نخستین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی برگزار می شود

رئیس کارگروه کشوری پاسخ دهی اجتماعی وزارت بهداشت، از ارسال ۲۰۰ تجربه به نخستین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی خبر داد و آن را موجب افزایش اثربخشی در دانشگاه ها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر عبدالرحمن رستمیان، با اشاره به پیشینه و سابقه انتقال تجربیات برتر در حوزه سلامت گفت: از حدود ۲ الی ۳ دهه پیش برخی دانشگاهای پیش رو سعی کردند به سمت دانشگاهای نسل ۳، ۴ و ۵ حرکت کنند.

وی افزود: در این مسیر دانشگاه نسل یک، که هدفش تربیت نیروی تحصیل کرده و کسب مدرک بود، تبدیل به دانشگاهی برای تربیت نیروی مسؤولیت پذیر و نیروی کیفی شد. این دانشگاه ها تلاش کردند تا جامعه محور شوند و بتوانند مشکلات رشته خود را در جامعه ومنطقه تحت پوشش، شناسایی و حل نمایند. از این رو نه تنها خود باید به دانش و مهارت روز رشته خود مسلط باشند بلکه باید برای جامعه تحت پوشش نیز شهروندانی باسواد، سالم و توانمند تربیت کنند.

رستمیان سپس به دانشگاه های نسل دو اشاره کرد و گفت: پژوهش در دانشگاه نسل ۲ پژوهش کمی بود اما پژوهش در نسل های جدید دانشگاهی، کاربردی است به گونه ای که اثر بخشی اجتماعی واقتصادی برای مردم خود ایجاد و تولید محصول می کند. همچنین با نتایج حاصل از پژوهش کاربردی خود سهمی از درامد دانشگاه را موفق تامین می کند.

وی دانشگاه پاسخگو و مسؤولیت پذیر را مسؤول در مقابل شهروندان دانست و افزود: این مراکز درحیطه رشته خود، بهترین اقدامات مورد نیاز را انجام می دهند و حل مشکلات منطقه خود را در اولویت می گذارند. نسل های ۳ و۴ و ۵ دانشگاهی هزینه بر نیستند ثروت زا برای دانشگاه هستند. بر این اساس یکی از سه راهبرد و اهداف اصلی و کلیدی دانشگاهای پیشرو، دانشگاه مسؤولیت پذیر (University social responsibility) یا USR است.

رئیس کارگروه کشوری پاسخ دهی اجتماعی وزارت بهداشت افزود: در دوران معاون آموزشی قبل، کمیته ای برای پیشبرد دانشگاه پاسخگو در وزارت بهداشت تشکیل و اقداماتی در تدوین بسته های پاسخدهی تعریف شد. در دوره جدید و در معاونت آموزشی ۱۰ کارگروه برای بهره وری دانشگاه ها تشکیل شد که یکی از کارگروه ها، کارگروه مسؤولیت پذیری اجتماعی بود که در ادامه کمیته آن در تمامی دانشگاه ها، تشکیل شد که در بعضی دانشگاه ها قوی تر و در بعضی دانشگاه ضعیف تر هستند.

وی از ارسال ۲۰۰ تجربه به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: در این جشنواره که سوم مرداد ۱۴۰۳ برگزار می شود، تجربیات و فعالیت های اجتماعی موفق دانشگاها توسط مسؤولین کلان مناطق ارایه می شود. تاکنون در حدود ۲۰۰ اثر به جشنواره رسیده که این گزارش به صورت سالانه (Annual report) خواهد بود و به امید خدا در سال های بعد نیز فعالیت های خوب همکاران در دانشگاه ها ارائه می شود و در کتاب مستندهای فعالیت های اجتماعی وزارت بهداشت چاپ خواهد شد.

رستمیان یکی از اقدامات خوب وآینده نگر کارگروه مرکزی را ایجاد رزومه اجتماعی در وزارت بهداشت (Social CV) خواند و گفت: این cv برای اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه ها با کمک اعضای مرکزی و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شد.

وی گفت: البته هنوز مشکلاتی در اجرا دارد که در حال رفع آن هستیم در بعضی کشورها برای ورود به دانشگاه داشتن یک رزومه اجتماعی امتیاز برای دانش اموزان محسوب می شود. برای کشورمان نیز افرادی که رزومه اجتماعی خوب داوطلبانه، خیرخواهانه و… در جهت پاسخدهی به نیازهای مردم عزیز دارند چه ثبت شده و چه ثبت نشده، جای قدردانی و تشکر دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=42894

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان