آیا قرص کلن بوترول واقعا چربی سوز است؟

به نقل از فیتامین:

برخی افراد از قرص کلن بوترول برای لاغری و بدنسازی استفاده می‌کنند. اما این دارو بسیار بحث برانگیز و البته خطرناک است و تجویز و مصرف آن در بعضی کشورها ممنوع شده است. برخی معتقدند که کلنبوترول تاثیر زیادی در لاغری و عضله سازی دارد و برخی تاثیر آن را در کاهش وزن ناچیز می‌دانند. اگر دارید برای لاغر شدن به مصرف این قرص فکر می‌کنید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید!

کلن بوترول چیست؟

کلن بوترول یک ماده شیمیایی شبیه استروئید است و اثرات ضد احتقانی و گشادکنندگی عروق تنفسی دارد. این دارو در سال ۱۹۶۷ اختراع و در سال ۱۹۷۷ وارد عرصه برای درمان‌های پزشکی شد. این قرص خون را رقیق می‌کند تا فشار خون را کاهش دهد و در عین حال باعث گشادی عروق حامل اکسیژن می‌شود؛ بنابراین با مصرف این دارو، حجم اکسیژن هم در خون‌ افزایش می‌یابد.

در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین، کلن بوترول به عنوان داروی آسم برای انسان تجویز می‌شود. اما، در ایالات متحده، مصرف این ماده، برای این منظور ممنوع است. سال‌ها پیش در این کشور، کلن بوترول در پرورش حیوانات و همچنین توسط دامپزشکان استفاده می‌شد. همچنین اخیراً مشاهده شده است که کلن بوترول به عنوان یک افزودنی در مواد مخدر خیابانی مانند هروئین نیز وجود دارد.

به‌طورکلی اکنون از این دارو برای زایمان گاو و کمک به درمان مشکلات تنفسی دام‌های بزرگ مثل اسب استفاده می‌شود.

آیا مصرف کلن بوترول قانونی است؟

FDA  (سازمان بین المللی غذا و داروی ایالات متحده) مصرف کلن بوترول را برای انسان ابدا تایید نکرده است. فرم مایع این دارو توسط FDA برای درمان انسداد راه هوایی اسب تایید شده است.

در خارج از ایالات متحده و کشورهای توسعه نیافته، این دارو با نسخه فقط برای درمان آسم در شرایط خاص در دسترس است. همچنین گاهی اوقات برای درمان بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) تجویز می‌شود.

کلن بوترول چیست

همان‌طور که گفتیم، کلن بوترول یک استروئید نیست، اما دارای خواصی شبیه به استروئیدهای آنابولیک است، مانند افزایش توده عضلانی. با توجه به این خواص، از این قرص در دام برای افزایش میزان عضله بدون چربی نیز استفاده می‌شود.

این دارو پس از ممنوع شدن، هنوز هم گاهی در گوشت دام استفاده و باعث بیماری مصرف کنندگان می‌شود. به همین دلیل، اروپا و ایالات متحده نمونه‌های بافتی دام را برای تشخیص وجود کلن بوترول کنترل می‌کنند. آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ استفاده از کلن بوترول را در هر زمان، چه در مسابقات و چه در خارج از آن ممنوع کرده‌است.

آیا کلن بوترول واقعا چربی سوز است؟

موضوع چربی سوزی با این دارو یک موضوع همیشه بحث برانگیز و جنجالی بوده است. راستش را بخواهید بله، کلن بوترول با افزایش متابولیسم شما،‌ می‌تواند کمی به چربی سوزی کمک کند. همچنین اثر ترموژنیک دارد، یعنی دمای بدن را افزایش می‌دهد. دمای بالاتر بدن می‌تواند کالری سوزی را افزایش دهد. البته برخی از کسانی که این دارو را مصرف کرده‌اند، کاهش اشتها را گزارش داده‌اند.

اما به چه قیمتی؟‌ این اثرات همه موقتی و کوتاه مدت هستند و در آزمایشات هم مشاهده شد که پس از مدتی این اثرات از بین رفت. همچنین دقت کنید که کلن بوترول آنقدر خطرات و عوارض جانبی دارد که به هیچ وجه مصرفش برای چربی سوزی توجیه عقلانی ندارد و به قیمت گرانش (از دست دادن سلامتی)‌ نمی‌ارزد.

قرص کلن چربی سوز

خطرات و عوارض کلن بوترول چیست؟

دلیل ممنوعیت کلن بوترول در بسیاری از کشورها، این است که عوارض جانبی زیادی برای مصرف کنندگان داشت و باعث دردسر آن‌ها شد. حتی مصرف گوشت دامی که از این دارو استفاده کرده، باعث مسمومیت انسان می‌شود. در سال ۱۹۹۴، ۱۴۰ نفر در اسپانیا پس از خوردن گوشت آلوده به کلن بوترول در بیمارستان بستری شدند. اکنون به عوارض مختلف این دارو اشاره می‌کنیم.

  1. اضطراب شدید
  2. لرزش بدن
  3. سردرد و سرگیجه
  4. تعریق غیرطبیعی
  5. افزایش دمای بدن

۶. تاثیرات منفی بر قلب

قرص کلن بوترول می‌تواند اثرات منفی بر روی قلب داشته باشد، مانند تپش قلب، فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم و سریع، و مشکلات فشار خون. افزایش ضربان قلب و اتساع ناشی از دارو می‌تواند منجر به چیزی شود که به عنوان هیپرتروفی قلب شناخته می‌شود. این وضعیت زمانی است که قلب به اندازه غیرطبیعی رشد می‌کند و به نوبه خود می‌تواند باعث حمله قلبی و در نهایت مرگ شود.

۷. کاهش پتاسیم بدن

قرص کلن بوترول می‌تواند میزان پتاسیم موجود در بدن را کاهش دهد. مطالعات متعددی تائید کرده‌اند که مصرف کلنبوترول منجر به فقر پتاسیم می‌شود که تاثیر منفی بر سلامتی و آمادگی ورزشی فرد دارد.

۸. احتمال ایجاد اعتیاد

کلن بوترول حاوی دوپامین است که معمولاً به عنوان هورمون پاداش شناخته می‌شود. دوپامین ارتباط نزدیکی با اعتیاد دارد. به این ترتیب، این دارو می‌تواند اعتیادآور باشد. در بسیاری از کشورها، استفاده از کلنبوترول در حیواناتی که توسط انسان مصرف خواهند شد، ممنوع است.

۹. کاهش کیفیت خواب

کلن بوترول با برهم زدن آرامش فرد، کیفیت خواب او را مختل خواهد کرد. این دارو بسیار بیشتر از کافئین موجب بی‌خوابی و بهم خوردن نظم و کیفیت خواب می‌شود. متاسفانه بی خوابی و داشتن خواب ضعیف و کاهش کیفیت ریکاوری بعد از تمرین منجر به بالا رفتن وزن و چاقی بیشتر می‌شود.

آیا مصرف کلن بوترول در بدنسازی فایده هم دارد؟

کار خطرناکی که بعضی بدنسازان انجام می‌دهند،‌ مصرف کلن بوترول برای چربی سوزی بیشتر است. گاهی اوقات هم این دارو در ترکیب با سایر داروهای افزایش دهنده عملکرد یا استروئیدهای آنابولیک مصرف می‌شود که بسیار خطرناک‌تر است.

از آنجایی که کلن بوترول یک گشاد کننده عروق است، هنگام مصرف آن راه‌های هوایی شما را باز می‌کند. (این موضوع برای کسانی که آسم دارند مفید است) و به ورزشکاران اجازه می‌دهد با داشتن جریان هوای بیشتر،‌ استقامت خود را افزایش دهند. یعنی به عبارت ساده، اکسیژن بیشتری در دسترس بدنساز قرار می‌گیرد. بنابراین می‌تواند سخت‌تر و بهتر عمل کند.

اما این دارو به طور مستقیم مزیت و فایده‌ای در بدنسازی ندارد. شاید در ابتدای مصرف متوجه یک فوایدی مثل افزایش ظرفیت هوازی و استقامت بدنی شوید، یا همان چربی سوزی مختصر را مشاهده کنید. اما این اتفاقات موقتی است و به طور مستقیم تاثیری روی عضله سازی و رشد بدنتان ندارد.

توجه داشته باشید که کلن بوترول یک استروئید آنابولیک نیست و اثرات عضله سازی ندارد. نکته بسیار مهم‌تر اینکه عوارض جانبی کلن بوترول، از مزایای آن برای بدنسازی و عضله سازی بسیار بیشتر است.

سخن پایانی

کلن بوترول یک ماده شیمیایی شبیه استروئید است و اثرات ضد احتقانی و گشادکنندگی عروق تنفسی دارد. مصرف این دارو عوارض زیادی دارد و در حال حاضر بیشترین استفاده آن برای برخی حیوانات است.

در این مطلب به‌طور مفصل به معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و نحوه عملکرد آن در بدن پرداختیم. بهترین و ایمن‌ترین راه رسیدن به تناسب اندام و لاغری، داشتن رژیم غذایی و برنامه ورزشی اصولی است. در این مورد می‌توانید با کارشناسان فیتامین مشورت کنید.

منابع : medicalnewstoday – webmd

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=52231

نظر خود را وارد کنید

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان