ساخت سلول های خورشیدی بسیار نازک با قابلیت تبدیل سطوح به منبع انرژی

به نقل از تکنا:

محققان نوعی سلول خورشیدی بسیار نازک و انعطاف پذیر ساخته اند که می تواند روی تمامی سطوح قرار بگیرد و آنها را به یک منبع انرژی تبدیل کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان ام‌آی‌تی سلول خورشیدی بادوام و سبک به شکل پارچه ابداع کرده اند که وزن آن تنها یک صدم سلول های خورشیدی کنونی است. از نظر دوام و انعطاف پذیری نیز بسیار بیشتر از سلول‌های کنونی بوده و همانند یک پارچه محکم و سبک است. اندازه آن بسیار نازکتر از موی انسان است و می تواند به آسانی روی هر سطح قرار بگیرد.

فناوری جدید در ساخت سلول خورشیدی میتواند در آینده در شرایط اضطراری و یا مناطق دور افتاده مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل انعطاف پذیری بالا و شباهت آن به بافت پارچه در برخی شرایط استثنایی می تواند انتخاب خوبی محسوب شود.

این سلول‌های خورشیدی پارچه ای بسیار سبک هستند و وزن آنها حدود یک صدم پنل های خورشیدی کنونی است. از طرفی میزان انرژی که از آنها تولید می شود نیز بسیار بیشتر از پنل‌های معمولی است. به راحتی امکان نصب این سلول ها روی مواردی مانند بادبانهای قایق یا بال های هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد. این سلول ها نسبت به نمونه های فعلی راندمان انرژی بالاتری نیز دارند.

در حال حاضر سلول های خورشیدی سیلیکونی به دلیل شکنندگی بالا در داخل یک محفظه شیشه قرار گرفته و اطراف آن نیز یک قاب آلومینیومی سنگین و ضخیم قرار می گیرد. بدین ترتیب به دلیل این نوع بسته بندی امکان استفاده و استقرار آن در همه شرایط وجود ندارد.

محققان MIT از نانو مواد برای ساخت این سلول های خورشیدی استفاده کردند که با استفاده از جوهر الکترونیکی میتوان آنها را چاپ کرد. این محققان امیدوارند در آینده بتوانند تولید انرژی را بسیار ارزان و در دسترس قرار دهند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=37362

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان