۶ علت پوکی مو + بهترین راه های درمان آن

همه افراد خواهان دستیابی به موهایی سالم، لطیف و درخشان هستند؛ اما اگر موهایتان دچار آسیب شده است و از سلامت کافی برخوردار نیست، لازم است که به علل آسیب‌دیدگی و روش‌های درمان آن پی ببرید. از جمله مواردی که باعث از بین رفتن سلامت موها می‌شود، کم آبی، عدم برخورداری از پروتئین کافی و روغن است که در نهایت سبب پوکی مو خواهند شد. پوکی مو علاوه‌بر آسیب به لایه بیرونی، به لایه داخلی مو نیز آسیب می‌رساند. هنگامی‌ که مو به این مرحله می‌رسد، پروتئین و رطوبت خود را کاملاً از دست می‌دهد و به‌ سختی قابل احیا کردن است. موی پوک بطور کامل ازبین‌ رفته و ترمیم و احیا آن کاری دشوار است. اگر می‌خواهید با پوکی مو و روش‌های درمان آن به‌طور کامل آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای مطالعه نمایش
پوکی مو چیست؟
یکی از مواد اصلی تشکیل‌ دهنده مو، کراتین است و معمولاً هر آسیبی که به مو وارد می‌شود این ماده را به‌طورکلی از بین می‌برد و باعث پوکی مو می‌شود. پوکی مو به دلایل متعددی از جمله شرایط بد آب‌وهوایی، استفاده مداوم از مواد شیمیایی، رنگ و دکلره، استفاده از وسایل حرارتی به‌منظور صاف و فر کردن مو و نور خورشید صورت می‌گیرد. یکی از راه‌هایی که می‌توان پوکی مو را تشخیص داد، افزایش الکتریسیته ساکن آن است. موهای پوک به‌سادگی در هوا رها می‌شوند؛ چراکه پروتئین آن از بین می‌رود و دارای وزن سبکی است.

نشانه های پوکی مو
موهای پوک نشانه‌ها و خصوصیات بارزی دارند که با مشاهده هر یک از آن‌ها باید اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد. برخی از نشانه‌های پوکی مو به شرح زیر است.

خرد شدن مو هنگام شانه زدن
گره خوردن موها به یکدیگر
خشکی بیش‌ از اندازه
شکنندگی و تکه‌ تکه شدن
زبر بودن و وزی بیش‌ ازحد
افزایش وجود الکتریسیته ساکن
تغییر رنگ نوک موها
از دست دادن وزن و رها شدن موها به هوا
نازک شدن و سبک بودن مو
دلایل پوکی مو
مهم ترین دلایل پوکی مو
به‌طورکلی عوامل زیادی وجود دارد که در آسیب به موهای شما و پوچی آن‌ها تاثیرگذار هستند؛ اما مهم‌ترین دلایل پوکی مو به شرح زیر است.

۱. از بین رفتن کامل پروتئین مو
همون‌طور که گفته شد، کراتین یکی از مواد تشکیل‌دهنده مو است که به دلایل متعددی از بین می‌رود. همین امر باعث پوکی موها و آسیب به آن‌ها می‌شود. ممکن است در اثر دکلره کردن ساقه یا رنگ کردن مکرر پروتئین مو از بین برود. همچنین استفاده از محصولات نامرغوب، قرار گرفتن بیش‌ از اندازه در معرض آفتاب، استفاده از دستگاه سولاریوم و مواد شیمیایی مختلف به پروتئین مو آسیب می‌زند.

۲. ژنتیک
یکی از عوامل بسیار مهم در سلامت موها عامل ژنتیکی است. برخی موها از مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های محیطی و شرایط آب‌ و هوایی برخوردار هستند و به ‌ندرت دچار آسیب و پوکی می‌شوند. بنابراین عوامل وراثتی در سلامت موها بسیار موثر به شمار می‌رود. برخی افراد نیز به دلیل ژنتیکی ممکن است با کاهش پروتئین مو، بصورت زودهنگام دچار پوکی ‌شوند. عادت‌های آسیب‌ زننده، تکرار مداوم برخی از عادت‌ها باعث آسیب به موها و درنتیجه پوکی آن‌ها می‌شود. استفاده بیش‌ از اندازه از شانه، برس زدن نامناسب، شستن و شامپو زدن مداوم استفاده از دکلره، ژل، اسپری مو و سشوار کشیدن طولانی‌ مدت به‌مرور زمان باعث پوکی و خرد شدن موها می‌شود.

بیشتر بخوانید: ریباندینگ مو چیست و چه تفاوتی با کراتینه و صافی دارد؟

۳. کمبود رطوبت
موهای خشک و زبر به‌ شدت مستعد پوکی هستند؛ بنابراین سعی کنید با کاهش استفاده از وسایل حرارتی همچون سشوار و اتو مو، رطوبت موهای خود را افزایش دهید. عدم مصرف آب کافی روزانه و آبرسانی نکردن موها یکی از علل مهم پوکی مو محسوب می‌شوند.

روش های درمان پوکی مو
درمان و احیا مویی که دچار پوکی شده است، کار آسانی نیست؛ اما همچنان امکان ترمیم موی پوک وجود دارد. در ادامه بهترین روش‌های درمان پوکی مو را شرح خواهیم داد.

درمان پوکی مو
· کوتاه کردن مو
یکی از مهم‌ترین اقدامات برای درمان پوکی مو، کوتاه کردن آن‌ها است. قیچی کردن نوک موها و از بین بردن قسمت‌های پوک و خشک مو روشی مناسب برای حفظ سلامت آن‌ها است. موهای بلندی که پوک باشند، به‌ دلیل خشکی و زبری بیش‌ از اندازه هیچ‌گونه زیبایی نداشته و کوتاه کردن آن‌ها توصیه می‌شود.

· آبرسانی
برای آبرسانی به موها می‌توانید از ماسک های طبیعی متفاوتی استفاده کنید. بسیاری از مواد طبیعی همچون تخم‌مرغ، آب برنج، آب پیاز و… آبرسان‌های طبیعی مو شناخته می‌شوند. فراموش نکنید که استفاده از مواد آبرسان خشکی، پوکی و شکنندگی موها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

· پروتئین رسانی
مو برای تأمین کراتین مورد نیاز خود به پروتئین نیاز دارد. برای پروتئین رسانی به مو می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید که موثرترین روش‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

· مصرف ویتامین D3
مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D3 به ‌دلیل اینکه این ویتامین در ساخت کراتین مو نقش مهمی دارد، به عموم افراد توصیه می‌شود. شما می‌توانید با مصرف غذاها و مواد غذایی حاوی این ویتامین یا مکمل‌های دارویی، پروتئین موهای خود را تامین کنید.

· روغن تراپی
یکی از راه‌های بسیار موثر و طبیعی برای پروتئین رسانی به موها روغن تراپی است. روغن تراپی ساقه و ریشه مو را تقویت کرده و ضخامت آن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. به‌طورکلی روغن‌های گیاهی دارای آمینواسیدهایی هستند که بافت پروتئین مو را تامین می‌کند. همچنین این روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا بوده که در بدن به‌صورت خودکار تولید نمی‌شوند که این اسیدها در افزایش ضخامت ساقه مو تاثیرگذار هستند.

· پروتئین تراپی
از جمله روش‌های متداولی است که باعث پروتئین سازی مو می‌شود، پروتئین تراپی است. در این روش از ماسک‌های مختلفی برای بازسازی کراتین مو استفاده می‌شود.

· مصرف مواد غذایی دارای پروتئینی
مصرف مواد غذایی که دارای ویتامین های مفید و پروتئین هستند، می‌توانند پوکی مو را درمان کنند. شما می‌توانید از مکمل‌های دارویی نیز به‌عنوان جایگزین مواد غذایی پروتئینی استفاده کنید.

آموزش ببینید: آموزش کراتینه و صافی مو

چگونه از پوکی مو جلوگیری کنیم؟
با توجه به اینکه پوکی مو دارای درمان دشواری است و به زمان زیادی برای درمان آن نیاز خواهید داشت، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از آسیب به موهای خود از روش‌های پیشگیرانه‌ای استفاده کنید. در ادامه برخی از روش‌هایی که به پیشگیری از پوک شدن مو کمک می‌کند را بررسی خواهیم کرد.

۱. عدم استفاده از رنگ و دکلره
برای جلوگیری از پوکی، از رنگ کردن و دکلره مداوم مو خودداری نمایید. اصلی‌ترین چیزی که به موها آسیب می‌رساند رنگ کردن آن‌ها است.

۲. روغن تراپی
روغن تراپی برای تمام مشکلات مویی مناسب است؛ بنابراین توصیه می‌شود دو ساعت پیش‌ از حمام از روغن های آبرسانی همچون جوجوبا، آووکادو و بادام تلخ استفاده کنید.

۳. احیا مو
انجام روش‌های متفاوتی همچون پروتئین تراپی به‌منظور جلوگیری از پوکی مو توصیه می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این روش به موهای خود رسیدگی نمایید و آن‌ها را احیا کنید.

۴. تقویت ساقه و ریشه
استفاده از ماسک‌های پروتئین‌رسان و آبرسان یکی از روش‌های مراقبت از موها و تقویت ساقه و ریشه آن‌ها است.

سخن پایانی

در این مطلب به علل پوکی مو و روش‌های درمان آن پرداختیم. اگر با پوکی مو مواجه شده‌اید، در قدم اول باید قسمتی از موهای آسیب‌دیده خود را کوتاه و سپس شروع به تقویت کردن آن‌ها کنید. به‌ منظور تقویت موها می‌توانید از روغن های گفته‌ شده کمک بگیرید. افرادی که دچار پوکی مو شده‌اند، باید در کنار استفاده از روتین مناسب، از ماسک‌های درمانی و آبرسانی نیز که درجه قوی‌تری دارند، برای نفوذ به عمق موها استفاده کنند. به‌ این‌ ترتیب می‌توان بیشترین اثرگذاری را در موهای خود مشاهده نمود. آموزشگاه آرایشگری الهه بیوتی با برخورداری از کادری حرفه‌ای و باتجربه به شما در داشتن موهایی شاداب و سالم می‌کند.

سوالات متداول

۱- چه عاملی باعث مو پوکی و خشکی می‌شود؟

استفاده از مواد شیمیایی نامناسب، رنگ و دکلره کردن موها، عدم مراقبت قبل‌ از انجام رنگ، استفاده از اتو مو و سشوار و بیماری‌هایی همچون تیروئید باعث پوکی مو می‌شوند.

۲- عدم درمان پوکی مو باعث چه چیزی می‌شود؟

موی پوک به‌ راحتی دچار انواع موخوره‌ها شده و از محل ایجاد قطع می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین درمان موی پوک، کوتاهی آن‌ها است.

۳- راه‌های جلوگیری از پوکی مو چیست؟

روغن تراپی، احیا مو، پرهیز از رنگ و دکلره و تقویت ساقه و ریشه از جمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از پوکی مو هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=21831

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان