کتاب آفرینش در قرآن و وجود ما منعکس است

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: کتاب آفرینش در قرآن و وجود ما منعکس است، یک چهره آفرینش قرآن و یک چهره دیگر آن انسان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: پروردگار عالم طبق آیات قرآن با قلم قدرت خود سه کتاب نوشتند، منظور از این نوشتن کتاب؛ ایجاد، ظهور دادن به وجود آوردن است و نوشتن کلمات و الفاظ نیست.

وی افزود: یکی از کتابهای پروردگار که با قلم قدرت او به وجود آمده، طبق آیات قرآن مجید آفاق است که می‌فرماید من حتماً نشانه‌های قدرت عظمت و رحمت خود را در آن به شما نشان خواهم داد، از زمان حضرت آدم (ص) انبیا الهی مردم را با این نشانه‌ها آشنا کردند و وجود رسول خدا (ص) و ائمه طاهرین (ع) آیات این کتاب را برای مردم تلاوت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه کلمه آیات جمع نشانه‌ها است، عنوان کرد: از کتاب دیگری که با قلم قدرت خود آیات آن را نوشته و ایجاد کرده است کتاب وجود انسان است، خداوند در قرآن کریم به خصوص از وجود انسان نام می‌برد، وجود انسان یک کتاب الهی است که در طول تاریخ اکثر انسان‌ها به این لطف ربانی توجه نداشتند که وجود آنها کتاب الهی است و خداوند در این کتاب آیات شگفت آوری را نوشته است. شگفتی این آیات در فرمایشات پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع) به صورت‌های گوناگون بیان شده است. امیر مؤمنان امام علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند شگفتا از این انسان که با یک ذره گوشت به هر زبانی می‌تواند صحبت کند و شگفتا که با یک ذره پی هرچیز و هرجا را می‌بیند و شگفتا که با یک قطعه استخوان همه صداها را می‌شنود.

این استاد اخلاق بیان کرد: در تاریخ است که پادشاهی غرور خود را به نهایت رسانده بود، فرشتگان تعجب کردند که چرا خداوند یک تلنگر به او نمی‌زند که از این تکبر و غرور خود دست بردارد، تا اینکه به اذن خداوند زمان خالی کردن تکبر و باد کبر و غرور او فرارسید، خداوند به یکی از فرشتگان خود دستور داد که به شکل طبیب شده و بر آن فرد ظاهر شود، چرا که پیش از آن خداوند این فرد متکبر را به حبس ادرار دچار کرد که طبیب‌ها برای آن علاجی نداشتند. خداوند به فرشته فرمود که تو برو و بگو من به علم طب آگاه هستم و تو را درمان می‌کنم به یک شرط که مملکت خود را به نام من سند بزنی وقتی پادشاه مجبور شد این کار را انجام دهد به او گفت تو به چه چیزی مغرور هستی.

وی ادامه داد: در نوشته‌های مرحوم آیت الله کلباسی دیدم که یک بار یک قریه نشین به زیارت امام رضا (ع) می‌آید به مسجد گوهرشاد وارد می‌شود می‌بیند چراغ‌ها خاموش است آیت الله کلباسی دعای کمیل می‌خوانند و همه گریه می‌کنند او هم در کنار مردم می‌نشیند و شروع به دعا می‌کند پیوند عجیبی با دعا برقرار می‌کند، وقتی دعا تمام می‌شود آن فرد قریه نشین خدمت آیت الله کلباسی می‌آید و می‌گوید چراغ‌ها که خاموش بود در یا رب سوم که اواخر دعای کمیل است من دیدم که یک نفر صف به صف می‌گردد و کارت آزادی از عذاب جهنم را به برخی از افراد می‌دهد یکی را هم به من داد، اما وقتی چراغ‌ها خاموش شد دیدم که آن شخص و کارت نیستند، آیت الله کلباسی فرمود این را برای کسی نگو، این مسأله برای ایشان تعجب آور نبود زیرا آن کسی که شب جمعه با خدا وصل شود برات آزادی از عذاب را به او می‌دهند، که یکی مربوط به خداوند و دیگری مربوط به حضرت سیدالشهدا (ع) است. شب جمعه کسانی که حضرت سیدالشهدا (ع) را از دور یا نزدیک زیارت کنند یک برگه به امضای حضرت زهرا (س) آنها داده می‌شود که از آتش جهنم امان یابد. شب جمعه شب خدا و امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه می‌فرماید خدایا به من رحم کن من غریبم، گفت: در کتاب این مرد بزرگ دیدم که یک جوان گناهکاری را اهل محل کتک مفصلی می‌زنند و او را از دروازه شهر بیرون می‌کنند و می‌گویند دیگر حق نداری به شهر برگردی، آن جوان در تنهایی بیابان بیچاره می‌شود به زحمت خود را اداره می‌کرده است که در آن جوانی زمان مرگ او می‌رسد، وقتی که در بیابان و هنگامی که جان او را نگرفته بودند خداوند به فرشتگان خود می‌فرماید این غریب را باید کمک کنید چرا که او توبه کرده است، این جوان در بیابان افتاده و با خود می‌گوید ای خوش آن زمانی که مریض بودم مادر سر مرا بر زانو می‌گرفت و خواهر از من پرستاری می‌کرد، خداوند به دو نفر از فرشتگان خود می‌فرماید شما شبیه مادر و خواهر او بشوید و یکی سر او را بر دامن بگیرد و دیگری از او پرستاری کنند.

وی با بیان اینکه ما نباید این همه مغرور بشویم چرا که ثروت، قدرت، سلامتی، علم و مقام هیچکدام به صورت مطلق به ما تعلق ندارد، اظهار کرد: غرور و تکبر محصول غفلت است، در هر شرایط، موقعیت و منصبی به یاد داشته باشیم که ما عبد ضعیف، ذلیل، حقیر و مسکین هستیم، همواره این مسأله را در قنوت، رکوع و سجود تکرار کنید تا ملکه باطنی شما شود که در برزخ برای شما ظهور پیدا می‌کند.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در بین سه تاریکی ما را به زیباترین شکل نقاشی و خلق کرده است او بهترین کتاب‌ها را می‌نویسد. کتاب آفرینش در کتاب قرآن و وجود ما منعکس است، یک چهره آفرینش قرآن و یک چهره دیگر آن انسان است، خداوند عالم اکبر و آفاق را در وجود انسان قرار داده است. عالم آفاق، قرآن و انسان سه کتاب از آفرینش خداوند هستند که هر کدام به یک کیفیتی با هم برابری دارند. شروع قرآن مجید با رحمت است، وقتی خداوند بنا گذاشت که عالم آفرینش را بنا نهد با رحمت خلقت آن را آغاز کرد، خلقت وجود انسان در رحم مادر هم با رحمت آغاز شده است. خداوند می‌فرماید رحمت و مهربانی من برای همه عالم فراگیر است، ما در دریای بی‌نهایت رحمت الهی قرار داریم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=25163

نظر خود را وارد کنید

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان