وضعیت مرکبات و برنج در مازندران خوب نیست/ساخت و ساز در مزارع

ساری- نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: مرکبات در سال جاری قیمت خوبی ندارد و نرخ برنج نیز کمتر از سال قبل است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی ظهر چهارشنبه در بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه افزود: متأسفانه امسال وضع مرکبات قیمت خوبی نداشت و قیمت برنج هم بدتر از پارسال بود نصف قیمت سال قبل، تقریباً با اینکه هزینه‌ها بسیار رشد پیدا کرده است.

آیت الله محمدی لائینی بیان گرد: الگوی کشت مناسبی اعلام نمی‌شود هر کسی هر چیزی را که دلش می‌خواهد می‌کارد و باید الگوی کشت مناسبی برای جاهایی که آب کم است معرفی و توصیه شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: باید پیش‌بینی شود که در چه فصلی چه محصولی کمبود داریم، از همین الان زمینه‌ها را فراهم کنیم و در زمینه نهاده‌های دامی وابستگی به خارج و واردات داریم ودامداران ما بسیار ناراحت هستند.

امام جمعه ساری خاطرنشان کرد: بعضی از دستگاه‌ها مثل جهاد کشاورزی با صمت ناهماهنگی‌هایی دارند و از نظر زه‌کشی و آب قطره‌ای کردن نیاز است که توجه بیشتری شود.

این مسؤول تاکید کرد: زیرساخت برای صادرات باید فراهم شود زیرا در مازندران بالای ۸ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی و باغی داریم اما خیلی از وقت‌ها روی دست کشاورزان می‌ماند و اگر زیرساخت برای صادرات با چهار کشوری که حداقل با آن همسایه هستیم فراهم شود خوب است.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی به جای اینکه به زیر کِشت بروند آرام آرام به زیر خِشت می‌روند و تبدیل به مسکن و ویلا می‌شوند، گفت: امنیت غذایی ما را از این جهت واقعاً دچار مشکل می‌کند.

آیت الله محمدی لائینی اضافه کرد: بالاخره در زمینه دانش‌بنیان شدن کشاورزی هنوز شاهد تحولی نیستیم و همان شکل سنتی است علاوه بر این کشاورزان در رابطه با بذر امسال دچار خسارت‌هایی شدند و باید جبران شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین تصریح کرد: منابع طبیعی براساس عکس سال ۱۳۴۶ می‌رود اقدام می‌کند و با شکایت، مزارع و ابنیه را از کشاورزان می‌گیرد در صورتی که اینجا پدر و اجداد کشاورزان سال‌های زیادی مشغول کار بودند، خیلی مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده است.

وضع تجاوز به منابع طبیعی نامناسب است

این مسئول اظهار کرد: در رابطه با منابع طبیعی واقعاً وضع تجاوز به منابع طبیعی، انفال و جنگل‌ها نامناسب است و جای توجه بیشتری دارد، حفاظت جنگل‌ها بسیار ضعیف است، علیرغم اینکه تنفس جنگل‌ها باید موجب توسعه جنگل می‌شد اما می‌بینیم که قاچاقچیان در حال سوءاستفاده هستند.

وی با اشاره به اینکه باید کاشت یک میلیون درخت در چهار سال را جدی بگیرید که ان‌شالله تحقق پیدا کند، گفت: آب منطقه‌ای اخیراً بر اساس آئین نامه مصوبه سال ۱۳۹۵ بستر رودخانه‌ها را ۱۰۰ متر اعلام کرد و در حال سندزدن حاشیه‌های رودخانه‌ها است و این طرح نیازمند بازنگری است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=16035

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان