کاوشگر کوچک ناسا ۴۵۰ روز در مدار ماه قرار دارد

ماموریت کپستون توانسته داده‌ها و تجربیات ارزشمندی را ارائه کند که در آینده و در ماموریت‌های اکتشافی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کپستون به عنوان تاسواره مکعبی ناسا بیش از ۴۵۰ روز است که در مداری منحصر به فرد به دور ماه می‌چرخد و طی آزمایش این مدار ماه آن را برای ایستگاه فضایی آینده ناسا به دور ماه مورد بررسی قرار می‌دهد. به گفته ناسا این فضاپیمای کوچک همچنان در حال انجام ماموریت بوده و توانسته با قدرت تمامی اهداف اولیه خود را تکمیل کند.

این تاسواره در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شد پس از آن حدود ۵ ماه طول کشید تا به ماه برسد و در یک مدار هاله‌ای شبه مستطیل مستقر شود. هدف از انجام این ماموریت آزمایش سیستم ناوبری جدید و جمع آوری داده‌ها در مورد نیروهایی بود که ممکن است ایستگاه فضایی آینده در زمان قرارگیری در مدار ماه و دنبال کردن این مسیر تجربه کند.

این کپسون اولین فضاپیمای قرار گرفته در این مدار منحصر به فرد است. این کاوشگر کوچک توسط شرکت تران اوربیتال در فلوریدا ساخته شد و به گفته شرکت سازنده عملیات کاوشگری آن در نزدیکی ماه ۴۵۰ روز قدمت دارد. همچنین این فضاپیما توانسته تمامی وظایف اصلی خود را به پایان برساند و در حال حاضر یک ماموریت پیشرفته را پشت سر می‌گذارد که زمان پایان آن اردیبهشت امسال خواهد بود.

این کپسول مشارکتی طی همکاری با شرکت فناوری ادونس اسپیس و ناسا ساخته شده و هدف آن برنامه آرتمیس و بازگرداندن انسان به ماه و حضور دائمی آن روی سطح ماه است.

طبق گفته مدیرعامل ادونس اسپیس این تاسواره می‌تواند داده‌ها و تجربیات ارزشمندی را ارائه کند که در ماموریت‌های اکتشافی آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. وی پیش از این اعلام کرده بود کپستون موفق به ثبت رکورد جدیدی شده و رایانه آن توانسته به مدت ۱۱۲ روز به صورت متوالی و در حالت مستقل از کنترل زمینی به کار خود ادامه دهد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=41380

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان