ سمی را تشدید می‌کند.
اگر وایتکس خورده‌اید و یا کودک شما در معرض وایتکس بوده و شواهدی وجود دارد که نشان می‎دهد از این مادۀ خطرناک بلعیده است؛ علائمی را برای شما بازگو می‌کنیم که از در معرض خطر بودن کودک خود اطمینان حاصل کنید. در صورت مواجه شدن با این مسئله نکات اورژانسی و اطلاعات مورد نیازتان را از این مقاله دریافت خواهید کرد که به شما در جلوگیری از حاد شدن مشکل کمک خواهد کرد. همچنین مجله پزشکی روند درمان پس از خوردن وایتکس و آسیب‌های ناشی از آن را شفاف خواهد کرد. در پایان شما خطرات ناشی از خوردن وایتکس را خواهید دانست و بهترین واکنش را خواهید داشت.

علائم خوردن وایتکس در کودکان و نوزادان چیست؟

کودکی که وایتکس خورده است آرام و قرار نخواهد داشت و این مسئله با بروز علائمی خود را نشان خواهد داد. بنابراین در صورتی که به بلعیده شدن وایتکس توسط کودک خود مشکوکید و هر کدام از نشانه‌های زیر را در او مشاهده کردید برای نجات کودک از خطرات ناشی از خوردن وایتکس اقدام فوراً اقدام کنید.

خوردن وایتکس توسط کودک

  • احساس درد در ناحیۀ دهان و گلو
  • سرفه
  • قرمزی لب‌ها
  • سرگیجه، تهوع و استفراغ به همراه خون و یا بدون آن
  • سخت شدن تنفس و یا نفس کشیدن صدادار
  • احساس درد در قفسۀ سینه
  • وجود درد در ناحیۀ شکم و خون در مدفوع
  • عرق کردن شدید کودک
  • رنگ پریدگی و سرد شدن دست و پا

اقدامات اورژانسی بعد از خوردن وایتکس چیست؟

بلعیدن وایتکس اغلب توسط نوزادان و کودکان به دلیل عدم آگاهی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات خانواده‌ها هنگام مواجه شدن با این مسئله دست به اقدامات خودسرانه می‌زنند. لازم به ذکر است خوراندن هر گونه خوراکی از جمله شیر و آب به کودک در این شرایط خطرناک است. زیرا امکان باز شدن ریز منفذهای مری و معده در اثر بلعیدن خوراکی وجود دارد که در این صورت مشکلاتی چون عفونت قفسۀ سینه، کودک را تهدید خواهد کرد.
خوردن شیر بعد از مسمویت با وایتکس ممنوع است.
همچنین در این شرایط نباید گلو را برای استفراغ کردن تحریک کرد، زیرا بالا آوردن این مادۀ خورنده باعث سوختگی مجرای مری می‌شود. توصیه می‌شود بعد از بلعیده شدن وایتکس فرد را سریعاً به بیمارستان رسانده تا پزشک اقدامات ایمن اولیه را اعمال کرده و مایعات و مواد مغذی از طریق سرم به بدن بیمار رسانده شود.

خوردن وایتکس به کدام اندام های بدن آسیب می رساند؟

سلول‌های پوششی مری نسبت به بلعیدن وایتکس آسیب پذیرتر هستند. اما چون وایتکس با سرعت از مری عبور می‌کند و مدت زمان طولانی در معده می‌ماند، بیشترین آسیب به معده وارد خواهد شد. البته مسمومیت ناشی از خوردن وایتکس ممکن است کبد و کلیه را نیز درگیر کند.

عوارض و بیماری‌های ناشی از خوردن وایتکس چیست؟

آسیب جدارۀ معده در اثر خوردن وایتکس ممکن است باعث بروز پریتونیت (التهاب دیوارۀ داخلی شکم) می‌شود. این عارضه با مشکلاتی چون درد ثابت، سفتی شکم، درد در ناحیه شکمی به صورت پراکنده، کاهش فشار خون، تب، تهوع و استفراغ، اسهال یا سرفه همراه است.

 خطرات خوردن وایتکس برای دستگاه گوارش و عوارض آن
آسیب دیدن جدارۀ مری نیز می‌تواند باعث نفوذ میکروب‌ها به داخل قفسۀ سینه و بروز مدیاستنیت (التهاب میان سینه) شود. فرد مبتلا به این بیماری با عوارضی چون تب و لرز، درد قفسۀ سینه و حساسیت موضعی مواجه خواهد شد. همچنین تنگ شدن برخی نواحی مری نیز در اثر بلعیدن وایتکس اتفاق خواهد افتاد. به طوری که فرد در خوردن و آشامیدن با مشکل مواجه می‌شود.

روند درمانِ فردی که وایتکس خورده است، چگونه است؟

درمان فردی که وایتکس خورده است بسته به مقدار مادۀ بلعیده شده متفاوت است. اما در حالت کلی ابتدا پزشک علائم حیاتی فرد از جمله ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و تنفس را کنترل می‌کند. سپس با استفاده از روش‌های زیر برای نجات فرد از مرگ اقدام می‌کند:

  • لولۀ تنفس و اکسیژن رسانی
  • داروهای مسکن
  • سرم و مایعات داخل وریدی
  • شستن مداوم قسمت‌‌های سوخته
  • برونکوسکوپی برای درمان آسیب ریه
  • آندوسکوپی برای درمان آسیب دستگاه گوارش

اقدامات پزشکی برای درمان فردی که وایتکس خورده است!

خوردن وایتکس چگونه به مرگ منجر می‌شود؟

وایتکس یک مادۀ قلیایی است و بلعیدن آن به بافت‌های اطراف مری و معده آسیب وارد می‌کند. این آسیب می‌تواند باعث ورود مواد میکروبی مانند باکتری‌ها به درون خون و اندام‌های بدن شود. بنابراین اگر فرد بعد از خوردن وایتکس دچار تب شود، نیاز به اقدامات  اورژانسی خواهد داشت زیرا تب، نشانۀ ابتلا به عفونت است. در این شرایط لازم است شخص  قبل از شوک شدن سریعاً بستری شده و تحت مراقبت قرار گیرد. بعد از خوردن مقدار زیاد وایتکس، معده و جداره مری آسیب می‌بیند و خونریزی داخلی اتفاق می‌افتد اما آسیب ناشی از خوردن وایتکس معده را به میزان بیشتری درگیر می‌کند. در این شرایط آسیب جدی به این اندام‌ها ممکن است بعد از چند روز باعث مرگ فرد شود.

  خوردن وایتکس، خونریزی داخلی و خطر مرگ
لازم به ذکر است که به دلیل عوارض زیاد مصرف وایتکس، در این چند سال اخیر نمونه‌های رقیق شدۀ آن وارد بازار شده است و آمار مرگ ناشی از خوردن وایتکس کاهش یافته است. ولی با این حال شخصی که وایتکس خورده است، آسیب‌های دردناک و جبران ناپذیری را تا چندین سال و یا حتی تا پایان عمر، متحمل خواهد شد.

در صورت خوردن وایتکس، برای انجام اقدامات ایمنی و درمانی از متخصصین مجله پزشکی کمک بگیرید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=20910

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان