ساخت حسگر کاغذی برای تشخیص دو سم خطرناک در طبیعت

محققان کانادایی توانسته اند حسگر کاغذی بسازند که میتواند با استفاده از نقاط کوانتومی دو سم بسیار خطرناک را تشخیص دهد. این حسگر با تغییر رنگ در محیط مسموم میتواند حضور سم را نشان دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک‌نیوز، محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا موفق شدند یک حسگر کاغذی بسازند که قادر است دو نوع سم اعصاب را تشخیص دهد. این حسگر از نقاط کوانتومی سیلیکونی ساخته شده که دو سم پاراکسون و پاراتیون را تشخیص میدهد. با تابش نور قرمز در محیط و در صورت وجود این دو سم، رنگ قرمز تغییر میکند. این حسگر در برخورد به این دو سم به رنگ آبی و یا سبز در می آید. این دو نوع سم از قویترین نوع خود در تاثیرگذاری روی اعصاب هستند.

پاراتیون یک نوع سم خطرناک است که از سال ۱۹۷۴ در کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا در حشره کش ها استفاده شد. تشخیص مقدار دقیق این نوع سم ها بسیار مهم است زیرا بسته به مقدار و تماس با آن میتواند جان انسان را به خطر بیاندازد. برخی از مطالعات نیز نشان داده است که این نوع سم در بروز سرطان و یا تولد نوزادان ناقص تاثیر داشته است.

پاراکسون نیز یک سم خطرناک با ساختاری شیمیایی شبیه به پاراتیون است که پس از ورود پاراتیون به بدن و ترکیب با آنزیم ۵۰ برابر قوی تر از پارتیون عمل میکند. اکنون با کمک این حسگر میتوان مقدار و یا وجود این سم در طبیعت را شناسایی کرد و با کمک تلفن هوشمند نیز مقدار این ماده را نیز میتوان اندازه گرفت.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=38262

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان