جلسه انتخاب آثار رشته کارتن و کاریکاتور شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز گذشته ۲ دیماه با حضور دبیر و داوران این بخش برگزار شد که در آن ۴۳ اثر به جشنواره شانزدهم راه پیدا کرد.
جلسه انتخاب آثار رشته کارتن و کاریکاتور شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز گذشته ۲ دیماه با حضور بهمن عبدی دبیر بخش کارتن و کاریکاتور، سید مسعود شجاعی طباطبایی و بهرام عظیمی داوران این بخش و امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در محل موزه هنرهای تجسمی برگزار شد.
در بخش کارتن و کاریکاتور ۳۸۴ اثر در بخش موضوعی و پرتره مورد داوری هیات داوران قرار گرفت. در مرحله اول داوران نگاه اجمالی به تمام آثار داشته و آثار فالش را کنار میگذاشتند. در این مرحله بیس اولیه کار و حداقل استانداردها برای داوران قابل اهمیت بود و مواردی که دارای تکنیک ضعیف، کار نامفهموم و به دور از سیاست جشنواره بود از دور رقابتها حذف میشد.
پس از استراحت کوتاه داوران برای انتخاب نهایی دورهم جمع شده و با نگاهی وسواسگونه و دقت زیاد آثار باقی مانده را مورد بحث قرار دادند. هر اثر را پس از ۲ رای قطعی یا از گردانه رقابت حذف کرده و یا به دایره جشنواره می افزودند. در این مرحله کارهای هنرمندان، باید از زیادهگویی در طرحهای خود دوری میشد و یا با حضور خلاقانه و اجرای شیرین رای داوران را به خود اختصاص میدادند.
در نهایت ۴۳ اثر از ۳۸۴ اثر ارسالی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه پیدا کرد. ۳۸ اثر به صورت موضوعی و ۵ چهره و پرتره جزء این آثار بودند.
شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی؛ برآیند تمام جشنواره هاست
سید مسعود شجاعی طباطبایی داور بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی درباره روند داوری در این دوره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا گفت: چند ملاک برای داوری وجود دارد. در مرحله اول روشن و واضح بودن اثر قابل اهمیت است. به طوری که باید در همان لحظه اول، مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. کاریکاتور اثری است که در عین حال که با زبان طنز باید همراه باشد اما نباید در لایههای پیچیده به نمایش درآید.
وی افزود: نکته بعدی که ما در داوری به آن توجه میکنیم بحث خلاقیت در اثر است. یعنی موردی در کار وجود داشته باشد که امتیاز ما را بگیرد. در کاریکاتور شکلهای مختلفی از طنز را داریم؛ تلخند، زهرخند و لبخند از این موارد است که باید به شکلی ایجاد کند که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.
این داور کاریکاتوریست ادامه داد: قابل ذکر است اگر اثری این دو مولفه را داشته باشد اما از تکنیک ویژهای استفاده نکرده باشد از دور رقابت حذف میشود. خیلی از آثار خوب بود اما در آن زیادهگویی شده است که باعث حذف اثر شد.
شجاعی طباطباعی در خصوص تعداد آثار پذیرفته شده بیان کرد: برای ما تعداد و کمیت اثر راهیافته مهم نیست بلکه کیفیت حائز اهمیت است. جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر باید برآیند تمام جشنوارهها باشد. به همین علت سطح کار باید بسیار بالا باشد.
وی با اشاره به جایگاه کاریکاتور ایران در جهان گفت: بدون اغراق کاریکاتور ایران در میان ۳ کشور برتر است. به صورتی جا افتاده که اگر هنرمندان کاریکاتوریست ایران در فستیوالهای جهانی شرکت نکنند کیفیت آن جشنواره کاهش مییابد. از هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی در جشنواره های مختلف هم به عنوان داور و هم کارشناس و برگزار کننده کارگاههای آموزشی استفاده میشود.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ جایی برای دیده شدن هنرمندان واقعی
در ادامه بهرام عظیمی داور دیگر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی اظهار کرد: زمانی که خودم کاریکاتور میکشیدم به تکنیک، زاویه دید و طراحی قابل قبول اهمیت میدادم. مهمترین مسئله در کارتن و کاریکاتور موضوع قابل فهم است. در بسیاری از کارهای ارسالی این اتفاق وجود نداشت که باعث شد بسیاری از آثار حذف شود.
وی خاطرنشان کرد: این جشنواره محدودیت سنی ندارد اما میخواهیم خروجی جشنواره خوب باشد. جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیازی به بینالمللی شدن ندارد و باید در سطح ملی باقی بماند. این جشنواره با توجه به نام آن بیشتر شخصی است در این صورت اگر بینالمللی شود کارهای سفارشی و کلیشهای میآید. همان جشنواره دوسالانه که در سطح بینالمللی برگزار میشود و هنرمندان و داوران بینالمللی در آن حضور دارند کافی است. جشنواره هنرهای تجسمی فجر جای خوبی برای حضور کسانی است که حرفه ای هستند و نیاز به دیدهشدن دارند.
قابل ذکر است شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زندهروح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استانها برگزار میشود.