علاقه مندی افغانستان به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران

مشهد- سفیر ایران در افغانستان گفت: کشورهای آسیای میانه و افغانستان به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران علاقمند هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کاظمی قمی در حاشیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مشهد اظهار کرد: به نقش بخش خصوصی در تحقق این اهداف اقتصادی بسیار خوشبین هستیم و هنر دولتمردان ما این است که به بخش خصوصی کمک کنیم تا مأموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد.

سفیر ایران در افغانستان افزود: وجود نمایشگاه‌ها و نشست‌های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی در کشور جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و بخش خصوصی کشورهای آسیای مرکزی نشان دهنده علاقمندی این کشورها به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌باشد که دارای منافع مشترک نیز هستند.

وی گفت: تمامی این کشورها اعتقاد دارند که سازندگی، توسعه و پیشرفت منطقه باید به دست خودشان صورت گیرد و این اتفاق نشان دهنده ظرفیت خوب همکاری بین کشورها است.

کاظمی قمی اظهار کرد: در کشورمان با توجه به تجربیات خوبی که در حوزه سازندگی پس از جنگ شروع شده است، سیاست کشور مبتنی بر کمک به ثبات و امنیت سازندگی کشورها می‌باشد. لذا نقش جدی برای مشارکت در بازسازی و سازندگی کشورهایی مانند افغانستان وجود دارد.

سفیر ایران در افغانستان یادآور شد: نگاه سیاسی کشور ما این است که ثبات و امنیت افغانستان بستگی به ثبات و امنیت منطقه دارد و هر چه سازندگی و اقتصاد افغانستان بهبود پیدا کند نتیجه خوب آن شامل حال تمامی کشورهای منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به نمایشگاه کابل که در هفته گذشته برگزارشده است، بیان کرد: بخش‌های بزرگ خصوصی کشور ایران در نمایشگاه کابل شرکت داشتند که نشان دهنده اراده قوی جمهوری اسلامی برای همراهی مردم افغانستان است.

کاظمی قمی ادامه داد: خوشبختانه در استان خراسان رضوی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه اقتصادی وجود دارد که وجود بخش خصوصی در تمامی بخش‌های اقتصادی مثل صنعت کشاورزی، خدمات و… باعث به وجود آمدن شرایطی خواهد شد که بتوان سیاست‌های توسعه همکاری اقتصادی کشور را از رهگذر بخش خصوصی تقویت کنیم.

سفیر ایران در افغانستان تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی که در برنامه پنج ساله وجود دارد توجه به تقویت همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه است و برگزاری این نمایشگاه و نشست‌های دوجانبه که بخش خصوصی کشور ما با کشورهای همسایه دارند در جهت تحقق اهداف برنامه توسعه کشور است.

وی در خصوص در طرح توسعه چابهار گفت: این شهر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور ما است و از لحاظ موقعیت با توجه به اینکه اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب را در عرصه جهانی دارد نیاز است شرایطی در چابهار فراهم شود تا بتوان از رهگذر آن کریدور ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب را محقق سازیم.

کاظمی قمی افزود: در حال حاضر موضوع‌های عنوان شده در طرح کلان چابهار نیازمند جذب سرمایه‌های بزرگ می‌باشد و ما در تلاش هستیم تا بتوانیم با تسهیل شرایط و رفع موانع، کارآفرینان و سرمایه گذاران بخش خصوصی افغانستان که علاقمند به سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ ایران هستند را جذب کنیم.

سفیر ایران در افغانستان تصریح کرد: همانطور که گفته شد مسیر ایران و افغانستان می‌تواند با توسعه چابهار کریدور ترانزیت منطقه شمال به جنوب و شرق به غرب را ایجاد کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که امروز با تحولاتی که در منطقه به ویژه پس از بحران اوکراین ایجاد شده، نزدیک به ۲۰۰ میلیون تن کالا برای ترانزیت وجود دارد و با توجه به موقعیت خوبی که ایران دارا است و با ایجاد کریدور ترانزیت نقش اساسی خود را در حوزه انتقال کالاهای ترانزیت ایفا خواهد کرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=56606

نظر خود را وارد کنید

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان