موازی اما متقاطع! / «چند تار مو»؛ پیوند سینما و ادبیات

مجله نماوا، حمید عبدالحسینی

«چند تار مو» بیش از هر چیز سبک و سیاقی ادبی را در یاد می‌آورد و به داستان‌های ریموند کارور نزدیک است و این یکی از مشخصه‌های کار ایرج کریمی فقید است.
کریمی به دلیل فعالیت‌های نوشتاری و مطبوعاتی پرشمارش قبل از ورود به عرصه فیلمسازی، کار پرحجمی را در زمینه ترجمه و اقتباس از آثار ادبی جهان صورت داده بود و همین عامل به هنگام فیلمسازی نیز تاثیری قابل تامل بر نگره‌هایش در عالم سینما داشت.
«چند تار مو» با تمرکز بر شخصیت‌هایی که در گیر و دار رفع یک مشکل قرارگرفته‌اند می‌کوشد تا پیوندی را که به صورت ارگانیک بر پیکره‌ی روابط و مناسبات آدم‌ها حتی در جغرافیایی غیر اینجایی ساخته می‌شود به تصویر درآورد و با تعمیق دوگانه‌ی جست‌وجو و عدم یافتن به واکاوی درونیات و روانشناسی کاراکترها بپردازد.
در «چند تار مو» مسئله اصلی نجات یک فرد از بند و زندان درواقع بهانه‌ای است تا به واسطه‌ی آن مجموعه‌ای از آدم‌های مرتبط و حتی بی‌ارتباط به یکدیگر را که به این سبب با یکدیگر در تعامل قرار می‌گیرند در ساختاری موازی شاهد باشیم و در نهایت میزان تاثیرپذیری هر یک از آنها را که خواسته و ناخواسته بر سرنوشت دیگری تاثیر می‌گذارند به نظاره بنشینیم.
کریمی در دومین فیلمش مسیری را که پیشتر با «از کنار هم می‌گذریم» آغاز کرده بود، امتداد می‌بخشد و با تحکیم مدل داستان‌گویی و نوع دکوپاژ و میزانسن‌ها سلیقه و تشخص بصری و سینمایی خود را برای بیننده مشخص می‌کند و طیف مورد نظر از علاقه‌مندان به چنین آثاری را به عنوان طرفداران این نوع از سینما دعوت می‌کند تا نویددهنده‌ی پیوستن فیلمسازی با دغدغه‌های فراتر از گیشه و درواقع خردورز به جریان نحیف سینمای اندیشه باشد. سینمایی با لحنی خاص و به دور از جریان عام سایر فیلم‌ها. سینمایی متین، پالوده و برآمده از ادبیات که وجه تمایزش تمرکز بر ساحت هنری و اندیشه‌ورزانه یک اثر و برجسته‌سازی آن در بافت یک فیلم محسوب می‌شود؛ مسیری که ایرج کریمی در سال‌های بعد و تا پیش از مرگ در صدد بود علیرغم تمام بی‌مهری‌ها با سخت‌کوشی و ممارست بپیماید و هرجا که سینما چنین مجالی به او نمی‌داد آن را در عرصه‌ی نگارش پی می‌گرفت و انگار تنها یک مانع می‌توانست او را از ادامه‌ی این راه پرفراز و نشیب بازدارد: مرگ.

تماشای این فیلم در نماوا

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=36001

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان