همکاری محقق ایرانی در ساخت ایمپلنت هوشمند جوش دادن ستون فقرات

پژوهشگران نوعی ایمپلنت هوشمند ابداع کردند که می تواند در جوش دادن ستون فقرات به طور موثر و کارآمد باشد. در این تحقیق که در دانشگاه پیتسبرگ انجام شده است محقق ایرانی به نام امیر علوی نیز حضور داشته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، با استفاده از ایمپلنت هوشمند ساخته شده میتوان اتصال دو مهره در ستون فقرات را به راحتی درمان کرد. به طوری که با جوش دادن آن طیف وسیعی از اختلالات ستون فقرات نیز درمان می شوند. به همین‌ دلیل پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ به رهبری امیر علوی دانشمند ایرانی ایمپلنت‌های هوشمند چاپ سه بعدی را مخصوص هر بیماری ایجاد کردند که قادر است نظارت بر بهبود ستون فقرات را به خوبی انجام دهد.

امیر علوی که در این پروژه با کمک آزمایشگاه خود به نام iSMaRT Lab این پژوهش را سرپرستی کرده است می گوید: استفاده از ایمپلنت های هوشمند علاوه بر ارائه بازخورد زیستی در لحظه می توانند مزایای درمانی بسیاری داشته باشند. البته در این ایمپلنت ها استفاده از مدار های حجیم یا منابع برق یکی از مشکلات اساسی محسوب می شود. اما راه حل آن نیز استفاده از ماتریکس ایمپلنت برای استفاده به عنوان یک محیط سنجش فعال و برداشت انرژی خواهد بود.

محققان در آزمایشگاه به نوع جدیدی از فرامواد مکانیکی دست پیدا کردند که می توانند به عنوان حسگرها عمل کنند. این فرا مواد خوداگاه با نام متا تریبومتریال قادر خواهند بود در بخش وسیعی از کاربرد های مربوط به سنجش و نظارت مورد استفاده قرار بگیرند. طراحی این ماده به گونه ای است که در صورت قرارگیری در محیط دارای فشار الکتریسیته تماسی و ایجاد دی الکتریک بین ریز لایه های رسانا رخ داده از طریق آن، می تواند اطلاعاتی را در مورد وضعیت ماتریکس مواد با ایجاد نوعی بار الکتریکی ارسال کند. این ماده دارای قابلیت منحصر به فرد حسی است و میتوان از آن برای ساخت دستگاههای مورد نیاز بیمار استفاده کرد.

ایمپلنت ساخته شده توسط این گروه از پژوهشگران حاصل پیشرفت های ایجاد شده در نانو ژنراتورها و فرا مواد با قابلیت های چند منظوره برای ساخت ایمپلنت های پزشکی بوده است که در آینده می‌تواند باعث پیشرفت دستگاه های کاشتی شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=40069

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان