باید هر لحظه امکان رصد برنامه‌ها و عملکرد مدیران و کارکنان باشد

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت:باید در وزارت علوم داشبورد مدیریتی به گونه ای طراحی شود که هر لحظه امکان رصد پیشرفت برنامه‌ها و عملکرد مدیران و کارکنان وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احمدرضا خضری درآیین معارفه دکتر نسیم نهاوندی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و تکریم دکتر روح اله سهرابی، رئیس پیشین این مرکز گفت: تضمین کیفیت در هر سازمانی امری اساسی و مهم است و این کار قطعاً با ارزیابی دقیق و مراقبت بر آن ممکن است.

وی در ادامه گفت: ارزیابی عالمانه وظیفه ماست چون مخاطب و جامعه هدف از ما انتظار دارد خدمات آموزشی و پژوهشی خود را با بهترین کیفیت ارائه دهیم؛ که رسیدن به این هدف بدون ارزیابی علمی و درست، ممکن نیست.

وی تأکید کرد: اگر فرایند درست و علمی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت را در وزارت علوم و دانشگاه‌ها پیاده نکنیم، نمی‌توانیم از سرمایه مادی، امکانات و از همه مهمتر سرمایه انسانی خود به بهترین وجه ممکن استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: باید روش های ارزیابی عملکرد و گرفتن واکنش‌های جامعه هدف را به صورت مستمر پایش کنیم تا از میزان رضایت دانشگاهیان و مردم نسبت به عملکرد وزارت علوم و دانشگاه‌ها آگاهی پیدا کنیم.

خضری اظهار داشت: ارزیابی و نظارت در واقع نوعی خود مراقبتی است که به ما امکان می‌دهد اشکالات برنامه ها و اقدامات خود را دریابیم و روند معیوب را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه دکتر نهاوندی دانش آموخته مهندسی صنایع و در حوزه ارزیابی دارای تجربه کافی است گفت: عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحت نظارت وی می تواند به وزارت علوم کمک کند بر روی ریل صحیح و استاندارد حرکت کند.

مشاور وزیر علوم از خدمات و تلاش‌های روح اله سهرابی و رئیس پیشین مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم قدردانی کرد.

ضرورت توجه به کیفیت فارغ التحصیلان

نسیم نهاوندی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این نشست گفت: تضمین کیفیت در هر سیستمی که ورودی و خروجی دارد یک ضرورت است اما تفاوت سازمان‌های دولتی و آموزشی با بخش تولید در این است که ارزیابی انسانی خیلی پیچپده است.

وی تأکید کرد: مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم باید به گونه ای فعالیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را رصد و ارزیابی کند تا از کیفیت فارغ التحصیلان مطمئن باشیم.

نهاوندی با تاکید براینکه داشتن داده و اطلاعات شرط اولیه ارزیابی و تضمین کیفیت است گفت: باید در وزارت علوم داشبورد مدیریتی به گونه ای طراحی شود که هر لحظه امکان رصد پیشرفت برنامه‌ها و عملکرد مدیران و کارکنان وجود داشته باشد.

تعیین سهمیه برای جذب اعضای هیئت علمی وظیفه مرکز نظارت نیست

روح اله سهرابی، رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این نشست گزارش کوتاهی از اقدامات ۴ ماهه خود را ارائه کرد و گفت: وظایف این مرکز متنوع و زیاد است و آن را از هدف اصلی دور می کند.

وی انجام فرآیند جشنواره شهید رجایی و تعیین سهمیه برای جذب اعضای هیئت علمی را موضوعاتی دانست که وظیفه اصلی مرکز نظارت نیست.

سهرابی اظهار داشت: موفقیت مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم منوط به آن است که نظارت و کنترل برنامه‌ها مستمرا انجام شود و مسیر اشتباه بموقع بازنگری شود.

رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم انجام ارزیابی عملکرد مدیران آموزش عالی و روسای دانشگاهها را بمدت دو سال و اعطای نشان سرو را از مهمترین اقدامات این مرکز در سال های اخیر نام برد.

سهرابی شناخت نقاط قوت و ضعف و حرکت به سوی تعالی سازمانی را محور فعالیت رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم اعلام کرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=53026

نظر خود را وارد کنید

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان