آلزایمر؛ زوال عقل

به نقل از مجله مهتاطب

بیماری آلزایمر

این مطلب توسط دکتر کولین تیدی نوشته شده و توسط دکتر هانا گرونو در تاریخ ۲ مه ۲۰۱۸ مورد تجدید نظر قرار گرفته است؛ محتوای آن توسط اطلاعات استاندارد، تایید شده است.
دراین سری در مورد از دست دادن حافظه و زوال عقل، علل از دست دادن حافظه و زوال عقل، داروهای مورد استفاده برای درمان زوال عقل و از دست دادن حافظه، اجسام لویی، زوال عقل می­ خوانید.
بیماری آلزایمر یکی از علل زوال عقل است. هیچ درمانی وجود ندارد و همین علت اصلی بروز استرس برای بیماران مبتلا و خانواده ­های آن ها است. با این حال، تشخیص اولیه مهم است؛ زیرا در این صورت حمایت و داروهای فراوانی وجود دارد که می­ توانند کمک کنند.

در این مقاله می­خوانید:

  • بیماری آلزایمر چیست؟

  • در بیماری آلزایمر چه علائمی شایع است؟

  • عوامل خطرساز بیماری آلزایمر

  • شروع زودهنگام بیماری آلزایمر

  • علائم بیماری آلزایمر چیست؟

  • بیماری آلزایمر چگونه تشخیص داده می­ شود؟

  • بیماری آلزایمر چگونه درمان می ­شود؟

  • چشم­ انداز این بیماری چیست؟

  • آیا می ­توان از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کرد؟

 

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر شایع ­ترین علت زوال عقل است. زوال عقل پیشرونده است و بر بسیاری از پارامترها از جمله حافظه تاثیر می ­گذارد. علت اصلی بروز بیماری آلزایمر هنوز شناخته نشده است. با این حال به این موضوع پی برده شده است که در این بیماری، پیشرفت تدریجی آسیب به بخشی از مغز به نام قشر مغز وجود دارد. این واقعه آتروفی قشری نامیده می­ شود که به معنای تخریب سلول­ های قشر مغز است؛ به طوری که سلول­ های قشر
نمی­ توانند به درستی عمل کنند. آسیب به قشر مغز احتمالا حداقل ۱۰ سال قبل از اینکه هر گونه علائمی بروز کند؛ شروع می­ شود.
آلزایمر و زوال عقل

در بیماری آلزایمر چه علائمی شایع است؟

بیماری آلزایمر، شایع ­ترین فرم زوال عقل است. در انگلستان، بیماری آلزایمر تقریبا ۸۵۰۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می ­دهد. با افزایش سن، میزان شیوع این بیماری بیشتر می­ شود. در افراد بالای ۶۵ سال، از هر ۱۴ نفر ۱ نفر و در افراد بالای ۸۰ سال، از هر ۶ نفر ۱ نفر بیماری آلزایمر دارند.

عوامل خطرساز بیماری آلزایمر

در ادامه عواملی که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می­ دهند؛ ذکر شده است:

  • افزایش سن

  • پوست سفید

  • اگر یکی از افراد درجه اول (پدر، مادر، برادر یا خواهر) خانواده به این بیماری مبتلا باشد؛ خطر بروز آلزایمر وجود دارد.

  • در زنان شایع ­تر است.

  • افرادی که سر آنها به طور جدی آسیب می ­بیند.

  • عوامل سبک زندگی که افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می ­دهند؛ به عنوان مثال، سیگار کشیدن، کمبود ورزش­ های فیزیکی و رژیم غذایی ناسالم.

  • افراد مبتلا به سندروم داون

شروع زود هنگام بیماری آلزایمر

اکثر افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می­ شوند؛ بالاتر از ۶۵ سال سن دارند. با این حال، این بیماری ممکن است افراد جوان­ تر را تحت تاثیر قرار دهد؛ این واقعه بیماری آلزایمر زودهنگام نامیده می ­شود.

علائم بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک شرایط پیش رونده است و به این معنی است که علائم بالینی در طول چند سال، شدیدتر می ­شود. این بیماری بر عملکردهای مختلف مغز تاثیر می­ گذارد؛ از جمله:

  • مشکلات حافظه. وقایع اخیر معمولا فراموش می ­شوند. وقایع گذشته معمولا به خوبی به یاد آورده می ­شوند تا زمانی که زوال عقل شدیدتر ­شود

  • مشکلات تکلم مانند سختی درک چیزی که گفته می ­شود یا چیزی که نوشته می ­شود

  • بروز مشکل در میزان توجه و تمرکز

  • انکار کردن محیط اطراف به خصوص محیط­ های ناآشنا. از دست دادن زمان

  • دشواری در یادگیری مهارت ­های جدید

  • مشکلات فیزیولوژیک مانند اضطراب و افسردگی

  • تغییر در خلق و خو، رفتار و شخصیت

  • پریشانی و رفتارهای پر اشکال و چالش ­برانگیز که موجب بروز مشکلاتی در خواب و بی­ حوصلگی و پرخاشگری می ­شود

  • مشکل در انجام فعالیت ­های روزمره

برخی از افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است دیگر قادر به رانندگی نباشند. اگر شما در انگلستان زندگی می­ کنید؛ باید آژانس صدور مجوز رانندگی (DVLA) را مطلع سازید؛ اگر شما به بیماری آلزایمر مبتلا باشید؛ آن ها ممکن است از پزشکتان بخواهند در مورد وضعیت شما گزارشی ارائه دهد. بیماری آلزایمر می­ تواند مشکلاتی در بلع و غذا خوردن ایجاد کند. این امر باعث می ­شود هنگام غذا خوردن (فرو بردن غذا)، غذا وارد ریه­ ها شود که می ­تواند عفونت­ های تنفسی مکرر از جمله پنومونی آسپیراسیون را ایجاد کند.
همانطور که بیماری آلزایمر پیشرفت می­ کند؛ علائم به طور فزاینده­ای تشدید می­ شوند. بیماری آلزایمر معمولا طی یک دوره­ ی ۷ تا ۱۰ ساله به آرامی پیشرفت می­ کند؛ اما میزان پیشرفت از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
برای کسب اطلاعات بیشتر، به جزوه­­ ی جداگانه ­ای که در مورد از دست دادن حافظه و زوال عقل موجود است؛ مراجعه کنید.

بیماری آلزایمر چگونه تشخیص داده می ­شود؟

از آنجا که علائم به آرامی پیشرفت می­ کنند؛ به سختی می­ توان فهمید که مشکلی وجود دارد. در مراحل اولیه، علائم به عنوان نشانه­ ای از پیری جدی گرفته نمی­ شوند. با این حال، تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر بسیار مهم است تا بتوانید برای آینده برنامه­ ریزی کنید و بهترین درمان و حمایتی که می ­تواند ارائه شود را دریافت کنید.
هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتوان از آن برای تشخیص بیماری آلزایمر استفاده کرد. پزشک عمومی (GP) از تست­ های ساده­ ای مانند آزمون کوتاه شرایط ذهنی (MMSE) برای ارزیابی کارایی عملکرد مغز شما استفاده خواهد کرد. معمولا آزمایش خون برای بررسی اینکه آیا علائم شما ممکن است ناشی از یک بیماری دیگر مانند کم­ کاری تیروئید یا کمبود ویتامین B12 باشد؛ انجام می ­شود.
اگر پزشک به وجود بیماری آلزایمر شک کند؛ ممکن است شما را برای معاینات بیشتر به یک کلینیک تخصصی ارجاع دهد. از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای از بین بردن احتمال وجود بیماری­ های دیگری که بر مغز تاثیر می­ گذارند؛ استفاده می­ شود.
در انگلستان، موسسه­ ی ملی سلامت و مراقبت (NICE)، توموگرافی کامپیوتری تک فوتونی همراه با تزریق هگزا متیل پروپیلن آمین اکسیم (HMPAO) را برای تشخیص بیماری آلزایمر یا هر علت دیگر بروز زوال عقل، توصیه می­ کند.

بیماری آلزایمر چگونه درمان می­ شود؟

هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد؛ با این حال، داروهایی که در دسترس هستند می ­توانند به تسکین برخی از علائم و کند کردن پیشرفت بیماری در برخی افراد کمک کنند. درمان و حمایتی که می ­تواند ارائه شود؛ شامل موارد زیر است:

  • حمایتی که از سوی خدمات اجتماعی ارائه می ­شود؛ از جمله مراقبان سلامت و مراقبت کوتاه­ مدت

  • کمک به حل مسائل قانونی بیماران مانند حضور وکیل مدافع و نوشتن وصیت ­نامه

  • تغییر در محیط خانه برای اینکه انجام فعالیت­ های روزمره آسان­تر شود.

  • غلبه بر مشکلات حافظه مانند یادداشت­ ها و لیست­ های یادآور و سازماندهی دارایی­ های بیمار

  • درمان شناختی رفتاری (CBT) برای کمک به افسردگی یا اضطراب

  • راه ­های دیگر برای کمک به اضطراب، افسردگی و مشکلات رفتاری وجود دارد؛ از جمله: رایحه درمانی، موسیقی و رقص، استفاده از حیوانات خانگی به عنوان یک راه درمانی، ماساژ و ورزش.

  • داروهای مورد استفاده برای بیماری آلزایمر عبارتند از: مهارکننده­ های استیل کولین استراز (AChE) (دونپزیل، گالانتامین یا ریواستیگمین) یا ممانتین.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به جزوه ­ی جداگانه­ ای که در مورد داروها و درمان زوال عقل موجود است؛ مراجعه کنید.

مکمل‌های اسید فولیک: آیا این مکمل‌ها می‌توانند کاهش عملکرد شناختی را آهسته کنند؟

خبرنامه الکتریکی رایگان
خبرنامه الکتریکی عمومی ما شما را از طیف وسیعی از موضوعات مربوط به سلامت با خبر می‌کند.
من شنیده‌ام که مکمل‌های اسید فولیک می‌توانند موجب بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن شوند. آیا اسید فولیک برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر هم مفید است؟
پاسخ این سوال از زبان دکتر پائول تاکاهاشی
شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های اسید فولیک باعث بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل می‌شوند.
سطح فولات خون در جمعیت عمومی به صورت کم یا نرمال طبقه‌ بندی می‌شود. سطح فولات پایین خون با عملکرد شناختی ضعیف مرتبط است که می‌تواند با مصرف مکمل‌های اسید فولیک بهبود یابد. با این حال، اسید فولیک برای افرادی که سطح فولات نرمالی دارند؛ مفید نیست.
بررسی‌ کارآزمایی‌های کنترل‌ شده‌ی تصادفی، نتایج مختلفی را در مورد اینکه آیا مکمل‌های اسید فولیک بر عملکرد شناختی در بزرگسالان سالم یا افراد مبتلا به کاهش عملکرد شناختی یا زوال عقل خفیف تا متوسط تاثیر مثبتی دارند یا نه، ارائه داده‌اند. این حوزه‌ی فعالی در تحقیقات است.
از این رو به نظر نمی‌ رسد که مکمل‌ اسید فولیک برای همه مفید باشد؛ به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که در ایالات متحده، بسیاری از غذاها مانند نان‌ و غلات، با اسید فولیک غنی‌ سازی شده‌اند. بسیاری از افراد همچنین مولتی ویتامین مصرف می‌کنند؛ اکثر آنها از ویتامین‌های B کمپلکس مانند B12 و فولات استفاده می‌کنند.
اگر شما در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستید یا قبلا کاهش عملکرد شناختی را تجربه‌ کرده‌اید؛ بررسی سطح اسید فولیک می‌تواند گامی منطقی باشد.

چشم ­انداز این بیماری چیست؟

هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و شدت علائم به تدریج افزایش می ­یابد. این موضوع نگرانی زیادی را در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر و خانواده ­اش ایجاد می­ کند. به طور متوسط، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، ۸ تا ۱۰ سال بعد از اینکه علائم بیماری را نشان می ­دهند؛ زنده می ­مانند اما این میزان بقا از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

آیا می ­توان از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کرد؟

از آنجایی که علت دقیق بیماری آلزایمر مشخص نیست؛ هیچ راهی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد. با این حال، توصیه­ هایی وجود دارد که شما می­ توانید انجام دهید تا خطر زوال عقل را کاهش داده یا شروع آن را به تاخیر بیندازید؛ مانند:

  • توقف سیگار کشیدن

  • نگه داشتن میزان مصرف الکل در سطح متوسط

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و حفظ وزن سالم

  • فعال نگه داشتن جسم و ذهن

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=21854

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان