کتاب «صنف بنایان و معماران دوران اسلامی» روانه بازار نشر ش

کتاب «صنف بنایان و معماران دوران اسلامی(آداب، اندیشه‌ها و حیات حرفه‌ای)» اثر جعفر طاهری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «صنف بنایان و معماران دوران اسلامی (آداب، اندیشه‌ها و حیات حرفه‌ای)» اثر جعفر طاهری است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۱۸ صفحه به چاپ رسید.

بیش از دو قرن از مطالعه علمی تاریخ معماری دوران اسلامی و بررسی زمینه‌های مختلف شکل‌گیری این میراث کهن می‌گذرد؛ اما اصحاب معماری و تشکیلات صنفی آنها کمتر در کانون توجه پژوهشگران بوده‌اند. اصحاب معماری غالباً از دریچه میراث گسترده آثار معماری در سراسر جهان اسلام برای ما شناخته شده‌اند و در پشت همین میراث هم پنهان مانده‌اند. شواهد اندک تاریخی، فقدان نوشته‌ای درباره معماری و کتمان و حفظ اسرار حرفه‌ای از جمله دلایلی است که بر این گمنامی افزوده است.

این کتاب، مقدمه‌ای بر شناخت آداب، اندیشه‌ها و روش زندگی حرفه‌ای بنّایان و معماران ایران در این دوران است. در این تحقیق بر آنیم تا از دریچه متون تاریخی، پیشینه اصناف پیشه‌وری در جهان اسلام، آداب و اندیشه‌های اصحاب معماری و سرشت درونی صنف بنایان و معماران را بررسی کنیم.

انتظار می‌رود بررسی ابعاد فرهنگی – اجتماعی این صنف، فهم وسیع‌تری از راه و رسم نانوشته معماری و معماری ورزی پیشینیان فرا روی محققان بگشاید.

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛

فصل اول با عنوان «کلیات و مفاهیم» به بیان طرح تحقیق، رویکرد نظری، مروری بر منابع تحقیق و مفاهیم و اصطلاحات اختصاص دارد.

دومین فصل از این کتاب با عنوان «خاستگاه و سرگذشت اصناف پیشه‌وری» پیشه وران و طبقات اجتماعی پیش از اسلام، سرگذشت اصناف پیشه‌وری در جهان اسلام و زمینه‌های تحول صنف بنّایان و معماران را شرح می‌دهد.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «سیر حکمت و علم در صنف بنّایان و معماران» جریان‌های فکری در اصناف پیشه‌وری (تعالیم قرآن و احادیث، تعالیم تصوف و جنبش‌های عقلانی-فلسفی) و سیر حکمت نظری و عملی در صنف بنّایان و معماران (رویارویی و فراگیری، پرورش و توسعه عملی و نپذیرفتن و طرد) را به رشته تحریر درآورده است.

«فتوت و رسایل فتوت پیشه‌وران» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن مفهوم، پیشینه و آداب فتوت، فتوت، مذهب جمعی پیشه‌وران و نقش فتوت در اصناف پیشه‌وری تبیین شده و فتوت‌نامه پیشه‌وران و فتوت‌نامه و رسایل حوزه معماری بررسی شده است.

پنجمین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان «سیری در حیات حرفه‌ای بنّایان و معماران» ضمن تشریح مراتب شغلی و صنفی، طبقه و جایگاه اجتماعی، آداب تربیت و آموزش حرفه‌ای و صنف معماران و صناعت معماری را به نگارش درآورده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=36824

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان