نشست تدوین گزارش وضعیت حقوق بشر برگزار شد

نشست تدوین گزارش ملی «یو پی آر» در ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ سازمان مردم‌نهاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت ستاد حقوق بشر، در این نشست نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد به طرح سوالات، موضوعات و درخواست‌های خود در حوزه‌های تخصصی مربوطه پرداختند.

لازم به توضیح است؛ در ساختار شورای حقوق بشر، رویه‌ای دائمی به نام سازوکار بررسی دوره‌ای جهانی موسوم به Universal Periodic Review (یو. پی. آر) وجود دارد که در چارچوب آن وضعیت حقوق بشر تمامی کشورها در دوره‌های مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ساز و کار مزبور به عنوان مهم‌ترین ابزار نظارتی شورای حقوق بشر با هدف نظارت، ارتقا و حمایت از حقوق بشر در تمامی کشورها و مبتنی بر گفتگو و همکاری بوده و بر مبنای اطلاعات قابل اتکا و هدفمند و رفتار برابر با تمام دولت‌ها استوار است.

بررسی وضعیت حقوق بشر کشورها توسط گروه کاری یو. پی. آر که مرکب از ۴۷ عضو شورای حقوق بشر است و ریاست آن به عهده رئیس شورای حقوق بشر می‌باشد، صورت خواهد گرفت. هر کشور موظف است هر ۴ سال یک‌بار، گزارش ملی خود را به شورای حقوق بشر ارائه نماید.

در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران تاکنون طی سه دوره، گزارش‌هایی را در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ ارائه نموده است و در سال جاری میلادی ۲۰۲۴ نیز بار دیگر گزارش خود را ارائه خواهد داد.

سازمان‌های غیردولتی نیز می‌توانند در جلسات گروه کاری یو.پی.آر و نشست‌های شورای حقوق بشر مشارکت داشته باشند و به هنگام تصویب نهایی گزارش کشورها می‌توانند نظرات خود را از طریق بیانیه و یا ایراد نطق مطرح نمایند.

در پایان این جلسه مقرر شد، این نشست‌ها در قالب کارگروه‌های آموزشی و همچنین توانمندسازی سازمان‌های غیردولتی تداوم یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=35042

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان