آسیب‌شناسی روابط عاطفی / نگاهی به فیلم «هوو»

مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

«هوو» پانزدهمین ساخته علیرضا داوودنژاد است که در طول نزدیک به ۵ دهه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی در سینمای ایران ٢١ فیلم به عنوان کارگردان، ٣۶ فیلم به عنوان نویسنده و ١٧ فیلم به عنوان تهیه‌کننده در کارنامه خود دارد. و در انواع و اقسام ژانرهای سینمایی از قبیل ملودرام‌های عاشقانه، تریلرهای سیاسی و فیلم‌های تجربی و آوانگارد فیلم ساخته است، با این حال داوودنژاد در میان دوستداران سینما به عنوان یک ملودرام‌ساز متبحر که آثار برجسته‌ای چون «نازنین»، «مرهم» و «نیاز» را کارگردانی و «عروس» ساخته بهروز افخمی را نویسندگی کرده، شناخته می‌شود. داوودنژاد در سال‌های اخیر دست از کار نکشید و در تغییر جهتی معنادار به سوی ساخت فیلم‌های تجربی و هنری چون «روغن مار» و «کلاس هنرپیشگی» رفت که در نوع خود می‌تواند مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.

«هوو» محصول ١٣٨۴ که علیرضا داوودنژاد در آن در مقام نویسنده، کارگردان و تهیه کننده ظاهر شده یکی از سه‌گانه‌های تجاری اوایل دهه هشتاد سینمای ایران و داوودنژاد است که ویژگی اصلی آن حضور بازیگران متعدد و محبوب و همچنین قرار گرفتن در طبقه‌بندی سینمای بدنه و تجاری آن روزها محسوب می‌شود. سه‌گانه‌ای که جزو آثار شکست‌خورده داوودنژاد در گیشه است و دو فیلم دیگر این مجموعه یعنی «هشت پا» و «ملاقات با طوطی» از جمله ضعیف‌ترین فیلم‌های کارنامه فیلمسازی علیرضا داوودنژاد به شمار می‌آیند؛ اما در این میان «هوو» به دلیل قصه محور بودن و حضور رضا عطاران با ویژگی‌های کاریزماتیک خود در بازیگری تا حد زیادی از دو فیلم دیگر فاصله گرفت و جزو آثاری است که نقدهای مثبتی نیز روی آن نوشته شد و از جمله آثار متوسط کارنامه فیلمسازی داوودنژاد است.

«هوو» با بازی بازیگرانی چون رضا عطاران، رعنا آزادی‌ور، مریم کاویانی، سپیده علایی و علی صادقی  داستان پبچ و خم‌های عاطفی عطا با بازی رضا عطاران و سه همسر او با بازی سپیده علایی در نقش سپیده، مریم کاویانی در نقش مریم و رعنا آزادی‌ور در نقش رعنا است. قصه فیلم حال و هوایی فانتزی، اجتماعی و عاشقانه دارد که علاوه بر سرگرم کردن مخاطبان سینمای بدنه و عامه‌پسند به نوعی به آسیب‌شناسی روابط عاطفی جامعه ایرانی در دهه‌های ٨٠ و قبل‌تر می‌پردازد و از این رو هر یک از کاراکترهای فیلم «هوو» نیز می‌توانند مابازاء بیرونی در فضای بیرونی و اجتماع ایرانی داشته باشند که در قالب داستانی شیرین و سرراست روایت می‌شود.

مخاطب فیلم «هوو» علاوه بر دوستداران بازی رضا عطاران که نقش‌آفرینی جذابی نیز در این فیلم دارد، عموم تماشاگرانی است که به آثار اجتماعی و ملودرام‌های غیر جدی سینمای ایران علاقه‌مندند و سینما را بیشتر در جهت سرگرمی و حال بهتر می‌خواهند و قصد گذران وقت خود با حالی خوش با این مدیوم عامه‌پسند را دارند.

تماشای این فیلم در نماوا

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=35842

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان