برای داشتن پوست سالم چه غذاهایی بخوریم؟

به نقل از مجله اینترنتی شبره :

پوست شما بازتابی است از آنچه که می خورید. احتمالا بارها این جمله و جملات مشابه را شنیده اید. همان طور که می دانید تغذیه برای سلامتی بدن بسیار مهم است و بر عملکرد اعضای داخلی بدن تاثیرگذار است اما علاوه بر اعضای داخلی و وزنتان، تغذیه شما تا حد زیادی روی زیبایی پوست و مویتان اثر می گذارد. طبق مطالعات انجام شده بارها اثبات شده است که آنچه می خورید به  شدت بر زیبایی و سلامت پوست شما اثر می گذارد امروزه تحقیق نشان می‌دهد که انتخاب غذاهای مناسب می تواند با افزایش تولید کلاژن پوست و تعادل هورمونی منجر به شادابی و سلامتی پوست شود.

مواد غذایی مفید و مناسب برای پوست

ماهی چرب

ماهی های چرب از جمله ماهی سالمون، شاه ماهی به علت این که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند برای حفظ سلامت، رطوبت و انعطاف پذیری پوست بسیار عالی هستند. ماهی چرب همچنین منبع ویتامین E است که یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها برای پوست می باشد که می تواند از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند.
مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

تخم مرغ

بدن برای تولید کلاژن به پروتئین نیاز دارد و تخم مرغ سرشار از پروتئین است. همچنین زرده تخم مرغ بدلیل اینکه سرشار بیوتین و سلنیوم است، رنگ پوستتان را بهبود می بخشد. تخم مرغ دارای ویتامین A است که این ویتامین، سلول های آسیب دیده پوست صورت را اصلاح می کند.

 آووکادو

آووکادو دربردارنده مقادیر زیادی ویتامین A، D و E و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند که برای داشتن پوستی سالم بسیار تاثیرگذار است.

شواهد اولیه همچنین نشان می دهد که آووکادو حاوی ترکیباتی است که می تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند. آسیب UV به پوست شما می تواند باعث ایجاد چین و چروک و علائم دیگر پیری شود .

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

میوه ها به خصوص مرکبات و بلوبری

قطعا همه افراد می دانند که مصرف میوه ها چه فوایدی برای بدن دارد. به طور کلی مرکبات و بلوبری ها به دلیل دارا بودن خاصیت های آنتی اکسیدانی بسیار بالا و همچنین ویتامین های مورد نیاز برای تقویت پوست می تواند در شاداب و جوان نگه داشتن پوست تاثیر به سزایی داشته باشد.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

گردو

گردو منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که بدن توانایی تولید آن را ندارد. این اسیدهای چرب در حفظ رطوبت بدن و نیز برخورداری از پوستی سالم و شاداب موثر هستند. همچنین پروتئین‌های موجود در گردو به رشد فولیکول‌های مو کمک کرده و باعث خواهد شد به مراتب مویی قوی و پرپشت‌تر داشته باشید.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

فلفل قرمز 

فلفل قرمز حاوی میزان فراوانی از ویتامین C است، حتی بسیار بیشتر از پرتقال! ویتامین سی یکی از فاکتورهای مهم در روند ساخت کلاژن بوده و همچنین به عنوان آنتی اکسیدان نیز از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است. علاوه بر این فلفل قرمز حاوی بتاکاروتن است که نیاز بدن به ویتامین A را تامین می کند.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که برای سلامت پوست بسیار مفید هستند. این ماده غذایی سرشار از روی، ویتامین A ، ویتامین C و بتاکاروتن است.

جو دو سر

جو دو سر یک خوراکی بی نظیر برای سلامت پوست و مو است که به هیچ عنوان نباید در مصرف آن صرفه جویی کنید. جو دو سر حاوی روی، منیزیم، بیوتین و پتاسیم است که تاثیرات فوق العاده ای بر جوانسازی و شادابی پوست دارند.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی علاوه بر این که منبع عالی ویتامین ث به شمار می آید، منبع غنی از لیکوپن است. لیکوپن ، ترکیبی که رنگ غنی به گوجه فرنگی می دهد، آنتی اکسیدان قوی است که از پوست در برابر رادیکال های آزاد اشعه فرابنفش خورشید محافظت می کند. میوه ها و سبزیجات غنی از کاراتنوئید درخشندگی مناسبی به پوست می دهد.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

شکلات تلخ

همان طور که می دانید شکلات تلخ خواص زیادی برای پوست دارد. طبق مطالعات انجام شده افرادی که به صورت مداوم از شکلات تلخ در رژیم غذایی خود استفاده می کنند کمتر با مشکل خشکی و زبر شدن پوست مواجه می شوند. یک مطالعه دیگر نشان داد که خوردن ۲۰ گرم شکلات تیره با آنتی اکسیدان بالا در روز می تواند از پوست شما در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

 

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ب ۳ و یک ماده به نام کاتچین است که به سلول های پوستی کمک می کند که سالم بمانند. یک مطالعه ۱۲ هفته ای در ۶۰ زن نشان داد که نوشیدن چای سبز روزانه می تواند قرمزی حاصل از قرار گرفتن در معرض آفتاب را تا ۲۵٪ کاهش دهد. چای سبز همچنین رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

سبزیجات

سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان کمک می کنند .
بسیاری از سبزیجات همچنین از نظر کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن بسیار سرشار هستند. سبزیجات می توانند پوست را در برابر اشعه آفتاب و رادیکال های آزاد محافظت کنند ، که هر دوی آن ها می توانند منجر به پیری و چروک پوست شوند.
برخی از بهترین منابع بتاکاروتن اسفناج، هویج ، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین است.
بسیاری از سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین C هستند ، که برای تولید کلاژن مهم است و اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارد.

بیشتر بخوانید:

مواد غذایی کلاژن ساز برای جوانسازی پوست

این کارهای ساده باعث پیری زودرس پوست می شوند!

معرفی ماسک های خانگی برای درمان افتادگی پوست

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=34251

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان