اصول حرفه‌ای برای ورزشکاران مبتدی

به نقل از مجله اینترنتی شبره :

حتما این تجربه را داشته‌اید که یک روز پر از انرژی و با تصمیم راسخ برای ورزش منظم، در نزدیک‌ترین باشگاه ورزشی ثبت نام کرده‌اید و یا با ذوق و شوق زیاد چند وسیله گران‌قیمت ورزشی خریده و به خانه آورده‌اید. چند روز طبق برنامه روز اول و با همان انرژی پیش رفته‌اید و بعد از مدتی بی‌خیال تصمیم‌تان شده‌اید. دوباره کارت عضویت در ورزشگاه گرد و خاک خواهد گرفت و تجهیزات ورزشی به گوشه انباری خواهند خزید.
اگر تا به حال هیچ‌ وقت ورزش منظم نداشته‌اید و یا در گذشته برنامه‌ای داشتید که به آن ادامه ندادید، خیلی مهم است که اهداف غیر واقعی و دست نیافتنی برای خود در نظر نگیرید. تعهد داشتن به روزی یک ساعت تمرین در باشگاه ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما احتمال اینکه در ابتدای راه عملی شود خیلی کم است. درحالی که ۳ تا ۴ بار در هفته به مدت ۱۰ دقیقه تمرین کردن قابل مدیریت است. بعد از مدتی تمرین کوتاه وضعیت بدنی شما تغییر می‌کند و بدون اینکه خودتان متوجه شوید، به زمان تمرین‌ها افزوده می‌شود.
این توصیه‌های یک استاد دانشگاه تربیت بدنی برای کسانی است که می‌خواهند ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند. این توصیه‌ها دیگر شما را ناامید نمی‌کنند و نمی‌گذارند خودتان را به عنوان آدمی بی‌اراده تخطئه کنید.

  • آهسته شروع کنید. با فعالیت‌های مورد علاقه خود آغاز کنید، سطح توقع‌تان در حد توانایی‌تان تنظیم کنید و انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید. بعنوان مثال، اگر تا به حال ندویده‌اید، نمی‌توانید برای ماراتن تمرین کنید. از پیاده‌روی شروع کنید و آرام آرام سرعت قدم‌هایتان را بالا ببرید.
  • بر روی اهداف کوتاه مدت تمرکز کنید. بهتر است اولین اهداف‌تان را در تغییر شرایط روانی پیگیری کنید. افزایش انرژی و شادابی انگیزه‌های کمی برای شروع نیستند. کاهش وزن یا تقویت عضلات زمان زیادی لازم دارد و ممکن است با ندیدن تغییرات در روزهای اول ناامید شوید.
  • تمرینات را به صورت یک اولویت در بیاورید. این یکی از بهترین کارهایی است که برای سلامت فیزیکی و روانی‌تان می‌توانید انجام دهید. اگر با جا دادن تمرینات در برنامه روزانه خود مشکل دارید، آن‌را به عنوان قراری با خودتان در نظر بگیرید. تعهد به برنامه ورزشی بعد از حداقل ۳ تا ۴ هفته تبدیل به عادت می‌شود و ایجاد حس اجبار درونی برای ادامه آن شما را به سمت تمرین مداوم سوق می‌دهد. حتی پر مشغله‌ترینِ ما هم می‌تواند ۱۰ دقیقه وقت خالی برای درازنشست و یا پیاده‌روی پیدا کند.
  • به خودتان سخت نگیرید. آیا در مورد بدن خود احساس بدی دارید؟ به جای اینکه مقابل آیینه سر خودتان غر بزنید، تلاش کنید از بعدی جدید به بدن خود فکر کنید. مهم نیست که وزن، سن و یا سطح تناسب‌تان در چه حدی است. بدن خود را در هر شرایطی دوست داشته باشید و به تغییرات کوچک آن با ورزش توجه کنید. با هر تغییر اندک خودتان را تشویق کنید.
  • با کسانی که سطح تناسب اندامی مانند شما دارند قرار پیاده‌روی و ورزش بگذارید. انجام تمریناتی حتی کوچک به بازیابی اعتماد به بدنتان کمک می‌کند.
  • اگر به هر دلیلی مدتی از تمرینات دور ماندید نا امید نشوید. اگر چند روز یا چند هفته قادر به انجام تمرینات نبودید، دوباره شروع کنید. به آرامی به نقطه اوج خود خواهید رسید.

نکات امنیتی برای ورزشکاران مبتدی

  • اگر تا به حال ورزش نکرده‌اید و یا مدت زیادی است که هیچ فعالیت فیزیکی جدی نداشته‌اید، به موارد زیر عمل کنید تا حکایت ورزش شما، حکایت درست کردن ابرو و کور کردن چشم نشود.
  • اول اینکه شفافیت پزشکی داشته باشید. اگر تحت درمان هستید، یا مشکل خاصی مانند نارسایی قلبی یا فشار خون بالا دارید، با پزشک خود صحبت کرده و او را در جریان تمرینات خود قرار دهید.
  • به حرکات کششی اهمیت دهید. مهم نیست که به چه ورزشی مشغول هستید، همیشه کشش باعث افزایش دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری شما می‌شود. کشش برای گرم و یا سرد کردن بهترین کار است. حرکات کششی را قبل و بعد از هر ورزشی انجام دهید تا از آسیب‌هایی که خصوصا برای مبتدیان پیش می‌آید جلوگیری کنید.
  • حین ورزش مقدار زیادی آب بنوشید. بدن شما بهترین عملکرد را در زمانی که تعرق دارد انجام می‌دهد. کم‌آبی در تمرینات سنگین درازمدت بویژه در شرایط گرما می‌تواند خطرناک باشد.

منبع: rangirangi.com

 

 

توصیه های ورزشی برای افراد پرمشغله

چند دقیقه در روز ورزش کنیم؟

ورزشی برای کاهش خستگی کار با کامپیوتر

مناسب ترین تغذیه برای ورزشکاران چیست؟

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=33669

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان