جشنواره فجر آثار طنز را جدی نمی‌گیرد/ «شهسوار» امیدبخش است

کارگردان فیلم «شهسوار» در جلسه نقد و بررسی فیلمش از اینکه جشنواره فیلم فجر آثار طنز را جدی نمی‌گیرد، گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، نقد و بررسی فیلم «شهسوار» در هشتمین قسمت از برنامه «اکران» با حضور حسین نمازی کارگردان این اثر و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده از اکران مدیا پخش شد.

حسین نمازی در این برنامه اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر هیچ وقت روی خوشی به من نشان نداد. «آپاندیس» را اصلاً به جشنواره راه ندادند و این فیلم در جشنواره‌های مختلف بین المللی جایزه گرفت. در «شادروان» بازیگران بسیار خوب بودند اما هیچکدام را کاندید نکردند و «شهسوار» را نیز اصلاً ندیدند. این در حالی است که این فیلم پس از «تمساح خونی» بیشترین استقبال را در جشنواره داشت.

این کارگردان توضیح داد: شاکله جشنواره به شکل و شمایلی است که مناسباتش با دیگر جشنواره‌ها متفاوت است. همان سال که «آپاندیس» را در جشنواره داشتم تهیه کننده‌ای را دیدم که تلاش می‌کرد فیلمش وارد جشنواره شود و او در قرارداد با نهاد سازنده تعهد داده بود که فیلم به جشنواره برود و در غیر این‌صورت از رقم تولید کم می‌شد. این اتفاق موجب می‌شود آدم‌ها برای اینکه فیلمشان در جشنواره باشد، هرکاری کنند. فشارهای بیرونی به جشنواره فیلم فجر باعث می‌شود قضاوت درستی در این رویداد صورت نگیرد.

نمازی افزود: مسئله من این است که جشنواره فیلم فجر اثری را که بخنداند، جدی نمی‌گیرد. چند فیلم کمدی را سراغ داریم که در جشنواره دیده شده است؟ کدام فیلم خوب طنز ما در جشنواره دیده شده است؟ اگر کمدی ژانر نیست اعلام کنید که در سینما نباید باشد. چطور وقتی بحث رونق جشنواره است تاکید می‌کنند که این فیلم‌ها در جشنواره باشد اما از جوایز بی نصیب هستند.

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز در این برنامه اظهار کرد: کمدی به قدری گسترده است که از ژانر می‌تواند به لحن تبدیل شود. در «شهسوار» هم همین اتفاق رخ داده و اصرار بازیگران به اینکه این فیلم اجتماعی است اشتباه است. همینطور اصرار مخاطبان که این اثر طنز است، درست نیست.

وی با بیان اینکه لحن طنز بر فیلم سوار است، ادامه داد: برخورد فیلم و فیلمساز با مخاطب با احترام و از جنس بازگو کردن قصه گفتاری است و این اتفاق حقیقی و منطبق با زندگی و امتیاز «شهسوار» است.

نمازی در این باره گفت: همه فیلم‌های من براساس اتفاقات واقعی تولید شده است. وقتی «شادروان» را تولید می‌کردم اتفاقی که برای پدربزرگم افتاد در ذهنم بود و قرار بود «شادروان ۲» را بسازیم اما احساس کردم این اتفاق رخ ندهد بهتر است و به «شهسوار» رسیدیم.

نمازی با بیان اینکه فروش در اختیار فیلم‌هایی است که صرفاً بخندانند، گفت: روحیات من اینگونه است که دوست دارم زندگی واقعی را بسازم. در تلخ‌ترین لحظات هم لحظات شیرین وجود دارد. تا زمانی که به مدل خود در کمدی صرف نرسم، نمی‌توانم سراغ کمدی‌های مرسوم بروم. از نظر خودم «شهسوار» یک فیلم اجتماعی شیرین و جنس خنده این فیلم متفاوت است.

این کارگردان گفت: جواد عزتی فیلم را دید و پیشنهاد داد که با رقص به پایان برسد و دیدم حرف درستی است و رقص را به آخر منتقل کردیم. با این اتفاق راکوردها کمی به هم ریخت اما این نسخه بهتر است. پاشنه آشیل دنیا امید است و امید درباره مردم ما از بین رفته و احساس می‌کردم باید فیلمی بسازم که امیدبخش باشد و از این‌رو پایان بندی اینگونه طراحی شد.

در بخش فیلم کوتاه نیز میثم بیدقی کارگردان فیلم «اسم تو» با بیان اینکه فیلم را در سه روز فیلمبرداری کرده است، توضیح داد: وقتی قرار شد با موضوع جنگ فیلم بسازیم به سمت و سویی رفتم که آن را بشناسم. سال‌ها در کنار کارگردانانی بودم که فیلم جنگی می‌ساختند اما احساس می‌کردم رفتن به دل اتفاق را نمی‌شناسم اما روابط و درام را می‌شناسم و جنگ را به عنوان بستر داستان درنظر گرفتم.

فیلم «بیچارگان» نیز در این برنامه به بهانه پخش از اکران مدیا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=56700

نظر خود را وارد کنید

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان