فعالیت مؤسسات فعال در حوزه طب سنتی ضابطه‌مند می‌شود

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: با اجرای آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی، عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه جبران می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی نیز طی سخنانی در این نشست با اشاره به اهمیت آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی در پیاده‌سازی راهبردهای حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، گفت: از منظر سیاستگذاری دو نوع و جنس سیاست عام و خاص داریم. سیاستگذاری‌های عمومی ناظر به ریل‌گذاری‌های کلی هستند و مشی کلی را تعیین می‌کنند، اما دنیا به این سمت و سو گام گذاشته است که بر مبنای مزیت‌های بومی و فرصت‌هایی که در اختیار دارد، به سیاستگذاری‌های خاص نیز دست می‌زند که این کار با شکل‌گیری ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی شکل اجرایی گرفت. آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی گامی از جنس سیاست‌های خاص است که در راستای آخرین خواسته‌های آیت‌الله شهید رئیسی بود و تاکیدات ایشان به حوزه طب و درمان را مورد توجه قرار می‌دهد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: در سیاستگذاری دو موضوع اهداف و ابزار سیاستی را نیاز داریم که در سند گیاهان دارویی و طب سنتی هستند و مصوبه اخیر توسط شهید جمهور یک ابزار جدید سیاستی است. ابزار سند گیاهان دارویی نیز قرار است در کنار تمامی قوانین و مجوزها یک تسهیل و ریل گذاری جدید را برای شرکت‌های این حوزه ایجاد کند مانند آن چه در تولید بار اول و ترک تشریفات مناقصات اتفاق افتاد. ما در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی علیرغم وجود ظرفیت‌ها دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم و این آیین نامه ابزاری برای تسهیل جبران این عقب‌ماندگی‌ها است. برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز مشابه همین روند اجرا شد و تعارضات با سایر دستگاه‌ها نیز قابل حل است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی طی سخنانی با اشاره به اهمیت توسعه فناوری گیاهان دارویی و عرصه طب سنتی در کشور، گفت: سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنکی در حوزه طب سنتی آن‌چنان که باید توفیق چندانی کسب نکرده است.

وی افزود: این حوزه حائز فرصت‌های متعدد از حیث تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است و مقام معظم رهبری مؤکدا بر اهمیت این حوزه تاکید داشته‌اند که امید داریم در معاونت علمی توجهی جدی به این حوزه شود و با این کارها، این حوزه دانشی فرهنگی و اقتصادی مورد توجهی دوباره قرار بگیرد.

در این نشست، آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی بررسی و تصویب شد. با ابلاغ این آیین نامه در آینده نزدیک، زمینه فعالیت ضابطه مند مؤسسات فعال در حوزه طب سنتی فراهم خواهد شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=40718

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان