فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد»، «فیلم جستار» و «ترجمه» منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخههای تولید به شرح زیر منتشر شد:
درآمد
بیش از چهار دهه است که در جستوجوی شالودههایی برای شکل دادن به حال و آینده سینمایی که شایسته نام ایران باشد، هستیم. به نظر میرسد تداوم و شکلگیری ژانرهای بومی و جهتدهی تولید به سمت بومیسازی، مهمترین و بنیادیترین چرخشی است که تحولات پیدرپی در سیاستگذاری فرهنگی و هنری کشور به خود دیده است. در این میان «فیلم کوتاه» بوته آزمایشی خواهد بود که باید بار سنگین یکی از دشوارترین تحولات را بر دوش گیرد. کوتاه بودن، ستونهای آن را ضعیف و لرزان نمیکند بلکه بر عکس، به فیلم کوتاه میدان میدهد که با انعطافهای بهجا، از این آزمون سخت، سربلند بیرون آید. در همایشهای گذشته، مشکل مکرری که عموماً پژوهشها را از تکاپو و باروری باز میداشت یکی فقدان پرسش یا پرسشهای پژوهشی و دیگری آشفتگی در روش بود. همایش ششم تلاش میکند ضمن تعامل با پژوهشگران در مراحل مختلف و نیز تعیین میدان محدودتری از موضوعات، به نتایجی مؤثرتر دست یابد.
امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخههای تولید
مطالعات ژانر، در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری نشان داده است که جستوجو برای دستیابی به خلوصِ ژنریک، توهمی بیش نیست. انواع ژانرهای ادبی و هنری که در تاریخ کشور ما سابقه دارند همواره در تکاپوی آمیختگی و حتی دگردیسی بودهاند. از سوی دیگر، چرخه تولید روندی بازخوردی است که نشان میدهد سرمایهگذاری، تولید، مصرف، مناسبات توزیع و … به چرخهای بازخوردی شکل میدهند که اگر هر بخش، دیگر بخشها را تغذیه نکند و یا جایی از این چرخه معیوب باشد، روند تولید و فرآوری مختل خواهد شد.
در فراخوان ششم، دامنه پیشنهادی ما برای پژوهش، به رغم محدود بودن، طیف وسیعی از مقولات را در بر میگیرد؛ از تلاشهای نظری برای بحث در مورد ژانر، آمیختگی و چرخه گرفته تا خوانشِ چرخهای تولید در سینمای قدیم و جدید ایران، یا مطالعه یک چرخه خاص (کمدی، ملودرام، دفاع مقدس و …)، و یا پژوهش تطبیقی در شیوههای مختلفِ تولیدِ چرخهای ژانر مانند تولید کلاسیک و کمپانیمحور (هالیوود، ژاپن)، تولید چرخهای در غیاب کمپانی (الگوی رایج در سینمای غالب کشورهای غرب آسیا و مدیترانه و حتی شرق آسیا؛ مصر در دهه چهل و پنجاه میلادی؛ ترکیه از دهه پنجاه تا نود میلادی و حتی یونان، هندوستان و ایتالیا در فاصلهی سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۵)، تولید در نبود اقتصاد بازار (رومانی یا یوگوسلاوی در دوران سوسیالیزم) و نمونههای آمیخته (چین در سالهای اخیر).
برای رسیدن به مؤلفههای پایدارِ بومیسازی فرصت بیشتری مورد نیاز است و ما آمادهایم که این میدان را هم چنان باز نگاه داریم. آگاهیم که محکم کردن شالودههای پژوهش و پرسشگری خود یکی از ارکان باروری و تولیدِ بومی به حساب میآید و از همین رو امید داریم که نسلهای نوجو و نوآور ما چنان پیش بروند که حتی انتظارات ما را نیز پس پشت بگذارند و در میدانِ عمل و جویندگی، سپهری بلند را به ما نوید دهند که هم بومی باشد و هم جهانی.
ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد»، «فیلم-جستار» و «ترجمه» پذیرش آثار خواهد داشت.
گاهشمار ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرحنامه فیلم-جستار؛ یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳
اعلام چکیده مقالاتِ پذیرش شده؛ یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳
آخرین مهلت ارسال آثار کامل؛ یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
اعلام مقالات پذیرش شده برای ارایه؛ یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳
زمان برگزاری همایش؛ یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳
بخش فیلم جستار
فیلم جستار (Video Essay) یکی از گونههای پژوهشهای بصری است که محقق دستاوردهای تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارایه میدهد. فیلم جستار حاصل نوعی نگاه اول شخص، متفکر، واکاو، خوداندیش و جوینده است. پژوهشگر در این قالب، مجاز است که از همه رسانههای بصری برای به بار نشستن موضوع مورد بحث خود سود جسته و انگاره خود را تبیین کند. امسال همایش مطالعات فیلم کوتاه پذیرفته است که علاوه بر منابع مکتوب، از این شکل پژوهشی نیز بهره جوید تا فیلمسازان با ابزار شناخته خود، پژوهشهایی را به منصه ظهور برسانند. مراحل دریافت طرحنامه فیلم جستار در همایش ششم به شرح زیر خواهد بود.
۱. ارایه «چکیده»، شامل عنوان، پرسش یا مساله اصلی، ریوس مطالب، نظم محتمل، منابعِ در دسترس.
۲. در صورت انتخابِ چکیده، ارایه نهاییِ کار، با نمایش فیلم جستار در برابر هیات داوران و مدعوین و بحث در محدوده مسایل و پرسشهایی که طرح میشود، به امتیاز نهایی خود دست پیدا میکند.
تبصره ۱: لازم است متن مکتوبِ نسخه نهایی نیز در قالب نوعی روایت تصویری به هیات داوران ارایه شود. این امکان وجود دارد که قالب نوشتاری همانند قالب جستار باشد.
تبصره ۲: زمان فیلم جستار حداکثر ۳۰ دقیقه باشد.