آسیب دریاچه نمک کانون گردوغبار در منطقه را فعال می‌کند

قم- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: ستاد ملی مدیریت گردوغبار کشور اعلام کرده اگر دریاچه نمک آسیب ببیند، فلات بخش مرکزی کشور نیز آسیب می بیند و کانون گردوغبار در منطقه فعال خواهد شد.

محمد حسین بازگیر در گفت‌وگو گفت: دریاچه نمک، میراث تاریخی در منطقه مرکزی ایران است که اگر این دریاچه وضعیت خوبی نداشته باشد، اوضاع محیط زیستی منطقه مناسب نخواهد بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در سفر رییس جمهور به قم، موضوع دریاچه نمک قم مطرح شد که قرار بود اقداماتی صورت گیرد و مسیر جدیدی که طراحی شده می تواند به حل مشکلات محیط زیستی ناشی از این دریاچه کمک کند.

وی افزود: در جریان سفر رییس جمهور به قم تصویب شد، برای ساماندهی دریاچه نمک کارگروهی تشکیل شود و از آنجا که ستاد مشابهی در سطح ملی داریم و معاون اول رییس جمهور ریاست آن را بر عهده دارد و ۱۰ عضو هیات دولت در این ستاد حضور دارند، موضوعات در همین ستاد دنبال می شود.

وی ادامه داد: پروژه های اولویت دار برای دریاچه نمک در ستاد مذکور مطرح و در ششمین جلسه این ستاد به تصویب رسیده است.

بازگیر گفت: طرح جامع دریاچه نمک اخیراً به تصویب رسیده و ماموریت هایی برای هر دستگاه مشخص شده است.

وی بیان کرد: کارگروهی در این زمینه تشکیل شده که ریاست آن بر عهده استاندار قم است و همه موضوعات دریاچه نمک در برنامه جامع دیده شده که البته این برنامه ها با کمک دستگاه های متولی تدوین شده است و امروز نقشه راهی برای دریاچه نمک داریم که باید دنبال شود و مدیریت متمرکز دریاچه نمک به استان قم واگذار شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم ابراز کرد: مجوزی درگذشته از سوی وزارت صمت به یک بهره بردار ملی داده شد تا بتواند نمک از این دریاچه استخراج کند که فعالیت آن از سال ۸۲ تاکنون ادامه دارد و مورد تایید محیط زیست نیست.

وی اضافه کرد: پیمانکاری که بهره بردار انتخاب کرده، ترانشه ای در دریاچه ایجاد کرده تا شورابه ها را جمع آوری کند که ۳ کیلومتر آن در قم و ۱۱ کیلومتر آن در محدوده اصفهان است و تاکید داریم، این وضعیت باید به شرایط گذشته بازگردد.

بازگیر گفت: ستاد ملی مدیریت گردوغبار کشور که مجموعه ای از تمام دستگاه ها است، اعلام کرده اگر دریاچه نمک آسیب ببیند، فلات بخش مرکزی کشور نیز آسیب می بیند و کانون گردوغبار در منطقه فعال خواهد شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=29171

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان