رتبه‌بندی ۱۱۵ دانشگاه و مؤسسه آموزشی دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی کشور توسط ISC

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از رتبه‌بندی ۱۱۵ دانشگاه و مؤسسه آموزشی دولتی و ۱۷ دانشگاه غیر دولتی کشور توسط این مؤسسه خبر داد.

 به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: رتبه بندی و ارزیابی ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی کشور توسط گروه رتبه بندی ISC انجام گرفت. نتایج این ارزیابی در جلسه ۹۷۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ تأیید شد.

فاضل زاده گفت: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌­المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) است که نسبت به سال‌­های گذشته تغییری نداشته است.

وی افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می­‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می­‌شود. در جدول ۱ معیارهای اصلی نشان داده شده است.

فاضل‌زاده ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از سه طریق اطلاعات پژوهشی بر مبنای پایگاه‌های ملی و بین‌المللی که استخراج و پایش آن بر عهده مدیریت رتبه‌بندی و تحلیل استنادی موسسه ISC است، خوداظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه‌بندی توسط رابطین در دانشگاه‌ها به دست می‌­آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمان‌های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه‌بندی قرار داده می شود جمع آوری شده است.

وی گفت: در رتبه بندی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰، مجموعا تعداد ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی حضور دارند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و براساس ماهیت، هر یک طبقه‌بندی شده و مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. تفاوت این طبقه‌بندی با رتبه‌بندی سال‌های پیش در این است که دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌­های اجرایی در یک دسته بندی جدا قرار گرفته اند. همچنین در رتبه‌بندی درهمکرد دانشگاه‌ها دانشگاه‌های جامع، صنعتی، کشاورزی، هنر و دانشگاه‌های اجرایی لحاظ شده است.

آمار حضور دانشگاه­‌ها براساس طبقه‌بندی دانشگاه‌ها به شرح جدول ۲ است:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=11362

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان