رکود در بازار لوازم التحریر زنجان همزمان با بازگشایی مدارس

زنجان- کاهش ۴۰ درصدی خرید لوازم التحریر در زنجان در حالی این بازار را دچار رکود کرده که فروشندگان چشم به فصل بازگشایی مدارس داشتند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: دانش‌آموزان بعد از تعطیلات تابستان باید بهار علم و دانش را در مهرماه جشن بگیرند و برخی از آن‌ها به شوق نشستن پشت میز و نیمکت‌ها، کسب علم و آگاهی، یک سال بزرگ‌تر شدن، دیدار دوستان و… از بازگشایی مدارس خوشحال هستند و برخی دیگر از پایان تعطیلات و زود بیدار شدن از خواب دل و دماغ چندانی برای آغاز سال تحصیلی ندارند.

رکود در بازار لوازم التحریر زنجان همزمان با بازگشایی مدارس

اواخر شهریورماه هم هر ساله بازار خرید لوازم‌التحریر و روپوش مدارس داغ است اما امسال گرانی شدید اجناس روی دست خانواده‌ها داغ گذاشته است.

وارد یک فروشگاه لوازم‌التحریر که می‌شوی رنگ و طرح اجناس، بچه و بزرگ را به خود جذب می‌کند ولی نگاه به قیمت‌ها مثل قطب‌های همنام یک آهنربا، اجازه ادامه‌دار بودن جاذبه را نمی‌دهد و آدمی را به عقب می‌راند.

مغازه‌های لوازم‌التحریر فروشی با اجناس پر زرق و برق خود کودکان و نوجوان را به دنیای کارتون‌ها می‌برند و بعد از گشت و گذار در دنیا دیزنی‌لند، با باب اسفنجی همراه می‌شوند

مغازه‌های لوازم‌التحریر فروشی با اجناس پر زرق و برق خود کودکان و نوجوان را به دنیای کارتون‌ها می‌برند و بعد از گشت و گذار در دنیا دیزنی‌لند، با باب اسفنجی همراه می‌شوند و به ماجراجویی با دختر کفشدوزکی می‌پردازند.

در سال‌های اخیر که دغدغه کالا و فرهنگ ایرانی اسلامی پررنگ شد، گوشه‌ای از فروشگاه‌ها نیز به کالاهایی با طرح‌هایی از نقوش ایرانی و اسطوره‌های ملی مزین شد و در این بین همچنان رزق و برق لوازم‌التحریر خارجی در بین بچه‌ها پرطرفدارتر است.

یک خانواده زنجانی که برای خرید لوازم‌التحریر با دو فرزند خود راهی بازار شدند از گرانی کالاها شکایت می‌کنند و خواستار افزایش نظارت برای رفاه حال خانواده‌ها هستند.

پدر این خانواده می‌گوید: با بازگشایی مدارس به جای اینکه برای بزرگ شدن فرزندان و افزایش دانش آن‌ها خوشحال باشیم، نگران تأمین هزینه‌ها تحصیلی آن‌ها هستیم.

رضا احمدی با اشاره به اینکه هزینه تحصیل فقط مربوط به خرید لوازم‌التحریر نیست، می‌افزاید: علاوه بر این‌ها باید روپوش تهیه کنیم، مبلغی را بابت سرویس بپردازیم، از کتاب‌های کمک‌درسی استفاده کنیم.

یک پدر دیگر که در حال بررسی قیمت لوازم التحریر است، عنوان می‌کند: قیمت یک دفتر طرح‌دار ۱۲۰ هزار تومان و یک تراش رومیزی بیش از ۳۰۰ هزار تومان و بقیه موارد هم به همین ترتیب است.

این پدر ادامه می‌دهد: دخترم کلاس سوم ابتدایی است و من ترجیح می‌دهم از لوازم التحریر ارزان قیمت و ساده استفاده کند اما او وقتی وسایل هم‌کلاسی‌هایش را می‌بیند، می‌خواهد که مثل همان وسیله‌ها را برایش بخریم که با این قیمت‌ها در توانمان نیست.

رکود در بازار لوازم التحریر زنجان همزمان با بازگشایی مدارس

از یک پسر نوجوان در فروشگاه سوال می‌کنم که دوست دارد از لوازم التحریر خارجی استفاده کند یا ایرانی که پاسخ می‌دهد: برای من ایرانی یا خارجی و شکل و طرح مهم نیست.

وی می‌افزاید: من در مقطع متوسطه تحصیل می‌کنم و تمایل به طرح‌های ساده دارم اما کیفیت برایم مهم است و دوست دارم لوازم التحریر و کیفی که استفاده می‌کنم، باکیفیت باشد.

خرید لوازم التحریر ۳۰ تا ۴۰ درصد در زنجان کاهش دارد

کاهش فروش لوازم‌التحریر در زنجان مسئول اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر زنجان از کاهش فروش لوازم‌التحریر در زنجان نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

رضا مکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شهریور و مهرماه فصل داغ خرید لوازم‌التحریر است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار لوازم‌التحریر خوب است اما به نسبت سال‌های گذشته فروش اقلام کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این کاهش فروش ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال‌های قبل بوده است، متذکر شد: این موضوع دلایل مختلفی دارد که دلیل عمده و مهم آن گرانی اجناس و پایین آمدن قدرت خرید مردم است.

۵ میلیون میانگین هزینه لوازم التحریر یک دانش آموز زنجانی

وی سیاست‌های انقباضی دولت را از دیگر دلایل این کاهش دانست و توضیح داد: نتیجه این سیاست‌ها حاکمیت رکود در اغلب بازارهاست.

مکی با توضیح اینکه زمانی لوازم‌التحریر جز سبد هزینه‌های خانوار محسوب نمی‌شد، افزود: در حال حاضر این مسئله تغییر پیدا کرده و خانواده‌ها به این موضوع توجه ویژه دارند ۵ میلیون میانگین هزینه لوازم التحریر یک دانش آموز زنجانی است.

شاهد تولیدات خوب و متنوع در زمینه نوشت افزار داخلی زمین هستیم و محصولات داخلی دارای کیفیت خوب و مناسبی هستند

مسئول اتحادیه کتاب و نوشت افزار استان زنجان در ادامه یکی از دلایل مهم رکورد در بازار نوشت افزار را سیاست‌های اقتصادی کشور در طی ۱۰ ماهه گذشته عنوان کرد و گفت: برخی دلایل هم باعث تشدید رکورد در بازار نوشت افزار شده است و گرانی اجناس باعث شده فروشندگان نیز نتوانند آنچنان که باید در زمینه فروش موفق عمل کنند.

ملکی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شاهد تولیدات خوب و متنوع در زمینه نوشت افزار داخلی زمینه، افزود: محصولات داخلی دارای کیفیت خوب و مناسبی هستند و ایران توانسته در به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشد.

مسئول اتحادیه کتاب و نوشت افزار استان زنجان با اشاره به اینکه برخی از لوازم‌التحریر نه در کشورمان تولید می‌شود و نه مشابه داخلی داشته و نه تولید آن توجیه اقتصادی دارد، یادآور شد: در تولید برخی از لوازم‌التحریر مانند دفاتر مدارس کشورمان قوی حرکت کرده و خودکفا شده است.

مکی با اشاره با اینکه کیفیت دفاتر ایرانی خوب است تا جایی که به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز صادر می‌شود، توضیح داد: در قسمت مداد کمبود داریم همچنین لوازم‌التحریر فانتزی نیز عملاً در کشورمان تولید نمی‌شود.

رکود در بازار لوازم التحریر زنجان همزمان با بازگشایی مدارس

بازرسی به مناسبت ایام بازگشایی مدارس در استان زنجان تشدید شده است

معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بازرسی به مناسبت ایام بازگشایی مدارس در استان زنجان تشدید شده است.

حسین منصوری افزود: این طرح نظارتی با محوریت جلوگیری از گرانفروشی و مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی در واحدهای کیف و کفش، پوشاک و لوازم التحریر در سطح استان از ۱۰ شهریور لغایت ۱۰ مهر ماه اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در قالب اکیپ‌هایی متشکل از ۴ گروه بازرسی اداره کل صمت، ۷ گروه بازرسی اتاق اصناف و یک اکیپ از تعزیرات حکومتی اجرایی می‌شود.

منصوری با اشاره به مبادی دریافت گزارشات مردمی افزود: همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی مراتب را به صورت تلفنی به شماره ۱۲۴، یا سامانه اینترنتی ۱۲۴.ir و یا از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۰۰۱۲۴ گزارش دهند.

معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: گزارشات رسیده به محض دریافت رسیدگی شده و به طور میانگین حداکثر ۲ الی ۳ روزه نتیجه رسیدگی به شاکی اعلام می‌شود.

شاید در گذشته لوازم التحریر متنوع در بازار وجود نداشت ولی آنچه که بود عمدتاً متناسب با بودجه خانواده‌ها می‌توانست بخش مهمی از نیاز دانش آموزان را به لوازم‌التحریر برطرف کند ولی با متنوع شدن کیف و کفش و سایر اقلام مورد نیاز برای دانش آموزان نیاز قیمت‌های گران با انتخاب‌های سخت را فرا روی خانواده‌ها قرار داده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=51455

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان