عطر رمضان در کوچه پس کوچه شهر/از افطاری‌های ساده تا محافل قرآنی

بیرجند- با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان زمزمه آیات الهی از محافل قرآنی شهر به گوش می رسد و سفره های ساده ولی با برکت افطاری نیز پهن شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: برخی ایام شهروندان یک جامعه را با هر فکر و عقیده‌ای به هم پیوند می‌دهد و ریسمان عاطفی و اجتماعی بین آن را محکم می‌کند که بی شک روزهای ماه مبارک رمضان یکی از این ایام است.

سحر و افطار و دورهمی های خانوادگی، محافل قرآنی و … همگی موجب می‌شود تا پیوند بین اقوام و مردم یک جامعه مستحکم شود و رمضانی که با عید سنتی نوروز پیوند بخورد بیش از هر زمان دیگری زمینه صله ارحام را به وجود می‌آورد.

از طرفی شاید برخی از ما مردم معمولی یک جامعه در طول سال کمتر فرصت انس با قرآن داشته باشیم ولی ماه مبارک سعی می‌کنیم با تلاوت آیه‌های قرآن زنگار از دل بزداییم.

فرشته اسماعیل زاده از شهروندان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از گذشته رسم بر این بوده که مردم در ماه مبارک رمضان جزءخوانی داشتند تا در پایان رمضان بتوانند یک دور قرآن را ختم کنند.

جزءخوانی رسم هر ساله ماه بهار قرآن

وی با تأکید بر اینکه رمضان ماه بهار قرآن است، بیان کرد: البته در سال جاری بهار قرآن با بهار طبیعت همزمان شده است و تعطیلی مدارس و ادارات در نوروز فرصتی را فراهم کرده است تا بیشتر فرصت انس گرفتن با قرآن، برگزاری مراسم افطار ساده و … را داشته باشیم.

اسماعیل زاده یادآور شد: شاید در طول سال کمتر فرصت انجام مستحبات و خواندن ادعیه و …را داشته باشیم ولی جذبه ماه مبارک موجب می‌شود به ویژه در محلات قدیمی تر شهر محافل قرآنی و مناجات خوانی در روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار شود.

محمد بهمنی نوجوان خراسان‌جنوبی که دومین رمضان روزه داری او است، بیان کرد: سال گذشته در ۱۵ سالگی برای اولین بار روزه گرفتم و امسال نیز برای دومین بار است که مهمان سفره ماه مبارک رمضان می‌شوم.

علاقمندی نوجوان خراسان جنوبی به برنامه قرآنی «محفل»

وی با لبخندی می‌گوید بالاخره روزه داری سختی‌های خواص خودش را دارد ولی تعطیلی مدارس به واسطه روزهای پایانی سال و بعد نوروز موجب شده تا بتوانیم راحت تر روزه داری داشته باشیم و همراه با برنامه‌های قرآنی شویم.

بهمنی با بیان اینکه ساعتی از روزه داری را به دیدن برنامه قرآنی «محفل» می‌گذراند، ادامه داد: این برنامه جذاب و دیدنی است و برای خود من آن قسمتی که خواننده کره‌ای تازه مسلمان را دعوت کرده بودند بسیار جذاب و دیدنی بود.

در خراسان جنوبی محافل قرآنی متعددی برپا است که یکی از جلسات محوری در امامزاده حسین بن موسی الکاظم طبس برپا می‌شود.

سنت افطاری ساده را احیا کنیم

مرضیه خدابخش زاده از دیگر شهروندان خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از سنت‌های نیک رمضان برپایی سفره‌های افطاری است، گفت: هر چند تورم و گرانی بر این موضوع تأثیر گذاشته است ولی می‌توانیم با یک افطاری ساده دور هم جمع شویم.

وی بیان کرد: ماه مبارک رمضان نه تنها از نظر معنوی بلکه از نظر اجتماعی نیز تأثیرات فراوانی دارد و کمک به نیازمندان و صله رحم در این ماه بیش از دیگر روزهای سال است که همزمانی آن با نوروز این موضوع را دو چندان کرده است.

خدابخش زاده افزود: لازم نیست که سفرهای رنگین با انواع خوردنی‌ها پهن کنیم که در مواردی زمینه گناه اسراف را فراهم می‌کند بلکه کافی است با همان نان و پنیر و خرما و یک آش یا سوپ ساده در هنگام افطار دور هم جمع شده و از احوالات هم مطلع شویم.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: امیدوارم این همزمانی رمضان و نوروز موجب شود که معنویت و انس با قرآنی در تمام سال ۱۴۰۳ ساری و جاری باشد.

اجرای ۵۲ برنامه فرهنگی در امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)

مهدی قاسم زاده مدیر آستان مقدس امام زاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس در این زمینه گفت: در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز اجرای ۵۲ ویژه برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی در دستور کار آستان مقدس امامزاده قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طی ماه مبارک رمضان اجرای برنامه‌های مختلفی از جمله منبر نور، آیه‌های نیایش و گلشن وحی و عطر قرآنی و افطاری ساده و شب‌های آسمانی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی قرآن کریم، همایش روزه اولی‌ها، ویژه برنامه مهمانی ملکوت و مراسم معنوی اعتکاف ویژه نوجوانان و جوانان و شوق تلاوت و تفسیر نور و عید بندگی از دیگر برنامه‌های این آستان مقدس در ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز در این زمینه به مهر گفت: هر روز ساعت ۱۶ ویژه برنامه ترتیل خوانی قرآن کریم در محل امامزاده باقریه بیرجند و تفسیر قرآن با حضور مفسر برجسته قرآن استاد بهنام برگزار می‌شود.

ترتیل خوانی قرآن در ۲۷ بقعه خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه در بقاع متبرکه خراسان جنوبی هم طرح ضیافت الهی و هم آرامش بهاری به واسطه همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، اظهار کرد: طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در ۴۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درباره برنامه‌های ویژه ماه مبارک در بقعه متبرکه خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین برگزاری مراسم ترتیل‌خوانی در ۲۷ بقعه، برگزاری ۱۲ محفل انس با قرآن در حسینیه‌ها و کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن در ۶ بقعه از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این طرح است.

بخشی پور افزود: برنامه افطاری ساده در ۱۰ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برپا است.

قدر رمضان را بدانیم

بنا بر گفته امام علی (ع) «فرصت ها چون ابر به سرعت می گذرند» و روزهای ماه مبارک نیز در چشم بر هم زدنی به پایان خواهد رسید پس قدر بدانیم و فرصت انس با معنویات را مغتنم بشماریم.

چه خوب است حال که ماه مبارک رمضان با سال نو همزمان شده است تصمیم بگیریم که سنت‌های نیک رمضان چون انس با قرآن، صله رحم و … را در طول سال ۱۴۰۳ ادامه دهیم تا همه روزهایمان پر از برکت و معنویت شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=25360

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان