«از معجزه و خواص بادام هندی تا عوارض و مضرات آن!»

به نقل از اکسترن:

بادام هندی، که در بین انواع آجیل دسته‌بندی می‌شود، در اصل نوعی دانه با خواص منحصر به فرد است. این ماده غذایی، در آب و هوای گرم پرورش داده می‌شود، و فرمی شبیه به کلیه انسان دارد. از خواص بادام هندی، می‌توان به حجم بالایی از پروتئین، چربی‌های مفید غیر اشباع، مس، منیزیم و منگنز اشاره کرد. مقدار فیبر موجود در بادام هندی نیز، آن را به یک میان وعده مناسب برای افرادی که به دنبال لاغری هستند، تبدیل کرده است. البته مصرف بیش از حد آن هم می‌تواند به افزایش وزن کمک کند.

البته ممکن است مصرف بادام هندی، برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن به مقدار زیاد، حتما میزان حساسیت خود را بررسی کرده و درباره مصرف آن، با پزشک مشورت نمایید. هر چند، در هر حال، مصرف بیش از حد این ماده غذایی، برای هیچ کس خوب نیست؛ چون می‌تواند باعث افزایش وزن و تحریک بیماری کبد چرب گردد.

بادام هندی برای رفلاکس معده

با اینکه خواص بادام هندی، برای افزایش سطح سلامت افراد زیاد است، اما ممکن است مصرف آن برای برخی بیماران مفید نباشد. برای مثال، بادام هندی برای رفلاکس معده مضر است؛ زیرا این ماده غذایی، تخلیه معده را کند می‌کند و از طرفی، مقدار نسبتا زیادی چربی دارد، که ماندن آن در معده باعث سوزش سر دل می‌شود! در واقع، خوردن بادام هندی، آن هم به مقدار زیاد، می‌تواند باعث برگشت اسید معده به مری گردد.

ناگفته نماند که حساسیت بادام هندی نیز، با علائمی مانند سوء هاضمه و رفلاکس معده همراه است؛ بنابراین، اگر پس از مصرف دچار سوزش سر دل، حالت تهوع و حتی استفراغ می‌شوید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

خواص بادام هندی برای فشار خون

تحقیقات متعددی درباره خواص بادام هندی برای فشار خون انجام گرفته‌اند؛ نتایج این تحقیقات تا حدی متناقض هستند. برای مثال، برخی از تحقیقات نشان می‌دهند، که بادام هندی مقدار زیادی چربی‌های غیر اشباع دارد، که می‌تواند سطح کلسترول خوب بدن را نسبت به کلسترول بد آن افزایش دهد. این موضوع در نهایت، باعث پیشگیری از بالا رفتن فشار خون شده، و سلامت قلب را تضمین کند!

اما برخی دیگر از تحقیقات، نشان می‌دهند که مصرف بادام هندی به صورت روزانه، باعث می‌شود تا سطح‌تری گلیسیرید و فشار خون کاهش پیدا کرده، و سطح کل کلسترول خون هیچ تغییری نکند! در حالت کلی، می‌توان گفت در صورتی می‌توان از خواص بادام هندی بهره‌مند شد، که مقدار مصرف آن به اندازه باشد.

خواص بادام هندی برای کبد چرب

در حالت کلی، خواص بادام هندی برای کبد انکارناپذیر است؛ زیرا مس و منیزیم موجود در این ماده غذایی، می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند. همچنین، آنتی اکسیدان‌های موجود در انواع آجیل، از جمله بادام هندی، باعث می‌شود تا سلامت کبد تضمین گردد. اما بادام هندی برای کبد چرب مضر است؛ بنابراین افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند، باید ترجیحا از مصرف آن خودداری کنند.

بادام هندی برای کم کاری تیروئید

یکی از سوالات رایجی که اکثر افراد درباره خواص بادام هندی می‌پرسند، این است که آیا بادام هندی برای تیروئید کم کار ضرر دارد؟ در پاسخ باید گفت که بادام هندی، نقش موثری در تنظیم عملکرد تیروئید دارد؛ زیرا این دانه خوشمزه و پرطرفدار، حاوی مقدار فراوانی سلنیوم است، که برای بهبود عملکرد تیروئید بسیار ضروری خواهد بود.

در واقع، سلنیوم سطح هورمون‌های تیروئید را تنظیم کرده، و از بافت این غده در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. با توجه به اینکه زنان بیشتر از مردان، در معرض مشکلات تیروئیدی قرار دارند، اغلب بهتر است بانوان مقداری بادام هندی را در رژیم غذایی خود مصرف کنند.

ایا بادام هندی برای سرماخوردگی خوب است؟

هر ماده غذایی که آنتی اکسیدان و ویتامین C، به اندازه کافی داشته باشد، کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن قوی گردد؛ در این صورت، مقابله با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، راحت‌تر خواهد بود. یکی از خواص بادام هندی، برخورداری از ویتامین C و روی است، که مقاومت بدن را در برابر سرماخوردگی افزایش می‌دهند. بنابراین، خرید بادام هندی و قرار دادن آن در رژیم غذایی کودکان و بزرگسالان، مخصوصا در فصل سرد، از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

ایا بادام هندی برای سرفه مضر است؟

طبع بادام هندی گرم است؛ این موضوع باعث شده تا برای مواردی مانند سرفه مفید باشد! البته وجود آنتی اکسیدان‌های متنوع در این نوع آجیل نیز، در کاهش سرفه بی‌تاثیر نخواهد بود. در واقع، بادام هندی به کنترل سرفه کمک می‌کند. معمولا مصرف این نوع آجیل، باعث می‌شود تا مخاط اضافی از ریه‌ها تخلیه شده و از بین برود؛ این کار در نهایت، به بهبود سرفه کمک خواهد کرد.

ایا بادام هندی حساسیت زاست؟

با اینکه خواص بادام هندی برای سلامت افراد بسیار زیاد است، اما این آجیل را می‌توان یک ماده آلرژی زای قوی دانست؛ زیرا مصرف آن در برخی افراد، با واکنش‌های آلرژیک شدید همراه می‌گردد. ضمن اینکه اثرات ناشی از آلرژی بادام هندی، مدت طولانی‌تری نسبت به سایر آلرژی‌های مواد غذایی ماندگار می‌شود! گاهی حساسیت بادام هندی در کودکان، می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

از مهم‌ترین علائم حساسیت به بادام هندی، می‌توان به حالت تهوع شدید، استفراغ و سوء هاضمه اشاره کرد. البته در موارد حساسیت شدید، علائم زیر نیز ممکن است ظاهر گردند:

  • خارش در دهان، گلو، چشم‌ها، گوش‌ها و پوست
  • کهیر موضعی یا عمومی
  • تورم لب‌ها، زبان یا صورت

حساسیت به بادام هندی در کودکان

حساسیت به بادام هندی در کودکان نیز دیده می‌شود؛ البته مصرف دانه بادام هندی برای کودکان، بسیار مفید است. اما اگر کودک نسبت به آن علائم حساسیت زیر را نشان دهد، به هیچ عنوان نباید بادام هندی مصرف کند:

  • کهیر یا واکنش پوستی
  • ابتلا به مشکلات گوارشی؛ مانند تهوع، معده درد، استفراغ و اسهال
  • عطسه کردن پی در پی
  • مشکلات تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه
  • گرفتگی صدا و گلو
  • تورم صورت و گلو
  • خارش، تورم و آبریزش چشم
  • افت فشار خون

در صورت بروز این نوع علائم، حتما باید کودک را نزد پزشک متخصص ببرید، و در روزهای آینده نیز از مصرف مجدد آن خودداری نمایید.

بادام هندی برای لاغری

از مهم‌ترین خواص بادام هندی، می‌توان به فیبر بالا و پروتئین فراوان آن اشاره کرد. همه افرادی که قصد دارند اضافه وزن خود را برطرف کنند، باید از رژیم غذایی پرفیبر استفاده نمایند؛ زیرا در این صورت، احساس سیری در آن‌ها ادامه دار شده و مصرف غذا در وعده‌های اصلی، کاهش پیدا می‌کند.

مصرف بادام هندی به عنوان میان وعده نیز، به این افراد کمک می‌کند تا حجم بالایی از فیبر پروتئین دریافت نمایند. در این صورت، کاهش وزن و تنظیم سوخت و ساز بدن به لاغری سریع‌تر آن‌ها، کمک خواهد کرد.

ناگفته نماند که این ماده غذایی، مقدار فراوانی انرژی را در اختیار بدن قرار می‌دهد، و نیاز به مصرف مواد غذایی بیشتر را برطرف می‌سازد.

بادام هندی برای وزن گیری

علاوه بر خواص بادام هندی برای لاغری، مصرف این نوع آجیل، برای کسانی که به دنبال چاق شدن هستند نیز مفید است! زیرا کالری بادام هندی مانند سایر آجیل‌ها زیاد است؛ از این رو، اگر مصرف آن به صورت روزانه و به مقدار زیاد دنبال شود، می‌توان از خواص آن برای وزن گیری (افزایش وزن) استفاده نمود. البته این نکته را در نظر داشته باشید، که مصرف متعادل آن نمی‌تواند باعث اضافه وزن گردد!

خاصیت بادام هندی برای کودکان

بادام هندی می‌تواند مقادیر فراوانی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و فیبر را به بدن برساند. چنانچه کودکان، مقدار مشخصی بادام هندی را به صورت روزانه، در میان وعده‌های غذایی خود یا همراه با سالاد مصرف کنند، می‌توانند از خواص بادام هندی در آینده بهره‌مند شوند.

در حالت کلی، مصرف این ماده غذایی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و عروق و کمک به سیستم گوارشی خواهد شد؛ ضمن اینکه از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دو در آینده، جلوگیری خواهد کرد.

معمولا برای بهره‌مندی کودکان از خواص بادام هندی، تعداد ۴ تا ۸ عدد در روز کافی است؛ در واقع، مصرف این مقدار می‌تواند نیاز بدن به مواد مغذی آن را تامین نماید.

مصرف بادام هندی برای بیماران دیابتی

مقدار کربوهیدرات موجود در این ماده غذایی، بسیار محدود است؛ از این رو مصرف آن نسبت به سایر تنقلات، برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مفیدتر است. در واقع، بادام هندی تاثیر محدودی بر میزان قند خون دارد، و حتی برای کسانی که در مرحله کنترل این بیماری به سر می‌برند، یک خوراکی مفید به حساب می‌آید!

بیماران دیابتی می‌توانند این نوع آجیل را در ترکیب با میوه خشک یا سایر آجیل‌ها، استفاده نمایند. همچنین، اضافه کردن بادام هندی به سالاد و مصرف این دانه همراه با سبزیجاتی مانند کاهو و گوجه، بسیار مفید خواهد بود.

جمع‌بندی

بادام هندی، از آن گروه آجیل‌هایی است که طرفداران خاص خود را دارد. این مغز خوشمزه ترجیحا باید به صورت پخته یا بو داده مصرف شود، تا احتمال حساسیت به آن، به حداقل برسد. همچنین برای بهره‌مندی از خواص بادام هندی، باید تعداد محدودی از آن را به صورت میان وعده مصرف نمود؛ زیرا خوردن بیش از حد این ماده غذایی، باعث افزایش وزن شده و مشکلاتی مانند بیماری کبد چرب را تشدید می‌کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=20116

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان