روش جدید محققان می‌تواند ۹ سال زودتر زوال عقل را پیش بینی کند

محققان روش جدیدی را برای پیش‌بینی زوال عقل به کار گرفتند که می‌تواند زودتر از دیگر روش‌های کنونی این بیماری را با دقت حدود ۸۰ درصد پیش‌بینی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، روش جدید محققان با دقت بسیار زیاد می‌تواند ۹ سال زودتر از بروز علائم به پیش بینی بیماری زوال عقلی بپردازد. آزمایش جدید نسبت به دو روش رایج از جمله اندازه‌گیری کوچک شدن مغز و تست‌های حافظه از دقت بیشتری برخوردار است.

محققان کویین مری در دانشگاه لندن برای پیش بینی زوال عقل پیش از بروز علائم آزمایشی را طراحی کردند. در این آزمایش ضمن تجزیه و تحلیل اسکن‌های fMRI که به شبکه حالت پیش فرض مغز تعلق دارند زوال عقل را با دقت حدود ۸۰ درصد تشخیص داد. البته محققان می‌گویند این اسکن مغزی ساده در کنار آزمایش‌های خونی می‌تواند نتایج دقیق‌تری ارائه کند. مناطق پیش فرض مغز DMN دارای یک شبکه است که در آن بخش‌هایی از مغز را برای انجام عملکردهای شناختی از نوع خاص به یکدیگر متصل می‌کند. در زمان بیماری آلزایمر این بخش اولین شبکه عصبی است که تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرد.

در حال حاضر ۸ میلیون آمریکایی به بیماری آلزایمر و زوال عقل دچار بوده و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده ممکن است این رقم تا سال ۲۰۶۰ به حدود ۱۴ میلیون نفر برسد. از این رو توسعه روش‌های تشخیصی زود هنگام این بیماری می‌تواند به افراد بسیاری در این زمینه کمک کند.

تاکنون آزمایش واحدی برای تشخیص زوال عقل توسعه داده نشده است. با این حال محققان دانشگاه لندن می‌گویند سیستم ابداع شده توسط آنها می‌تواند نسبت به روش‌های رایج کنونی بسیار قابل اعتمادتر باشد. از طریق اسکن‌های fMRI روی ۱۱۰۰ داوطلب انجام شد که در آن ارتباط بین ۱۰ ناحیه از مغز مربوط به شبکه حالت پیش فرض مورد بررسی قرار گرفت.

در بین این داوطلبان حدود ۸۱ نفر به بیماری زوال عقل دچار بودند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی توانست تغییرات مربوط به بخش DMN را شناسایی و سپس افراد را در دسته‌بندی‌های در معرض خطر و سالم قرار دهد. مدل به دست آمده اکنون می‌تواند افراد در معرض خطر را تا ۹ سال زودتر با دقت ۸۰ درصدی شناسایی کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=38970

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان