مجله نماوا، سحر عصرآزاد
نخستین فیلم سینمایی بهرام ارک و بهمن ارک واجد رویکردی هوشمندانه به گونههای مهجور و مغفول سینمای ایران است که با روایت و فرم منحصربهفرد آنها تبدیل به فیلمی بدیع و ساختارشکن شده است.
فیلم پوست پس از تجربه ساخت فیلمهای کوتاه موفق از سوی برادران ارک که آخرین آنها، «حیوان»، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، فیلمی است که میتواند به عنوان یک الگو برای فیلمسازان اول در نهادینه کردن نگاه سینمایی و جهانبینی فردی، مورد توجه قرار بگیرد.
فیلم خوانشی است از افسانههای محلی که بر بستر عاشقانه خلق شده، به ریشههای این باورها در دل قومنگاری میپردازد و به واسطه شناخت دقیق آنها به شکلی مستندگون این مهم را در دل یک درامپردازی جذاب به سرانجام میرساند.
برادران ارک با وام گرفتن از مولفههای فرهنگ و قوم و جغرافیایی که انتخاب کردهاند و البته تکیه بر علاقه مخاطب شرقی به حکایتگویی و حکایت شنیدن، از حضور یک عاشیق به عنوان قصهگو و راوی بهره میبرد. اما این همه ماجرا نیست، چراکه آنها تلاش کردهاند این نقش را بسط دهند و از عاشیق ولی به عنوان پیشبرنده درام نیز بهره ببرند و او را وارد کنش و واکنشهای قصه کنند که به نوعی تودرتویی قصه را در دل رمزآلود بودن کلیت آن موکد میکند.
فیلم پوست فیلمی است که با رویکرد به گونه سینمای ترس و وحشت که متاسفانه نمونههای نادری در سینمای ما دارد، تلاش میکند الگویی جدید به واسطه نمایش ترس ایرانی ارائه دهد. به همین جهت رجعتی به افسانهها و باورهای محلی به حضور و نقش جن، طلسم، نفرین و دعا دارد، که نمونههایش در جامعه شهری و مدرن امروز هم کم نیستند.
اما همخوانی این باورهای کهن با بستر و جغرافیای انتخابی که روستایی بکر و رمزآلود در آذربایجان است، کمک کرده اتمسفر قصه و فیلم منحصربهفرد و در عین حال ملموس و باورپذیر شود؛ روستایی که همه اجزای آن ساخته شده تا جهان فیلم را به بهترین و دقیقترین شکل ممکن در ذهن مخاطب بازسازی کند.
فیلم از جزئیات فنی و تکنیکی و هنری بدیع و ساختارشکنانهای بهره میبرد که در کنار هم تبدیل به چرخدندههای پیشبرنده درام برای تبدیل شدن به یک اثر منحصربهفرد شدهاند؛ از موسیقی نوآورانه و غریب تا فیلمبرداری جنونآمیز و البته میزانسنها و قابهایی که چه بسا در منطق یک فیلم سینمایی اول دور از ذهن و انتحاری به نظر بیایند.
منبع: ماهنامه هنر و تجربه
تماشای آنلاین فیلم پوست در نماوا