سلام بر محرم/ دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان سیاه‌پوش شد

همدان- با فرارسیدن ماه محرم دیار دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان سیاه‌پوش شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها* محمدرضا بهرامی‌صفت: گذرم تا به در خانه‌ات افتاد حسین خانه آباد شدم خانه‌ات آباد حسین، بوی ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان می‌آید و ندای حی علی العزاء حی علی البکاء فی ماتم الحسین در شهر شنیده می‌شود.

برای ما که از کودکی در عزای خون خدا بزرگ شده‌ایم و در هیئت‌های مذهبی در آغوش مادرمان مشق عاشقی کرده‌ایم این ماه رنگ و بوی دیگری دارد، چند روز جلوتر به نیت مادرمان لباس‌های مشکی‌مان را متبرک به دستان حضرت مادر می‌کنیم و پرچم سیاه را بر سر خانه‌هایمان نصب کنیم.

دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان رخت سیاه به تن کرده و تمام کوچه‌ها و پس کوچه‌های شهر سراسر عطر کربلا به خود گرفته و از هر مسجد و هیئتی ندای یا حسین شنیده می‌شود.

محتشم کاشانی چه زیبا سروده است ” این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست*این چه شمعی است که جان‌ها همه پروانه اوست” عشق به حسین در هر مکتب و مسلکی که بوی از آزادگی برده باشد وجود دارد.

همدان به عنوان یکی از شهرهای مذهبی ایران رسم و رسوم‌های ویژه در ایام محرم دارد که یکی از رسم در هیئت عباسی جولان همدان، سقایی است.

آئین سقایی همدان از جمله آئین‌های مختص همدان است.

در دهه اول محرم در تمام مساجد و حسینیه‌ها در همدان مراسم عزاداری برپا شده و بعد از پایان عزاداری هر شب دسته‌های کوچک سینه‌زنی و زنجیرزنی در محلات همدان از مسجد برپا شده و در محلات تا مسجد دیگر یک محله دیگر که میهمان آن می‌شوند در کوچه و پس‌کوچه‌های شهر عزاداری می‌کنند.

سلام بر محرم/ دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان سیاه‌پوش شد

آئین‌های عزاداری همدان در کشور بی‌نظیر است

جواد الیاسی یکی از هیئتی‌های شهر همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تمام روزی ما در ماه محرم می‌رسد و در تمام ایام سال در انتظار عزای سید و سالار شهیدان هستیم و خدا را شکر می‌کنیم یک سال دیگر به ما عمری عنایت کرد تا دوباره رخت سیاه و ماتم را به تن کنیم.

وی افزود: از چند روز مانده به آغاز محرم تمام مسجد و هیئت را سیاه‌پوش می‌کنیم که آئین سیاه‌پوشی نیز یکی از رسوم پیر غلامان امام حسین است.

این خادم امام حسین با اشاره به آئین‌های عزاداری همدان بیان کرد: در هر ۳ دهه ماه محرم مراسم‌های ویژه‌ای در مساجد و هیئت‌های همدان برگزار می‌شود.

الیاسی خاطرنشان کرد: دهه اول مانند تمام کشور در همدان بسیار پر شور برگزار شده و هر شب دسته‌های عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی در تمام شهر عطرافشانی نام سیدالشهدا را می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراسم سوم امام حسین در همدان در کشور بی‌نظیر است، بیان کرد: یکی آئین‌های مختص همدان که بسیار پر شور برگزار می‌شود مراسم سوم شهادت امام حسین است‌.

این خادم الحسین عنوان کرد: هیئت‌ها در دسته‌های عزاداری خود از وسایلی چون علم، کجاوه، چهل‌چراغ، پرچم، خیمه‌گاه، بیرق و گهواره علی‌اصغر (ع) و حتی شتر و اسب به‌عنوان نماد عزا و سوگواری و تعزیه اسیران و دو طفلان مسلم استفاده می‌کنند.

سلام بر محرم/ دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان سیاه‌پوش شد

ملت ما ملت امام حسین (ع) است

حاج عبدالله شریفی یکی از پیر غلامان امام حسین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: افتخارم این است که موی خود در مراسم و روضه امام حسین (ع) سفید کرده‌ام و هر چه دارم و اگر ذره‌ای آبرو دارم از برکت محرم است.

وی افزود: تنها آرزویم این است که مرگم هم در مجلس عزای امام حسین (ع) باشد.

این پیر غلام امام حسین (ع) با بیان اینکه گذشت سال‌ها و سالیان مجلس عزای سیدالشهدا را کم رنگ نکرده است، گفت: با وجود اینکه فرهنگ غربی نسبت به دهه‌های گذشته و نسل ما بیشتر در کشور رواج پیدا کرده و دشمن تهاجم فرهنگی انجام داده اما می‌بینیم با آغاز محرم هر کس با نوع پوشش و تفکری در مجلس عزای امام حسین (ع) حاضر می‌شود.

شریفی عنوان کرد: ملت ما همانطور که حاج قاسم گفتند ملت امام حسین (ع) است و نسل جدید هم پای این مکتب ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم همدان از مال و جانشان در این راه می‌گذرند، گفت: ما در هیئت‌مان دهه اول هر شب غذا می‌دهیم که هزینه صفر تا صد آن را مردم پرداخت می‌کنند.

پیر غلام امام حسین (ع) عنوان کرد: مادرانی که طلا و پس‌انداز خود را در راه امام حسین (ع) می‌دهند که تنها داشته و دارایی‌شان است.

گفتنی است؛ در ماه محرم مردم همدان آئین‌های عزاداری مختص خود را برگزار می‌کنند تا ارادت خود را به سید و سالار شهیدان دشت کربلا نشان دهند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=40742

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان