دانشمندان قطره انسولین را به جای داروهای تزریقی پیشنهاد کرده‌اند

دانشمندان به دنبال ساخت یک داروی غیر تهاجمی انسولین هستند که جایگزین نسخه تزریقی آن خواهد شد. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا با استفاده از یک روش جدید موفق به ساخت قطره انسولین شده‌اند که می‌تواند به جای داروی تزریقی در بیماران دیابتی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، از مشخصه‌های اصلی بیماری دیابت عدم توانایی بدن برای  تنظیم گلوکز خون است. از این رو بیماران باید در صورت ابتلا به دیابت نوع ۱ و یا بسیاری از مبتلایان به دیابت نوع ۲ انسولین تزریق کنند. در حال حاضر دریافت انسولین تنها از طریق تزریق بوده و می‌تواند برای بسیاری از مصرف کنندگان اذیت کننده باشد. از طرفی مصرف انسولین به صورت تزریقی با زباله‌های خطرناک همراه است.

دانشمندان از مدت‌ها پیش تاکنون به دنبال توسعه روش‌های بی‌خطر به جای روش تزریق هستند. تاکنون مواردی از قبیل ایمپلنت‌های قابل کنترل و یا چسب‌های فرا صوت برای انتقال دارو به بدن توسعه یافته‌اند. کوچک بودن مولکول انسولین و عدم زنده ماندن آن در محیط معده و روده باعث شد تا روش‌های توسعه یافته هیچ کدام نتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

اکنون پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا با کمک روش جدید انسولین خوراکی را تولید کردند. این دارو به جای بلعیدن در زیر زبان ریخته می‌شود. تجویز زیر زبانی برای داروهایی که امکان تحمل محیط معده را ندارند مناسب است. بافت زیر زبان شامل مویرگ‌هایی است که  باعث پخش دارو با سرعت بالا در بدن شوند.

دانشمندان با استفاده از یک پیتید نفوذگر سلولی توانستند باعث افزایش تخلل سلول‌ها شده و مولکول انسولین را به سادگی از بین سلول‌ها رد کنند. این پیتید نفوذگر به عنوان راهنمای سلول‌های انسولین راه را برای سلول‌ها باز کرده و باعث ورود این دارو با سرعت بالا در جریان خون خواهد شد. بنابراین انسولین به راحتی می‌تواند از میان سلول‌ها عبور کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=38972

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان