نخ های رسانایی که می تواند حرکات بدن را ردیابی کند

محققان نوعی نخ رسانا تولید کرده اند که در صورت استفاده در دوخت لباس می تواند حرکات بدن را ردیابی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه باث در انگلستان با استفاده از نخ رسانا در درز های دوخته شده لباس امکان ردیابی دقیق حرکات بدن را فراهم کردند. مهمترین مزیت لباس های دوخته شده با نخ های رسانا ردیابی تمامی حرکات اندام های بدن می باشد که بسیاری از ردیاب های مشهور تناسب اندام نیز امکان چنین قابلیتی را ندارند. به عنوان مثال ساعت و مچ بند های هوشمند نمی‌توانند تمامی حرکات کوچک اندام های بدن را ثبت کنند. این گروه محقق از داده‌های دریافتی توسط این نخ های رسانا در مورد حرکات بدن برای تجزیه و تحلیل استفاده کردند.

اولیویا روستون محقق این پژوهش می گوید: نخ های رسانا می‌توانند در آینده در کلیه فعالیت های مربوط به حرکات کاربر مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده از آنها در فیزیوتراپی، توانبخشی و ورزش کردن نام برد. پیش از این دانشمندان حسگرهایی از پارچه انعطاف پذیر برای تهیه لباس توسعه داده بودند اما اکنون نخ های رسانا اولین اختراعی است که می‌تواند با استفاده از درز های لباس امکان ردیابی را فراهم کند.

در این نخ ها هسته رسانا وجود دارد که در آن از نوعی ماده مقاوم در برابر کشش و فشار استفاده شده است. وجود این نخ ها در درز لباس و استفاده شدن آنها باعث فعال شدن آن در ولتاژ پایین شده و بدین ترتیب هنگام حرکات بدن و اعمال آن در درزها مقاومت آن دچار نوسان خواهد شد. برای اندازه گیری عملکرد این نخ ها در درون درز‌ها یک ریز کنترل گر اضافه شد. سپس از یک رایانه برای ثبت سیگنال ولتاژ استفاده کردند. پروفسور مارک فریزر در مورد این پژوهش می گوید: احتمالا درزهی هوشمند در آینده می‌تواند نقش مهمی را در طراحی مد لباس با قابلیت سنجش حرکت فراهم کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=37963

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان