نیتروگلیسرین

به نقل از مجله مهتاطب:

نوع : قرص
گروه : داروهای عمومی
توضیحات : به یاد داشته باشید که داشتن حساسیت دارویی به هر دارویی بسیار اهمیت دارد چراکه می تواند موجب به خطر افتادن جان افراد گردد. بنابراین افرادی که تجربه و سابقه حساسیت به نیتروگلیسرین یا هر داروی مشابه را در گذشته داشته اند باید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند. پزشک نیز با در نظر گرفتن بیماری نوع دیگری از دارو را برای درمان آن ها در نظر می گیرد.

این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می گردد. بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری های کبدی و کلیوی رنج می برند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

در صورتی که شما سابقه بیماری هایی از قبیل مشکلات کبدی، چشمی(نظیر آب سیاه)، بیماری های کلیوی، مشکلات تنفسی و ریوی، مشکلات روان پزشکی و بیماری های خلقی و یا سابقه سوء مصرف مواد، دارو و الکل دارید بایستی پزشک خود را از آن ها مطلع سازید.

در صورتی که این دارو موجب خواب آلودگی شما می گردد از رانندگی پرهیز نمایید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. همچنین به شما توصیه می شود مصرف الکل خود را تا حد امکان کاهش دهید.

کودکان و سالمندان بیش از سار گروه های سنی به این دارو حساس می باشند. بنابراین این گونه دارو در این گروه های سنی بایستی با احتیاط مصرف شود.

قبل از مصرف این دارو به شما توصیه می گردد تا پزشکتان را از سوابق پزشکی خود نظیر بیماری های کبدی، کلیوی، وجود بیماری های عضلانی نظیر میاستنی گراویس و غیره با خبر سازید.
قرص نیتروگلیسرین در بارداری و شیردهی

مصرف قرص نیتروگلیسرین در دوران بارداری تنها زمانی مجاز است که مصرف آن اجتناب ناپذیر است.

همچنین داروی نیتروگلیسرین پس از مصرف می تواند از طریق شیر مادر به کودک منتقل گردد و برای نوزاد و شیرخوار عوارضی به همراه داشته باشد. بنابراین شما بایستی در صورت قصد شیردهی به فرزند خود با پزشک خود مشورت نمایید.
موارد مصرف : برخی دلایل استفاده از نیتروگلیسیرین:
سکته قلبی
سکته مغزی
درد قفسه سینه
آنژین صدری
قرص نیتروگلیسرین دارویی است که برای درمان فشار خون و به عبارتی کاهش فشار خون بالا و همچنین کاهش درد قلبی و درد قفسه سینه تجویز می شود. داروی نیتروگلیسرین با کاهش فشار خون می تواند از بسیاری عوارض قلبی عروقی نظیر سکته قلبی، مغزی و همچنین نارسایی کلیه بکاهد.

قرص نیتروگلیسرین با کاهش مقاومت عروقی و انبساط آن ها موجب کاهش فشار خون می گردد. داروی نیتروگلیسرین به دسته ای از داروها به نام نیترات ها تعلق دارد. داروی نیتروگلیسرین معمولا برای درمان درد قفسه سینه ناشی از کم رسیدن خون به عضله قلبی یا همان ایسکمی قلبی استفاده می گردد. این دارو با خاصیت گشاد کنندگی عروق موجب بهبود خونرسانی به قلب و تخفیف درد قفسه سینه و کاهش آنژین صدری می گردد.
تداخلات دارویی : تداخلات دارویی موضوع بسیار مهمی در دنیای پزشکی امروز می باشد. چراکه داروها یا حتی مواد غذایی می تواند میزان اثر داروی خورده شده را کاهش یا افزایش دهد. علت آن معمولا به اثرات کبدی و کلیوی آن ها باز می گردد. تصور کنید که دارویی از طریق کبدی متابولیزه و از بدن دفع می گردد. حال هر دارو یا غذایی که فعالیت کبد را افزایش دهد میزان ماندگاری دارو در بدن را کاهش و اثر آن را نیز می کاهد. برعکس هر دارویی که میزان فعالیت کبد رو بکاهد موجب تجمع دارو در بدن شده و به همین ترتیب عوارض آن را می افزاید.

بنابراین متوجه شده اید که این موضوع تا چه حد حائز اهمیت است. علت عدم توصیه به مصرف داروهای گیاهی به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشکان نیز به همین علت باز می گردد. به تمامی بیماران توصیه می شود قبل از مصرف داروی خود تمامی داروهای خود را به پزشک خود نشان دهند تا وی بتواند تصمیم صحیح تری را در درمان آن ها اتخاذ نماید.

برخی از داروهایی که با قرص نیتروگلیسرین می توانند تداخل نمایند و باستی در صورت مصرف آن ها با پزشکتان در میان بگذارید عبارتند از:
داروهایی که موجب ( نعوظ ) می گردد
ویاگرا
سیلدنافیل
ارگوتامین
عوارض احتمالی دارو : هیچ قرص و دارویی را نمی توانید بیابید که عوارضی نداشته باشد. قرص نیتروگلیسرین نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد. برخی از علایم و عوارضی که قرص نیتروگلیسرین می تواند موجب آن ها گردد عبارتند از:

گیجی
احساس گر گرفتگی
تهوع
سردرد
احساس سبکی سر
خشکی دهان
ضربان قلب تند
احساس تپش قلب
بثورات جلدی

این لیست به معنای آن نیست که هرکسی از این دارو استفاده می کند به این عوارض دچار می شود بلکه این عوارض نادرند و در صورت وقوع معمولا خود به خود بهبود می یابند. با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده می باشند یا در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را در جریان مشکلتان قرار دهید. شما بایستی در نظر داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است چون قضاوت وی این بوده است که شما از مصرف این دارو سود بیشتری را نسبت به عوارض آن می برید. با این حال اگر تصور می کنید که بدن شما پاسخ مناسبی به این دارو نمی دهد بایستی پزشک خود را از موضوع مطلع نمایید.
سردرد به دنبال مصرف این دارو در حقیقت نمایان گر موثر بودن و تاثیر این دارو بر عروق بدن از قبیل عروق کرونری می باشد. بنابراین مسکن های معمولی نظیر ایبوپروفن، استامینوفن، کدئین، ژلوفن و غیره می تواند موجب کاهش سردرد در این افراد گردد.
در صورت بوجود آمدن علایمی نظیر ناراحتی شنوایی، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ شدید، ناراحتی بینایی، تغییر رنگ پوست یا علایم پوستی نشانگر حساسیت دارویی حتما با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی وی را جویا گردید.

گیجی، کاهش سطح هوشیاری، غش کردن و تجربه ناراحتی قلبی از علایمی است که حتما با مشاهده آن ها باید به اورژانس مراجعه نمایید.
گرچه حساسیت دارویی شدید به قرص نیتروگلیسرین عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت. بنابراین در صورت پدید آمدن هر یک از علایم حساسیت دارویی بایستی بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. شایعتریان علایم حساسیت دارویی عبارت است از:
واکنش پوستی نظیر زدن جوش های ریز(راش پوستی)
تورم لب ها و صورت(آنژیوادم)
سرگیجه شدید
تنگی نفس

بهترین روش مصرف : اینکه شما چگونه قرص نیتروگلیسرین خود را مورد استفاده قرار می دهید کاملا به صلاحدید پزشکتان دارد ولی معمولا نیتروگلیسرین به صورت هر ۸ ساعت یکبار و قبل از وعده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از استفاده از این دارو شما بایستی تمامی اطلاعاتی را که برای آگاهی شما بر روی جعبه یا درون آن تهیه شده است را به دقت مطالعه نمایید. در صورتی که سوالی درباره چگونگی مصرف قرص خود دارید از پزشک خود بپرسید. به خاطر داشته باشی که طول مدت درمان و دوز تجویز شده قرص نیتروگلیسرین برای هر فرد و همچنین بر اساس بیماری وی متفاوت است. لذا از تعارف کردن داروی خود با دوز سرخود به دیگران جدا پرهیز نمایید. توجه داشته باشید که قرص نیتروگلیسرین تجویز شده بر اساس بیماری، سن و وزن افراد متفاوت است. همچنین شما بایستی این دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک خود و به طور کاملا دقیق طبق دوره درمان توصیه شده به خود مصرف نمایید تا حداکثر سود آن را ببرید. قطع زود به هنگام داروی شما موجب عود بیماری شما می گردد. جهت کنترل بهتر فشار خون بایستی داروی خود را به طور کامل تحت نظر پزشک خود مصرف نمایید. در صورتی که فشار خون شما با دارو کنترل می شود و در محدوده نرمال قرار می گیرد باید همچنان به مصرف داروی خود ادامه دهید چراکه قطع داروی فشار خون می تواند موجب بازگشت فشار خون شما گردد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=22232

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان