ساخت پارچه هوشمندی که قابلیت گرمایشی و سرمایشی دارد

پارچه هوشمند ساخته شده می تواند بنا به نیاز کاربر حالت گرمایشی یا سرمایشی داشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مهندسان نساجی نوعی پارچه هوشمند ابداع کردند که کاربر در صورت استفاده از آن می تواند به دلخواه گرم یا سرد شود. این پارچه از نخ بسیار نازک نانو ساخته شده است. مواد اصلی این پارچه از نوع تغییر فاز دهنده است. به همین دلیل می تواند در دماهای مختلف و بنابر نیاز مسی که آنرا پوسیده، تولید گرما یا سرما کند.

تغییر فاز گفته شده مربوط به هسته اصلی الیاف است که در صورت نیاز از مایع به جامد تبدیل می شود. در این حالت انرژی گرمایی ذخیره شده و سپس آزاد میشود. پوشش های الکتروترمال و فتوترمال در این پارچه بکار رفته است تا بتواند اثرات گرما و یا سرما را بیشتر کند. بدین ترتیب این پارچه هوشمند می تواند به گونه توسعه یابد که در صورت نیاز کاربر را خنک و یا طی تغییراتی او را گرم کند.

این پارچه هوشمند می‌تواند در موارد مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال آتش نشان ها در محیط های کرم کار می کنند. یا افرادی که مدام در پیست های اسکی حضور دارند. همچنین از این پارچه ها می توان در تولید لباس های ورزشی نیز استفاده کرد. به گونه ای که در حین ورزش و یا بعد از آن می توان از تغییرات این پارچه برای خنک کردن و یا گرم کردن کمک گرفت.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=37624

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان