ساخت نوعی پلاستیک که با تابش نور نرم و یا سفت می‌شود

به نقل از تکنا:

محققان نوع جدیدی از پلاستیک را توسعه داده اند که می تواند در شرایط متفاوت نرم و منعطف و یا سفت و سخت باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه تگزاس نوعی پلاستیک جدید توسعه دادند که در ساخت آن از موجودات زنده مانند درختان و صدف ها الهام گرفته شده است. این ماده می تواند در برخی مواقع نرم و انعطاف پذیر باشد و در شرایطی دیگر سفت و سخت شود. این ماده جدید در مواجهه با نور دچار تغییرات مولکولی میشود.

ماده جدید ساخته شده نسبت به پلاستیک طبیعی حدود ده برابر بادوام تر است و می تواند در ساخت دستگاههای الکترونیکی انعطاف پذیر و ربات ها مورد استفاده قرار بگیرد. ذکریا پیج از محققان این پژوهش در مورد این ماده می گوید: این ماده نخستین در نوع خود است که می تواند با استفاده از نور باوری شده و یا خواص فیزیکی دیگری را بطور بالقوه ایجاد کند که می تواند موجب دگرگونی

در ساخت وسایل الکترونیکی پوشیدنی و رباتیک نرم شود. دانشمندان از مدت ها پیش تاکنون تلاش داشتند تا موادی با خاصیت ساختارهای زنده مانند پوست و ماهیچه بسازند.

در ساختار موجودات زنده دو ویژگی قدرت و انعطاف پذیری به راحتی با یکدیگر ترکیب می شوند. اما متاسفانه ترکیب این دو در آزمایشگاه برای مواد مصنوعی معمولا با شکست همراه است. پیج در توضیح آن می گوید: مواد در صورت داشتن خواص فیزیکی مکانیکی متفاوت، در هنگام گرد هم آمدن، از یکدیگر جدا میشوند.

البته پروفسور پیج بهمراه دیگر محققان موفق به ساخت ماده ای شبیه پلاستیک شدند که در آن از نور برای تنظیم میزان سفتی یا ارتجاعی بودن استفاده می شود. در ساخت آن نیز از مولکول مونومر که با اتصال به دیگر مولکولها تشکیل پلیمر می دهد، استفاده شد. همچنین با آزمایش چند کاتالیزور بالاخره کاتالیزور موردنظر پیدا شد که با اضافه کردن به مولکول مونومر و نور مرئی، تشکیل پلیمر نیمه بلوری همانند آنچه که درلاستیک های مصنوعی وجود دارد، ایجاد کنند.

در این ماده با برخورد نور به بعضی قسمت ها ماده ای سخت تشکیل شد، و در بخش های بدون نور نیز این ماده دارای ویژگی انعطاف پذیر بود. طبق گفته این محققان ماده ساخته شده براحتی می تواند در ایمن سازی قطعات الکترونیکی و دستگاههای پزشکی یا پوشیدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=37534

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان