کاشت مدفوع، یک راه درمانی!

به نقل از مجله پزشکی:

چه بیماری‌هایی را می توان با مدفوع انسان درمان کرد؟

درست شنیدید! شاید بسیار چندش آور و دور از انتظار باشد که مدفوع انسان به‌عنوان یک درمان در نظر گرفته شود اما در دنیای علم پزشکی این یک حقیقت است و ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از درمانی عجیب با مدفوع انسان برای بیماری‌هایی خاص صحبت کنیم و شما را با شگفتی‌های آن روبرو کنیم پس برای شناخت این روش درمانی عجیب، تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

فواید درمان با مدفوع

مدفوع انسان اثرات درمانی دارد که با کاشت آن می‌توان بیماری‌هایی چون کولیت اولسراتیو را درمان کرد. در بدن همه انسان‌های سالم باکتری‌های مفیدی زندگی می کنند که وجود آن‌ها برای سلامت فرد ضروری است. سیستم گوارشی دارای این باکتری هاست که این باکتری‌ها باعث جذب مواد مغذی می‌شوند و شرایط خاصی چون مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تعادل باکتری‌های مفید بدن را از بین ببرد و آن‌ها را نابود سازد. در این شرایط می‌توان از درمان کاشت مدفوع استفاده کرد.

متخصص، مدفوع فردی سالم را به فرد بیمار منتقل می‌کند تا باکتری‌های مفید نیز همراه با مدفوع انتقال پیدا کنند. کاشت مدفوع یک روش بسیار سالم است که به عنوان باکتری تراپی و میکروبیوتا شناخته می شود. کاشت مدفوع از بدن فرد سالم به بدن بیمار می‌تواند باعث پرورش باکتری‌های مفید شود و این باکتری های مفید می‌توانند عفونت را درمان کنند.

درمان با مدفوع انسان

وجود چند نوع باکتری مفید در روده انسان به اثبات رسیده است که باید میان آن‌ها حالت تعادل باشد اگر یک گروه از باکتری‌ها یا چند گروه کمتر شده یا از بین بروند، این تعادل به هم خورده و شخص دچار اختلالات گوارشی چون اسهال می‌شود. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از دلایل عمده و اصلی برای از بین رفتن باکتری‌های مفید است. از بین رفتن تعادل، فرد را دچار اسهال و عفونت می‌کند. به همین دلیل است که بیشتر مواقع در هنگام دوره درمانی با آنتی‌بیوتیک‌ها، فرد دچار معده درد و عفونت‌های معده و اسهال می شود. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند شرایط و مشکلات بیشتری را هم به وجود آورند که کاشت مدفوع می‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد.

چگونگی انجام عمل

برای استفاده از این روش درمانی، ابتدا اهداکننده را مورد بررسی سلامت قرار می دهند مواردی چون هپاتیت و ایدز و … سپس در بیشتر موارد با روش کلونوسکوپی این درمان انجام می شود. کولونوسکوپ، یک لوله بسیار کوچک است که انعطاف بالایی دارد. پزشک این لوله را وارد مقعد کرده و آن را تا روده‌ها ادامه می‌دهد. البته قبل از انجام کلونوسکوپی روده‌ها را بی‌حس می‌کنند تا فرد احساس درد نکند.

در این روش مدفوع مایع به‌جای مایع کلونوسکوپی، وارد بدن می‌شود. می‌توان گفت کاشت مدفوع در ابتدا در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به شکل کاملاً غیربهداشتی و در آن زمان فرد گیرنده باید مایع مدفوع را می‌نوشید که از لحاظ بهداشتی ریسک بالایی را داشت. اما امروز این کار به وسیله تمام دستگاه‌های استریلیزه انجام می‌شود.

درمان با مدفوع انسان

موارد استفاده از کاشت مدفوع

می‌توان گفت این روش نه تنها برای بیماری‌های روده‌ای بلکه در بیماری‌های دیگر هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. بیماری کلستریدیوم دیفیسل هرسال به طور میانگین ۱۵۰۰ نفر را در دنیا می‌کشد که این روش می‌تواند این بیماری را درمان کند. همچنین التهابات روده. می توان گفت ۷۰ درصد از افرادی که از این روش استفاده می کنند دچار عوارض و علائم خاصی بعد از درمان نمی‌شوند و ۹۰ درصد بهبودی کامل را بدست می آورند.

درصد موفقیت در درمان التهابات روده توسط این روش، ۷۸ درصد اعلام شده است. سندروم روده بی‌قرار هم از طریق این درمان جواب‌دهی بسیار خوبی را دارد. تحقیقات درمورد این روش درمانی و انواع بیماری‌ها هنوز بطور کامل صورت نگرفته است اما تصورات بر این است که این روش درمانی می تواند در بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار گیرد. عده‌ای از متخصصین بر این عقیده‌اند که می‌توان جنون و افسردگی را هم با این روش درمانی درمان کرد زیرا مشکلات روده‌ای باعث از بین رفتن کامل جذب مواد مغذی شده که می‌تواند عوارضی چون افسردگی و جنون را به دنبال بیاورد. از بیماری‌های دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندروم خستگی مزمن

  • اختلالات روحی چون افسردگی

  • بیماری کبد چرب

  • دیابت

  • فیبروم

  • تب یونجه

  • چاقی

خطرات و ریسک این نوع درمان

مطالعات در این زمینه نشان داده‌اند که می‌توان این درمان را جزو درمان‌های بی‌خطر قرار داد مخصوصاً که قبل از انجام آن، نمونه‌برداری انجام شده و کاملاً از سلامت فرد انتقال‌دهنده مطمئن می شوند. البته چون این درمان در طولانی مدت هنوز مورد بررسی قرار نگرفته، نمی‌توان به به صورت قاطع درمورد آن نظر داد اما اصولاً به‌عنوان درمان ایمن معرفی می‌شود.

افراد زیادی از انجام این درمان می‌ترسند و از آن اجتناب می کنند بعلت اینکه ماده درمانی را بسیار آلوده می‌دانند. اینکه مدفوع فرد دیگری وارد بدن آن‌ها شود، برایشان خوشایند نیست و شاید با گذشت زمان و مشاهده درصدهای مورد قبول درمان شده، این اعتماد در بین مردم ایجاد شود.

عواملی که باعث شکست این درمان می شود

  • عمل های جراحی قبل از انجام کاشت

  • مؤنث بودن

  • سابقه بستری شدن

بیشتر بخوانید:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=20899

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان