تاثیر منفی کراتین بر ریزش مو را جدی بگیرید!

به نقل از مجله مهتاطب:

کراتین چیست؟

کراتین ماده شیمیایی طبیعی است که در بدن انسان، به طور معمول در مغز و عضلات یافت شود. کراتین همچنین به عنوان یک مکمل پودر در دسترس است و معمولاً به دلیل توانایی آن در رشد عضلات برای افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، مورد تبلیغ قرار می گیرد. این باور وجود دارد که انرژی اضافی حاصل از استفاده کراتین و جذب آب توسط ماهیچه ها باعث رشد عضلات و تأمین انرژی بدن می شود، اما همچنین احتمال عوارض جانبی منفی وجود دارد که شامل احتمال ریزش مو و کم پشت شدن مو می شود.

کراتین خود یک اسید آلی نیتروژن دار است که به تامین انرژی موجودات زنده به ویژه در سلولهای عضلانی کمک می کند. این ماده باعث تولید انرژی از طریق تشکیل ADP یا آدنوزین تری فسفات می شود، ماده ای که سلول ها برای انجام عملکردهای روزمره استفاده می کنند. با اینکه کراتین مکمل قوی و پرکاربرد است اما هنوز هم تحقیقات علمی زیادی نیاز است تا تاثیر آن مشخص شود.

مقاله مرتبط: کراتین و ویژگی های آن در بدنسازی

  

چگونه کراتین می تواند منجر به ریزش مو شود؟

در حالی که تحقیقات کمی برای درک کامل اثرات کراتین وجود دارد، اما درک عملکرد پتانسیل ارتقا، علت ریزش مو را نشان می دهد. گرچه استفاده از کراتین ممکن است مستقیماً باعث ریزش مو نشود، اما ممکن است استفاده از آن طاسی را در افرادی که قبلاً مستعد آلوپسی یا ریزش موی مردانه هستند تسریع کند.

یکی از دلایل عمده ای که باعث ریزش مو می شود، اثر دی هیدروتستوسترون (DHT)، یکی از مشتقات تستوسترون است. مجله بالینی پزشکی ورزشی، یافته هایی منتشر کرد که نشان می دهد استفاده کوتاه مدت از این ترکیب باعث افزایش سرعت تبدیل از تستوسترون به DHT می شود. افراد شرکت کننده در این مطالعه از مکمل برای مدت سه هفته استفاده کردند و گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کننده، میزان بالاتری از تبدیل تستوسترون به DHT را نشان دادند. افزایش سطح DHT می تواند منجر به نتایج منفی بی شماری از جمله ریزش و کم پشتی موها شود.

نتیجه مطالعه این چنین بود:

بعد از ۷ روز مصرف کراتین و ۱۴ روز دیگر ماندگاری کراتین، سطح T سرم تغییری نکرد. با این حال، سطح DHT پس از ۷ روز مصرف کراتین ۵۶٪ افزایش یافت و پس از ۱۴ روز نگهداری ۴۰٪ بالاتر از حد پایه باقی ماند (P <0.001).

 نسبت DHT: T نیز پس از ۷ روز مصرف مکمل کراتین ۳۶٪ افزایش یافته و پس از ۱۴ روز نگهداری، ۲۲٪ همچنان بالا مانده است. (P < 0.01)

مجله Advances in Dermatology and Allergology یافته هایی را منتشر کرد که افزایش دی هیدروتستوسترون را به عوامل ریزش موی زنان و مردان مرتبط میکند.

فرض این بود که دی هیدروتستوسترون به عنوان یک آندروژن بسیار قوی، بر حساسیت فولیکول های مو در مرحله آندروژن رشد تأثیر می گذارد. از آنجا که فاز آندروژن در اوایل چرخه رشد مو است، این امر معمولاً منجر به ریزش مو می شود و قادر به رشد مجدد بدون درمان نیست.

  

متخصصان با بررسی تحقیقات جدید به این نتیجه برسند که استفاده از مکمل کراتین به احتمال زیاد تاثیر قابل توجهی در افرادی دارد که از نظر ژنتیکی مستعد ریزش مو، آلوپسی و طاسی الگو هستند.

مطالعه دیگری نشان داده است که استفاده از کراتین احتمالاً باعث کاهش سطح آنتی اکسیدان در بدن می شود که می تواند تاثیرات منفی زیادی بر سلامت جسمی داشته باشد. کمبود آنتی اکسیدان ها منجر به آسیب رساندن به سلول ها و DNA در بدن می شود. رشد موهای سالم به فعالیت سلول های موثر، از جمله تقسیم سلولی در فولیکول مو، نیاز دارد.

پزشکان ادعا میکنند که تاثیر منفی استفاده از مکمل بر روی سطح آنتی اکسیدان می تواند منجر به کاهش ظرفیت رشد و تقویت مو شود. کراتین مونوهیدرات توانایی برداشت آب از قسمت های مختلف بدن و ذخیره آن در بافت عضلانی را دارد که باعث بهبود کم آبی و خشکی پوست شود. اگر پوست سر شروع به خشک شدن می کند ، می تواند منجر به فولیکول های ناسالم ، و همچنین نازک شدن مو شود.

خشکی پوست می تواند به راحتی پوست سر را ملتهب کند که این امر منجر به شکنندگی و ناسالم شدن مو می شود. پوست سر از فولیکول مو پشتیبانی می کند، مواد مغذی لازم را برای رشد مو فراهم می کند و پوست ناسالم روی رشد مو تاثیر منفی میگذارد و به طور بالقوه منجر به کم پشت شدن مو می شود. این اثر استفاده از مکمل را می توان از طریق افزایش مناسب هیدراتاسیون خنثی کرد، اما اگر مقدار آب مصرفی افزایش نیابد، می تواند جدی شود.

بر اساس درک فعلی از اثرات استفاده کراتین بر روی بدن، این امکان وجود دارد که استفاده از آن تاثیرات منفی بی شماری بر رشد مو بگذارد. اگرچه ممکن است مصرف کراتین مستقیماً منجر به ریزش مو نشود، اما اثرات طولانی مدت بدن بر روی کراتین ممکن است منجر به رشد ناسالم مو، کم پشت شدن مو، عقب رفتن موها و افزایش ریزش مو شود.

عوارض جانبی کراتین

 

در مورد اثرات طولانی مدت مکمل، تحقیقات و اطلاعات موجود کم است و استفاده از آن برای زنانی که باردار هستند، توصیه نمی شود. افرادی که از قبل به بیماری کلیه مبتلا هستند نباید از محصولات کراتین دار استفاده کنند. پزشکان توصیه می کنند که کراتین بیش از پنج سال استفاده نشود.

مقاله مرتبط: عملکرد کراتین در بدن زنان چگونه است؟

علائم و نشانه های عوارض جانبی کراتین

  • دل درد
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • گرفتگی عضله
  • کمبود آب بدن

یکی از مکانیسم های عملکرد کراتین این است که از قسمت هایی از بدن آب می گیرد که می تواند منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین باید در مدتی که کراتین مصرف میکنید، به مقدار زیادی آب بنوشید.همچنین این نگرانی وجود دارد که مصرف مکمل می تواند به یک بیماری پوستی منجر شود که ممکن است در بعضی از افراد جدی باشد. برای درک کامل تأثیر استفاده از مکمل ها در بدن، نیاز به تحقیقات بیشتر است. توجه داشته باشید که مصرف کراتین فقط باید با مشورت و تجویز پزشک باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی، ممکن است اثرات بالقوه مثبت کراتین در طولانی مدت از اثرات جانبی آن بیشتر باشد، به عنوان مثال، ژولین می گوید:

من شخصاً مصرف کراتین را توصیه نمی کنم. من فقط در ۱۲ روز مصرف ۵ میلی گرم در روز متوجه ریزش قابل توجه مو شدم. من سابقه خانوادگی طاسی ندارم. برخی ممکن است مانند دیگران واکنش نشان ندهند اما برای کسانی که دچار ریزش موی ارثی هستند، می گویم کراتین فقط روند را تسریع می کند. مصرف کراتین به صورت محدود و با مشورت با یک پزشک، ایمن و بی خطر است، اما این امر فقط در شرایط خاص باید انجام شود.

برای افرادی که دنبال رشد عضلانی و انرژی تامین شده با استفاده از مکمل کراتین هستند، باید در مورد تأثیر استفاده از کراتین تحقیق کنند و تاثیرات مثبت و منفی آن را بسنجند. در نتیجه، استفاده از کراتین، احتمال بروز عوارض جانبی منفی از جمله ریزش مو و کم پشت شدن مو را دارد.

برای خرید اینترنتی پکیج های درمان ریزش مو، قرص مولتی ویتامین و موارد پزشکی دیگر کافیست به داروخانه آنلاین مهتاطب مراجعه کنید. شایان ذکر است که تمامی اقلام آرایشی و بهداشتی در داروخانه اینترنتی مهتاطب از وزارت بهداشت و سایر موسسه های مربوطه مجوز دارند.

منبع: https://www.hairguard.com/creatine/#more-3595

📞مشاوره رایگان جهت خرید و پشتیبانی پس از فروش محصولات بصورت چت در واتساپ و ایتا-روبیکا با شماره ۰۹۳۰۲۰۰۷۵۸۷

☎️ تماس تلفنی در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ۸ صبح تا ۴ عصر به شماره ۰۲۱۶۵۳۸۹۳۴۲-۰۲۱۶۵۳۸۹۶۹۳

🏣تمامی محصولاتی که در داروخانه آنلاین مهتاطب عرضه می شوند، اعم از محصولات درمان لک، محصولات درمان جوش، درمان ریزش مو و کرم ضد آفتاب، قرص مولتی ویتامین، کرم مرطوب کننده، محصولات ارتوپدی و مکمل های غذایی و… از برندهای معتبر ایرانی و خارجی بوده و دارای برچسب اصالت کالا، سیب سلامت و دارای پروانه از وزارت بهداشت و دیگر سازمان های مربوطه هستند. این امر می تواند مشتریان محترم مهتاطب را از اصالت محصولاتی که تهیه می کنند، کاملاً مطمئن نماید.

📌 آدرس: تهران، شهریار، باغستان، جنب درمانگاه حکیم، داروخانه شبانه روزی دکتر رویا میرنظامی

بیشتر بخوانید:
شامپو ضد شپششامپو ضد ریزش مو
بهترین شامپو ریزش مو
شامپو آلپسین c1
شامپو کافئین سریتا​
شامپو ماینوکسیدیل
شامپو اویدرم ضد ریزش​
شامپو ضد ریزش فولیکا
شامپو ضد ریزش​ اسکالپیا
شامپو ضد ریزش هگور​
شامپو ضد ریزش​ پنتن
شامپو ضد ریزش کاندید
شامپو جوانه گندم سریتا​
شامپو سپیژن
شامپو ماینوکسی لافارر​
شامپو مینوتا سریتا​
شامپو پالمینکس اویدرم
شامپو ضد ریزش هگور​

شامپو سریتا برای موهای چرب
شامپو پرومین سریتا
شامپو ضد ریزش فیتو
شامپو ضد ریزش اریکه

تونیک ضدریزش مو
لوسیون ضدریزش مو
ویال ضد ریزش مو
شامپو ضدریزش موی چرب
شامپو ضدریزش موی خشک
شامپو ضدریزش سینره

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=24085

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان