نوآوری در صنعت فنرسازی؛ پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی فنرها

فنر یکی از قطعات مهم صنعتی است که در صنایع مختلف جهان، کاربردهای حیاتی و ویژه‌ای دارد. با توجه به حجم بالای نیاز به مدل‌های مختلف فنرها، سازندگان آن به تولید این قطعه‌ها روی آورده اند.

 فنر یکی از قطعات مهم صنعتی است که در صنایع مختلف جهان، کاربردهای حیاتی و ویژه‌ای دارد. با توجه به حجم بالای نیاز به مدل‌های مختلف فنرها، سازندگان مختلفی در سطح جهان به تولید این قطعه‌ها روی آورده‌اند؛ همچنین به علت نیاز به تولید اسپرینگ‌هایی در ابعاد و فرم‌های مختلف برای صنایع مختلف، همواره شاهد نوآوری‌های ویژه‌ای در صنعت فنرسازی بوده‌ایم. عوامل فوق نشان می‌دهند که امروزه ساخت این قطعات و البته مقوله فنرفروشی، دارای بازار ویژه جهانی است که سالانه میلیاردها دلار در آن مبادله می‌شود. باید به این نکته اشاره داشت که سازندگان معتبر در ایران و جهان، همواره برای ربودن گوی سبقت در تولید و عرضه فنر، تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های جدید صنعتی را به فرآیندهای ساخت خود وارد نموده‌اند.

عوامل مؤثر در گسترش صنعت فنرسازی

پارامترهای مختلفی همواره در ارتقا صنعت ساخت فنر دخیل بوده‌اند؛ در حقیقت بر مبنای فاکتورهای زیر، نیاز به به‌کارگیری پیشرفت‌های جدید در ساخت انواع اسپرینگ‌ها، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار می‌گیرد:

نیاز صنایع مختلف: هرروزه صنایع بیشتری به استفاده از این قطعه‌ها روی می‌آورند؛ البته همین حالا نیز شرکت‌های مختلف سازنده خودرو، لوازم خانگی، تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی، ادوات ورزشی، اسباب بازی، تجهیزات درمانی و… به‌طور گسترده‌ای از اسپرینگ‌ها برای امور تولیدی خود بهره می‌گیرند.

فرم: بسته به نیازهای گوناگون، ساخت انواع فنرها در قالب فرم‌های مختلفی صورت پذیرفته است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود که با افزایش نیازها و پیشرفت تکنولوژی، بر تعداد فرم‌های عملکردی شاخص افزوده گردد.

مواد: شرکت‌های سازنده، از متریال‌های مختلفی نظیر: فولاد، مس، استیل، آلیاژهای نیکل و… برای تولید این قطعات بهره می‌برند؛ تا پاسخگوی نیازهای مختلف عملیاتی، محیطی، فشاری و دمایی باشند.

تجهیزات ویژه: صنایع تولیدی برای ساخت گونه‌های مختلف این قطعات، استفاده از انواع تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن CNC، خم‌کاری و فرم‌دهی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سیستم‌های متنوع ساخت: غالباً ساخت این اجزای صنعتی به دو حالت سرد و گرم صورت می‌پذیرد.

نکته خوشحال‌کننده این‌جا است که شرکت فنرسازی کبیرفنر در کشور عزیزمان ایران، همواره به تمامی پارامترهای فوق برای دستیابی به تولیداتی برتر، توجه ویژه‌ای دارد.

نوآوری در صنعت فنرسازی؛ پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی فنرها

معرفی انواع فنرها

به‌دلیل استفاده‌های متنوع از این قطعات مکانیکی در صنایع مختلف، اسپرینگ‌ها در فرم‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌گردند. اصلی‌ترین دسته‌بندی انواع فنرها بر اساس نوع فرم و ویژگی‌های ماهیتی، عبارت است از:

گونه‌های فرم‌دار

پیچشی

فنر فشاری

کششی

دیسکی

کاسه‌نمدی

تسمه‌ای

صنعتی.

در ادامه به بررسی اجمالی برخی از مدل‌های فوق که هر یک در زمان ظهور خود به‌عنوان نوآوری‌های جالب‌توجه صنعت ساخت فنرها شناخته می‌شدند، اشاره خواهیم نمود.

ویژگی‌های فنر فرم‌دار

یکی از مهم‌ترین گونه‌های فنرها به‌شمار می‌روند که در انواع مختلف شاخک‌دار، بیضی، اشپیل، تخت، مولتی‌فرمیک و… طراحی و تولید می‌شوند. کاربردهای مدل‌های فرم‌دار بسیار وسیع است؛ چنان‌که در انواع صنایع خودروسازی، الکترونیکی، ساخت قفل، نساجی، تولید اسباب بازی و ده‌ها صنعت دیگر به‌کار گرفته می‌شوند. گونه‌های مختلف فنرهای فرم‌دار فشاری و غیرفشاری، از پرتقاضاترین محصولات کبیرفنر به‌شمار می‌آیند. ارائه قابلیت‌های ارتجاعی و نگهدارنده هم‌زمان، اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این قطعات است.

اسپرینگ‌های پیچشی

مدل‌های پیچشی غالباً در دو نوع مختلف «تک سیم پیچ» و «۲ سیم پیچ» طراحی و ساخته می‌شوند. این قطعات خاص قادرند تا با چرخش ۹۰ درجه‌ای خود، چرخندگی بسیاری از سیستم‌های مکانیکی را تأمین نمایند؛ همچنین این قطعات برای کاربردهای مرتبط با جذب ضربه، انتقال ضربات و البته ایستادگی در برابر تکانه‌های شدید ماشین‌آلات، در صنعت به‌کار گرفته می‌شوند. درون پین‌های لباس، درب‌های بزرگ، درهای کشویی، تله موش، لولاهای درب و…، معمولاً اسپرینگ‌های پیچشی قرار داده می‌شوند.

فنرهای فشاری؛ محبوب و قدرت‌مند

به‌لطف کارکرد خاص و برطرف‌سازی نیازهای مربوط به کارکردهای با فشار بالا، بدون‌شک انواع فنر فشاری به‌عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین مدل‌های اسپرینگ‌ها شناخته می‌شوند. خاصیت ارتجاعی در این مدل‌ها بسیار بالا است و در مقایسه با مدل‌های کششی، از مقاومت و عمر کارکردی بالاتری برخوردار هستند. با توجه به خاصیت ارتجاعی ویژه فنرهای فشاری، آن‌ها به خوبی قادر به ذخیره‌سازی انرژی در خود و در صورت لزوم، آزادسازی انرژی هستند.

جالب است بدانید که این مدل‌های محبوب در قالب فرم‌های مختلفی نظیر: استوانه‌ای، خطی، مخروطی، بشکه‌ای و قوس دو سمته (ساعت شنی) طراحی و ساخته می‌شوند. ویژگی‌های ماهیتی جذاب اسپرینگ‌های فشاری، موجب‌شده تا در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای تولیدی همانند ساخت: ولوهای صنعتی و خانگی، سیستم‌های الکتریکی، روان‌نویس‌ها، دستگاه‌های پرس، سوئیچ‌های برقی، قفل درب، تولید قطار و ریل‌ها، لوازم مراکز درمانی، تجهیزات ابزار دقیق و سیستم‌های اندازه‌گیری‌های با دقت بالا و… مورد استفاده قرار گیرند.

پیشرفت‌های جدید صنعت فنرفروشی با ظهور فنر کششی

انواع فنر کششی، به‌عنوان نسل نوینی از اسپرینگ‌های فشاری شناخته می‌شوند؛ چنان‌که در پی پیچیده شدن محکم سیم‌ها و برای برآورده‌سازی عملکردهای مبتنی‌بر کشش تولید خواهند شد. بایستی بدانید که عمده اخبار مربوط به نوآوری‌ها در صنعت ساخت فنرها، معمولاً مربوط به ابداع اسپرینگ‌های کششی متنوع است. بسته به نیاز صنایع، این اسپرینگ‌ها در دو حالت ته‌بسته و ته‌باز تولید خواهند شد. مهم‌ترین کاربردهای مدل‌های کششی در سایزهای مختلف، عبارت است از:

ساخت ربات‌ها

تولید سیستم‌های مکانیکی خودرو و کابین آن

قفل درب‌ها

تجهیزات زراعی

ادوات انتقال بیمار (تخت‌ها و برانکاردها)

تولید ابزار یراق

انواع درب‌های بزرگ

ساخت کاربراتورها.

ضمناً طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ضدعفونی و شستشودهنده نیز از این نوع فنرهای کششی استفاده می‌کنند.

اسپرینگ‌های تسمه‌ای

مدل‌های مختلف فنر تسمه‌ای، در حقیقت از زیرمجموعه‌های مدل‌های پیچشی به‌شمار می‌آیند؛ با این تفاوت که این‌گونه قطعات در پی چند مرتبه پیچیده شدن نوارهای از جنس فولاد، ساخته می‌شوند. به‌خاطر داشته باشید که اکثر تجهیزاتی که به چند مرتبه چرخش احتیاج دارند و یا عملکردشان بر مبنای سیستم بازیابی است، عمدتاً از اسپرینگ‌های تسمه‌ای استفاده می‌کنند.

تایمرهای مکانیکی، لوازم بادی مخصوص بازی کودک، کابل جمع‌کن‌های بزرگ سالن‌های همایش، جمع‌کننده‌های سیم دستگاه‌های جارو برقی و…، بخشی از موارد کاربرد گسترده این نوع اسپرینگ‌ها محسوب می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های ساعت‌سازی نیز برای تولید ساعت‌های خاص خود، از این قطعات مکانیکی بهره می‌برند.

نوآوری در صنعت فنرسازی؛ پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی فنرها

کبیرفنر؛ ترکیب تجربه، دقت و تنوع

محصولات کبیرفنر همواره در زمره اقتصادی‌ترین و باکیفیت‌ترین قطعات صنعتی در کل خاورمیانه جای دارند. این شرکت با تکیه بر سه دهه تجربه کاری ارزشمند، به‌کارگیری مهندسین نخبه و راه‌اندازی سالن‌های تولید پیشرفته و مجهز به ماشین‌آلات مدرن تولید، همواره در صنعت ساخت انواع فنر پیشرو بوده است.

محصولات کبیرفنر از متریال‌های مختلفی نظیر: استیل، مس، فولاد و… ساخته می‌شوند و بسیار متنوع هستند. به‌لطف همین تنوع و کیفیت بالا، این شرکت قادر به تأمین نیازهای مختلف فروشگاه‌های فنرفروشی (به‌صورت خرد و عمده) خواهد بود. توصیه می‌کنیم پیش از ثبت هرگونه سفارش، از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان برجسته شرکت فنرسازی کبیرفنر در رابطه با ویژگی‌های فنی و شرایط خرید گونه‌های مختلف اسپرینگ‌ها، انواع واشر کلینگریت، میل موجگیر، تورشن بار، لول و پابند ریل، واشرهای نسوز و… بهره‌مند شوید.

برقراری ارتباط: ۰۹۱۲۳۴۷۹۳۸۴ – ۰۹۱۲۱۷۵۲۵۴۱.

نشانی دفتر مرکزی: تهران، بزرگراه فتح، کیلومتر ۷، بعد از شماره ۲، ساختمان ۱۱۰، پلاک ۷۱۶.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=10031

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان