برنامه‌ریزی برای اجرای ۵۰ برنامه نوروزگاه برای ایام عید در اردبیل

اردبیل- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ۵۰ برنامه نوروزگاه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایام عید در سطح اردبیل اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی نجار قابل ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم آئین نواوستی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیش از ۵۰ برنامه نوروزگاه طی ایام عید در سطح اردبیل برگزار خواهد شد.

وی افزود: آئین سنتی «نو اوستی» صبح امروز در قالب برنامه‌های نوروزگاه و در شهرستان‌های مختلف استان به همراه اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و آئین استقبال از نوروز برگزار شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: «نو اوستی» یکی از آئین‌های قدیمی در میان مردم اردبیل است که جشنواره‌های متعددی از جمله در شهرستان‌های اردبیل و نیر در رابطه با این رویداد برگزار می‌شود.

محمد صلحی، رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیر نیز در مورد برگزاری مراسم «نو اوستی» در این شهرستان گفت: آئین نو اوستی که با عنوان چشمه باشی در شهرستان نیر معروف است که طبق روال هرساله صبح امروز در قالب جشنواره در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار برگزار شد.

وی با بیان اینکه این مراسم با حضور استقبال گسترده مردم و اجرای برنامه‌های مختلف همراه بود، ادامه داد: آئین سنتی چشمه‌باشی شهرستان نیر به عنوان یک اثر فرهنگی ناملموس با شماره ۱۸۰۰ در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است و مردم این شهرستان از دیرباز با برگزاری این مراسم به پیشواز سال نو می‌روند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر خاطرنشان کرد: آئین سنتی نو اوستی هرساله در آخرین چهارشنبه سال اجرا می‌شود و با اجرای برنامه‌های سنتی عبور از روی آب، جارو کردن آب، قیچی کردن آب، شکستن کوزه‌های قدیمی و پر کردن کوزه‌های نو از آب همراه است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=24763

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان