ویروس‌های باستانی و توالی آنها در DNA می‌تواند به اختلالات روان پزشکی منجر شود

محققان در تحقیقات اخیر خود متوجه شدند عفونت‌های ویروس‌های باستانی و توالی آنها در DNA می‌توانند به بیماری‌های روانی منجر شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته محققان ۸ درصد از ژنوم ما شکل از توالی‌هایی است که در اثر عفونت‌های ویروس باستانی و در صدها هزار سال پیش ایجاد شد. هزاران توالی DNA که منشا آن به عفونت‌های ویروس‌های باستانی می‌رسد باعث شده است تا استعداد ابتلا به اختلالات روانپزشکی در مغز افزایش پیدا کند. این مشکلات می‌تواند شامل اختلالات دو قطبی یا اسکیزوفرنی و افسردگی باشد. هشت درصد از ژنوم ما طی توالی هایی از رتروویروس‌های درون‌زای انسانی تولید شده اند که در اثر عفونت های ویروسی چندین هزار ساله ایجاد شده اند.

پیش از این تصور می‌شد که ویروس های فسیلی مانند DNA های ناخواسته عملکرد مهمی در بدن ندارند. پیشرفت‌های مربوط به تحقیقات ژنومیک نشان می‌دهد این ویروس‌های فسیلی در بخش‌های مهمی از DNA ما قرار گرفتند. در صورتی که محل دقیق آنها مشخص شود بهتر می‌توان عملکردهای آن را بیان کرد. جدیدترین تحقیق در این زمینه نشان می‌دهد مجموعه‌ای از این توالی‌ها در مغز انسان باعث شده تا استعداد ابتلا به اختلالات روانپزشکی در انسان افزایش پیدا کند.

دکتر تیموتی پاول از نویسندگان ارشد این مطالعه در این مورد گفته است: برای ارزیابی تاثیر حساسیت ژنتیکی روی اختلالات روانپزشکی از یک رویکرد جدید و قوی در این مطالعه استفاده شد. مطالعه توالی‌های ویروسی باستانی در ژنوم انسان مدرن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد توالی‌های ویروسی احتمالاً نسبت به آنچه که پیش از این تصور می‌شد نقش مهم‌تری در مغز انسان دارند. به طوری که می توان آن را با افزایش حساسیت به برخی از اختلالات روانی مرتبط دانست. در این مطالعه بخش‌هایی از ژنوم مورد بررسی قرار گرفت که درنهایت منجر به شناسایی ۵ توالی مرتبط با اختلالات روانپزشکی شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=40955

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان