به نقل از مجله اینترنتی شبره :
توقف در مسجد به قصد عبادت را اعتکاف گویند.
اعمال روز سیزدهم رجب
روز سیزدهم ماه رجب مصادف با ولادت امیرالمؤمنین حضرت على(ع) است؛ و اوّلین روز از ایّام البیض است. روزه گرفتن در روز سیزده رجب، و دو روز بعد، ثواب فراوانى دارد. و هر کس که بخواهد عمل “امّ داوود” را به جای آورد، باید این روز را روزه بگیرد.
اعمال روز چهاردهم رجب:
روزه گرفتن در روز چهاردهم رجب روز پاداش فراوانى دارد. در روایتى از رسول خدا (ص) مى خوانیم: “هرکس که روز چهاردهم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند پاداشى به وى عنایت کند که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر قلبى خطور کرده باشد!…”.
این شب، شب ارزشمندى است که چند عمل در آن وارد شده است:
اوّل: غسل.
دوم: احیاى آن شب به عبادت که فضیلت بسیار دارد.
سوم: زیارت امام حسین (ع) که زیارت آن حضرت در شب و روز نیمه رجب مورد تأکید قرار گرفته است.
چهارم: شش رکعت نماز بگذارد (هر دو رکعت با یک سلام) و در هر رکعتى “حمد” و “یس” و “ملک” و “توحید” را بخواند .
پنجم: بجا آوردن سى رکعت نماز، که در هر رکعت یک مرتبه “حمد” و ده مرتبه سوره “توحید” را بخواند، در روایتى از رسول خدا (ص) پاداش فراوانى براى این نماز ذکر شده است.
ششم: دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار “حمد” و یک بار “سوره” را مى خوانى و پس از پایان نمازها هر یک از سوره هاى “حمد”، “فلق”، “ناس”، “توحید” و “آیه الکرسى” و همچنین سوره “قدر” را چهار مرتبه مى خوانى و پس از آن، چهار مرتبه مى گویى:سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لاَ اِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَکْبَر. سپس مى گویى: أللّهُ أللّهُ رَبِّی، لا أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً، ما شاءَ اللهُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ.
این نماز را “سیّد” در “اقبال” از امام صادق(ع) روایت کرده است.
اعمال مستحبی اعتکاف
اعمال روز پانزدهم رجب:
روز مبارکى که در آن چند عمل وارد شده است:
اول. غسل کردن.
دوم. زیارت امام حسین (ع). در روایتى از محمّد بن ابى نصر نقل شده است که از امام رضا (ع) سؤال کردم: “در چه ماهى زیارت امام حسین (ع) بهتر است؟” فرمود: “در نیمه رجب و نیمه شعبان”
سوم. بجا آوردن نماز جناب سلمان (همان گونه که در اعمال روز اوّل ماه رجب)
چهارم. چهار رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و پس از سلام دستهاى خود را بگشاید و بگوید:
اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کُلِّ جَبّار، وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ، اَنْتَ کَهْفى حینَ تُعْیینِى
خدایا اى خوارکننده هر ستمکار سرکش و اى عزت بخش مؤمنان تویى پناهگاه من در آن هنگام که از
الْمَذاهِبُ، وَاَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَهً بى، وَ قَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاً،
راهها وامانده شوم و تویى که از روى مهرى که به من داشتى به خلقت من دست زدى در صورتى که از خلقتم بى نیاز بودى
وَلَوْلا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکینَ، وَ اَنْتَ مُؤَیِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْدآئى،
و اگر مهر تو نبود بطور مسلم من در زمره نابودان بودم و تویى که مرا بوسیله یارى دادن بر دشمنانم کمک دهى
وَ لَوْ لا نَصْرُکَ اِیّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ، یا مُرْسِلَ الرَّحْمَهِ مِنْ
و اگر یارى تو نبود بطور حتم من از رسوایان بودم اى فرستنده رحمت از
مَعادِنِها، وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَهِ مِنْ مَواضِعِها، یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ
معدنهاى آن و اى پدید آرنده برکت از جاهاى آن اى که مخصوص داشت خود را
وَالرَّفْعَهِ، فَاَوْلِیآؤُهُ بِعِزِّهِ یَتَعَزَّزُونَ، وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نیرَ الْمَذَلَّهِ
به بلندى مقام و رفعت و از این رو دوستانش به عزت او عزیز گردند و اى که پادشاهان طوق مذلت
عَلى اَعْناقِهِمْ، فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خآئِفُونَ، اَسئَلُکَ بِکَیْنُونِیَّتِکَ الَّتِى
را براى او بر گردن نهاده اند و از سطوتهاى او ترسانند از تو خواهم به حق بود کردنت که آن را
اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِیآئِکَ، وَ اَسئَلُکَ بِکِبْرِیآئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ،
از کبریاى خود جدایش کردى و از تو خواهم به حق کبریایت که آن را از عزتت برگرفتى و
وَاَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَیْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ،فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِکَ
از تو خواهم به حق عزتت که بوسیله آن بر عرش مستولى گشتى و بدان سبب همه خلق خود را آفریدى
فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ اَهْلِ بَیْتِهِ.
و همه به خداییت اعتراف دارند که درود فرستى بر محمّد و خاندانش.
امام صادق(ع) از امیر مؤمنان حضرت على (ع) نقل کرده است که: هر غمزده و اندوهگینى این دعا را بخواند، خداوند متعال اندوه و غم او را برطرف مى سازد.
پنجم. عمل امّ داوود. از مهمترین اعمال روز نیمه ی رجب، عمل “امّ داوود” است که به گفته ی علاّمه مجلسى: “شیخ صدوق”، “شیخ طوسى” و “سیّد بن طاووس”(ره) به سندهاى معتبر آن را نقل کرده اند. این عمل براى برآمدن حاجات و رفع اندوه و غم، حلّ مشکلات و دفع ظلم ستمگران بسیار مؤثّر است.
منبع: shefanews.com