کنگره شعر و داستان عاشورایی «واژه‌های تشنه» چگونه پا گرفت

دبیر کنگره شعر و داستان عاشورایی افغانستان گفت: شاعران افغانستان این حرکت را با روحیه جهادی، عشق به امام حسین (ع) و بدون حمایت نهادهای فرهنگی ایران و افغانستان ادامه داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان «واژه‌های تشنه» با حضور پرشور شاعران، داستان‌نویسان، اهالی فرهنگ و ادبیات ایران و افغانستان برگزار شد.

واژه‌های تشنه بزرگ‌ترین رویداد دینی و ادبی افغانستان است که از سال ۱۳۹۰ به صورت مستمر برگزار شده و امروز به یکی از مهم‌ترین رویدادهای ادبی در حوزه ادبیات عاشورایی تبدیل شده است.

نهادهای فرهنگی در ایران و افغانستان از ما حمایت کافی نکرده‌اند

سید سکندر حسینی بامداد، شاعر و بنیان‌گذار این کنگره، در ابتدا گفت: «واژه‌های تشنه» به یک حرکت و جریان ریشه‌دار و عمیق فرهنگی و ادبی تبدیل شده است و در مدت یک دهه از عمر خود، تعداد زیادی از شاعران آئینی را تربیت و به جامعه ادبی افغانستان معرفی کرده است.

وی ضمن تقدیر از شاعرانی که در طول ده سال با «واژه‌های تشنه» همکاری کرده‌اند، از عدم حمایت توسط نهادهای ایرانی و افغانستانی گلایه کرد و گفت: اعضای این انجمن با روحیه جهادی و عشق به امام حسین (ع) این حرکت را در طول یک دهه ادامه داده‌اند، اما نهادهای متولی امور فرهنگی در ایران و افغانستان همکاری بسیار اندکی با این کنگره داشته‌اند.

رئیس انجمن هنر و ادبیات آئینی افغانستان همچنین به اهمیت کار ادبی در افغانستان و چالش‌های پیش روی شاعران و نویسندگان افغانستانی اشاره کرد و بر نقش کنگره «واژه‌های تشنه» در ایجاد بستری برای رشد و شکوفایی ادبیات عاشورایی در این کشور تأکید کرد.

حسینی یکی از موضوعات مهم مورد بحث در این کنگره را اهمیت نگاه بومی شاعران افغانستانی به فرهنگ عاشورایی عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از شرکت‌کنندگان در این کنگره از مهاجرین ساکن ایران هستند. جوانان مهاجر با نگاه بومی شاعران افغانستانی به فرهنگ عاشورایی بیگانه هستند و برگزاری کارگاه‌های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی می‌تواند این نقیصه را جبران کند.

کنگره شعر و داستان عاشورایی «واژه‌های تشنه» چگونه پا گرفت

واژه‌های تشنه؛ گام مهم در رشد و توسعه ادبیات عاشورایی در افغانستان

سپس سمیه عالمی، داور ایرانی بخش داستان این کنگره، در جایگاه سخنرانی حاضر شد و بر اهمیت ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک در روایت عاشورا تأکید کرد.

وی گفت: روایت عاشورا می‌تواند نقطه اتصال میان انسان‌ها در سراسر جهان باشد و به ما کمک کند تا با تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنیم.

این نویسنده ایرانی همچنین بر اهمیت توجه به جزئیات و متن‌های بنیادی در روایت عاشورا تاکید و به نویسندگان توصیه کرد به جای روایت‌های کلیشه‌ای به دنبال روایت‌های جدید و بدیع باشند که بتوانند مخاطب امروزی را نیز درگیر کنند.

در بخش دیگری از این کنگره، مرتضی حسینی شاه‌ترابی دبیر علمی بخش داستان این‌رویداد، ارتباط با موضوع عاشورا، شخصیت‌پردازی و نوآوری را از جمله مهم‌ترین معیارهای داوری آثار دانست و درباره اهمیت برگزاری کنگره شعر و داستان عاشورایی افغانستان، گفت: دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» بار دیگر اهمیت ادبیات عاشورایی و نقش آن در حفظ هویت فرهنگی و تقویت ارزش‌های انسانی را به نمایش گذاشت. این کنگره با ایجاد بستری برای تبادل نظر و گفتگو میان نویسندگان و علاقه‌مندان به این حوزه گامی مهم در جهت رشد و توسعه ادبیات عاشورایی در افغانستان و ایران برداشته است.

وی یکی از چالش‌های اصلی در حوزه ادبیات عاشورایی را ایجاد تعادل میان نگاه بومی و نگاه جهانی عنوان کرد و افزود: جذب جوانان و تشویق آن‌ها به خلق آثار ادبی با موضوع عاشورا، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این حوزه است و توجه به جزئیات تاریخی و فرهنگی در روایت عاشورا می‌تواند به عمق و غنای آثار ادبی بیافزاید. برگزاری کنگره‌هایی از این دست می‌تواند به ایجاد شبکه‌ای از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات عاشورایی کمک کند.

کنگره شعر و داستان عاشورایی «واژه‌های تشنه» چگونه پا گرفت

 

شعرخوانی عاطفه جعفری، محدثه نبی حسینی، محمد تقی دامردان از شرکت کنندگان این کنگره و صحبت‌های کوتاه «سیده کبری حسینی بلخی» دبیر بخش شعر کنگره «واژه‌های تشنه» بخش دیگری از این رویداد ادبی بود.

در پایان، ضمن اعلام برگزیدگان و شایستگان تقدیر، از دفتر شعر «تکبیر عاشقانه» شعرهای آئینی صالح محمد خلیق و چاپ سوم دفتر «بوسه بر گلوی نی» مجموعه شعر عاشورایی معاصر افغانستان رونمایی شد.

برگزیده‌ها و شایسته‌های تقدیر در دهمین کنگره واژه‌های تشنه

اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر در دو بخش شعر و داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» به این شرح اعلام شد؛

در بخش شعر کسی عنوان رتبه اول را دریافت نکرد. «نورمحمد علوی فراندیش» از اصفهان به عنوان رتبه دوم و «سید امین اسفندیار» از بلخ به عنوان رتبه سوم شناخته شدند.

«زهرا رسولی» و «عاطفه جعفری» از مشهد، «سید احسان بدخشانی» و «محدثه نبی حسینی» از قم و «محمد تقی دامردان» از کرمان عنوان شایسته تقدیر در بخش شعر را دریافت کردند.

در بخش داستان هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان حائز رتبه اول و سوم شناخته نشدند. تنها «رحیمه رضاپور» از مشهد به عنوان نفر دوم انتخاب شد.

«محمد نوری» و «نرگس سادات نوری» از اصفهان، «فاطمه راشدی» و «فاطمه خوش آمدی» از قم و «حبیب‌الله علی‌زاده» از بلخ، به عنوان شایستگان تقدیر بخش معرفی شدند.

در بخش کودک و نوجوان «فاطمه سادات مرتضوی» از قم و «ساناز پیرزاد» از مشهد در این رویداد تقدیر شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=56683

نظر خود را وارد کنید

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان