سالمندی ایران به سمت زنانه شدن است/ وجود ۳ میلیون خانوار تک نفره

بابلسر- محقق جامعه شناسی در ایران با اشاره به افزایش جمعیت سالخورده در کشور گفت: سالمندی در ایران بیشتر به سمت زنانه شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود شارع پور شامگاه سه شنبه در همایش انبوه سازان مسکن با بیان این کخ ه از سال ۱۴۲۰ جامعه ایران وارد مرحله سالخوردگی می‌شود، افزود: از این رو باید مسکن و ساخت وسازها متناسب با این قشر باشد.

وی با عنوان این که در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و این میزان در مازندران و گیلان ۱۵ درصد است، افزود: بخشی از سالخوردگان ایران را زنان تشکیل می‌دهد، و سالخوردگی در ایران به سمت زنانه شدن پیش می‌رود.

وی گفت: سپردن سالمندان به خانه‌های سالمندی الگوی دیگری است و از سازندگان انتظار می‌رود، خانه‌هایی بسازند که سالمندان بتوانند درخانه خود بمانند و این مساله یکی از دغدغه‌های انبوه سازان در دنیا شده است.

این محقق یادآور شد: در ایران به طرز عجیبی خانوار تک نفره گسترش یافته و سه میلیون خانوار در ایران تک نفره شده است و کسانی که به عنوان انبوه ساز فعالیت می‌کنند باید به این مساله توجه کنند.

شارع پور تصریح کرد: همچنین در کشور افزایش تجرد را در حال تجربه هستیم و مطالعات نشان می‌دهد تا زمانی این دو موضوع حل نشود، انتظار ازدواج و فرزندآوری قابل حل نیست و باید سیاست گذاران مشکل مسکن و اشتغال را حل کنند.

وی افزود: تا اکنون در ایران سه طبقه اجتماعی متوسط، پایین و متوسط داشتیم و بیشتر جامعه طبقه متوسط بودند اما اکنون طبقه متوسط ایران به سمت طبقه پایین در حال ریزش است و این در آینده نزدیک روی خانه‌ها، ابعاد و شکل مسکن تأثیرات شگرفی می‌گذارد.

وی با اشاره به این که اکنون تصمیم گیر اصلی در لایه‌های جامعه و خانواده را زنان ودختران تشکیل می‌دهند و جامعه ایران تمایل شدیدی به حریم خصوصی در خانواده دارد، افزود: در حال حاضر جامعه ایران به سرعت در حال شهرنشینی است و هیچ کشوری چنین سنت شهرنشینی را تجربه نکرده است و بالای ۷۵ درصد جامعه ایران شهرنشین شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=14689

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان