آیین «عودسوزی» در حرم رضوی قدمت ۴۰۰ ساله دارد

مشهد- کارشناس مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: قدیمی ترین سند موجود در خصوص آئین عودسوزی متعلق به سال ۱۰۱۲ ق یعنی ۴۳۲ سال قبل و اوایل دوره صفوی برمی گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از اسناد چهارصد ساله مراسم عود سوزی در حرم مطهر ظهر سه شنبه در موزه قرآن و هدایای رهبری با حضور مسؤولان آستان قدس رضوی برگزار شد.

زهرا فاطمی مقدم، مسؤول امور ارزشیابی و پیش آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: آئین عود سوزی از دوره تیموری به بعد از جمله آیین‌هایی است که در حرم رضوی در زمینه خدمت به زائران و بزرگداشت شعائر مذهبی برگزار شده است.

مسؤول امور ارزشیابی و پیش آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: قدیمی ترین سند موجود در این باره متعلق به سال ۱۰۱۲ ق یعنی ۴۳۲ سال قبل و اوایل دوره صفوی است.

وی افزود: گیاهان و مواد معطر خوشبو که برای این کار در نظر گرفته می‌شود دارای خاصیت دارویی هم بوده و بخشی از آن هم زمان به عنوان دارو در دارالشفا حرم مورد استفاده قرار گرفته است.

فاطمی مقدم بیان کرد: از دوران گذشته تا کنون برخی از مشاغل از بین رفته است و برخی دچار تغییر شده، اما عود سوزی همچنان برقرار است.

مسؤول امور ارزشیابی و پیش آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: برخی از وسایلی که از گذشته برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گرفته شامل عطردان، عطر پاش، گلاب دان، عنبر دان، عنبر سوز، عود دان و عودسوز بوده که در اسناد به آنها اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: عود سوزی و معطر سازی در نقطه مختلف حرم مطهر رضوی با کندر و اسپند خصوصاً اعیاد و مناسبت‌های ویژه صورت می‌گیرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=36883

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان